کد خبر: ۱۸۱۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۴

گزارشی از فضای رسانه‌ای روسیه؛

تنها ۹ درصد روس‌ها مایل به دریافت اخبار از رسانه‌های خارجی هستند

براساس نتایج یک نظرسنجی، تنها ۹ درصد از شهروندان این کشور برای دریافت اطلاعات و اخبار به رسانه‌های خارجی مراجعه می‌کنند و بیشترین اطلاعات را از تلویزیون می‌گیرند.

به گزارش تیک بر اساس تحقیقات مرکز مطالعات افکارسنجی روسیه، گروه سنی جوانان برای دستیابی به اخبار و دیگر نیازهای اجتماعی بیشتر از اینترنت استفاده می‌کنند و کمتر به استفاده از تلویزیون رغبت نشان می‌دهند؛ در حالی که افراد مسن همچنان به عنوان رسانه جمعی طرفدار تلویزیون هستند.

این مرکز، آماری در خصوص اینکه شهروندان روسیه به عنوان منبع اطلاعاتی از کدام یک از وسایل ارتباطات جمعی استفاده می‌کنند، ارائه کرده است. مطابق این آمار، شهروندان روسیه همانند قبل، اطلاعات خود را از طریق تلویزیون به‌دست می‌آورند، اما اینترنت به عنوان جاذبه‌ای برای گروه دیگری از مخاطبان در حال نزدیکی به جایگاه محبوبیت تلویزیون است.

بر اساس این پژوهش، بیش از دو سوم افرادی که مورد نظرسنجی قرار گرفتند (۶۹ درصد) به عنوان منبع برای اخبار و اطلاعات به طور پیوسته از تلویزیون مرکزی (کاهش ۷۸ درصدی در سال ۲۰۱۲) و ۴۴ درصد از تلویزیون منطقه‌ای استفاده می‌کنند (کاهش ۵۲ درصدی). این محبوبیت زیاد اغلب به واسطه استقبال افراد مسن از تلویزیون است. کانال‌های فدرال را اغلب ۸۷ درصد از گروه سنی بالای ۶۰ سال و حدود دو برابر کمتر یعنی ۴۸ درصد در گروه ۱۸ تا ۲۴ سال تماشا می‌کنند.

منابع اینترنتی (سایت‌های رسمی) بر اساس میزان استفاده از تلویزیون‌های منطقه‌ای پیشی می‌گیرند. به طور کلی با بررسی نتایج نظرسنجی در میان افردی که در میان گروه‌های سنی ۱۸ تا ۲۴ سال و ۲۵ تا ۳۵ سال قرار دارند، این موضوع نشان داده می‌شود که محبوبیت و استفاده از منابع اطلاعاتی اینترنتی رواج بیشتری دارد (۵۹ درصد برای گروه سنی اول و ۸۲ درصد برای گروه سنی دوم). همچنین ۴۱ درصد از مجموع تمام پاسخ دهندگان اغلب از این منبع، اطلاعات مورد نیاز خود را به دست می‌آورند (در میان جوانترین گروه سنی ۸۱ درصد).

مطبوعات و رادیو به طرز محسوسی جای خود را به اینترنت و سایت‌های جهانی می‌دهند. ۲۵ درصد از شهروندان روسیه به طور دائم از منابع چاپی فدرال برای اطلاعات خود استفاده می‌کنند و ۲۲ درصد از شهروندان به منابع محلی مراجعه می‌کنند؛ در واقع در پنج سال گذشته شاخص‌ها تغییر ناچیزی داشته‌اند، سایر قالب‌های چاپی از جمله روزنامه‌ها و مجلات مورد توجه افراد بالای ۴۵ سال است. همچنین ۲۰ درصد از شهروندان از رادیوهای مرکزی و ۱۵ درصد از رادیو محلی استفاده می‌کنند که این آمار با توجه به اطلاعات سال ۲۰۱۲ تغییرات جدی نداشته است.

آخرین جایگاه محبوبیت را مانند پنج سال گذشته، رسانه‌های خارجی به خود اختصاص می‌دهند؛ براساس نتایج آخرین نظرسنجی، اغلب تنها ۹ درصد از شهروندان روسیه به رسانه‌های خارجی مراجعه می‌کنند.

«والری فیودوروف» مدیرکل مرکز مطالعات افکارسنجی روسیه گفت: نتایج پژوهش‌های آتی دو نظریه اصلی را نشان می‌دهد؛ اول نقش اینترنت به عنوان منبع اطلاعات جمعی برای همه لایه‌ها و اقشار اجتماعی روسیه به روند رشد خود ادامه می‌دهد و بعد تلویزیون به عنوان پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین وسیله ارتباط جمعی جایگاه خود را حفظ کرده است. نقطه حساس و مورد توجه برای تلویزیون در شکل امروزی آن، نبود علاقه‌مندی مخاطبان جوان به این رسانه جمعی است.
*مهر