کد خبر: ۱۸۱۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۳۴

واکنش به عدم واردات دارو


سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: برخی از جاهای طرح تحول سلامت نیاز به اصلاح دارد.

به گزارش تیک، دکتر ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری، پاسخگوی سئوالان خبرنگاران بود.

وی درباره مصوبه مجلس مبنی بر عدم واردات دارو، گفت: نظام سلامت کشور از طرفی تحت فشار است که چرا داروی خارجی وارد می شود و زمانی هم هست که قانونی تصویب می شود که داروی ژنریک فقط استفاده شود و دوباره تحت فشار قرار می گیریم که چرا داروی خارجی وارد نمی شود.

حریرچی ادامه داد: اصل بر اساس سیاست های کلی سلامت است و اینکه نظام دارویی باید بر اساس داروهای ژنریک باشد. بحث دیگر قانون مصوب مجلس است که ذکر شده نظام خرید باید بر اساس داروهای ژنریک باشد.

وی گفت: داروهایی که ما داریم چند نوع هستند، برخی در مقطع فعلی اصلا واردات ندارد و تولید داخلی دارند، دسته دیگر داروها اصلا در کشور تولید نمی شود و باید وارد شوند، دسته دیگر این است که یا تولید داخل کافی نیست یا به خاطر سیاست های گذشته اجازه واردات داده شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، تاکید کرد: وقتی داروی خارجی گران تر تجویز می شود، یکی از وجوه تقاضای القایی است. طبق بند ٥ سیاست های نظام سلامت، ساماندهی تقاضا و ممانعت از تقاضای القایی وجود دارد. حتی قبل از ابلاغ سیاست های سلامت و اجرای طرح تحول نیز تجویز بر اساس راهنماهای بالینی و طرح ژنریک و نظام دارویی کشور ذکر شده است.

وی افزود: این نوید را می دهیم که کیفیت داروهای داخلی بالاتر برود.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تغییرات در معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: تغییراتی در معاونت درمان انجام خواهد شد و از رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم درخواست شده که فعلا آنجا باشند و چند روز آتی معاون درمان جدید نیز معرفی خواهد شد.

وی افزود: بقیه تیم جدید وزارت بهداشت نیز طی روزهای آتی معرفی و مستقر خواهند شد.

حریرچی درباره جایگاه داروسازان در طرح تحول سلامت، گفت: در نظام سلامت هم باید نیاز مردم و هم کسانی که خدمت می کنند برطرف شود. مبلغی که به عنوان حق فنی و خدمات دارویی سال ها مورد مناقشه بود در دولت یازدهم تصویب شد و جنبه قانونی پیدا کرد.

وی ادامه داد: تلاش کردیم منافع داروسازان را ببینیم. باید کاری کنیم که هزینه عوامل تولید نیز کاهش پیدا کند. به طور مثال نمی توان ساختمان گران قیمتی در تهران گرفته شود و فقط هفته ای سه بار در آن محل به بیماران ارائه خدمت شود و بعد هزینه اجرایی آن ساختمان را هم در تعرفه لحاظ کنیم.
*مهر