کد خبر: ۱۸۳۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۶۵

گفت وگوی رهبران چین و فرانسه درباره کره شمالی

«شی جین پینگ» و «امانوئل مکرون» رئیسان جمهوری خلق چین و فرانسه در یک گفت وگوی تلفنی آخرین تحولات شبه جزیره کره و مسائل مرتبط با کره شمالی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش تیک به نقل از ایرنا، این سومین گفت و گوی تلفنی رئیس جمهوری چین در طول روزهای گذشته با مقام های ارشد کشورهای غربی درباره وضعیت منطقه شبه جزیره کره محسوب می شود.
کره شمالی روز یکشنبه گذشته یک بمب هیدروژنی را که گفته می شود قوی ترین بمب آزمایش شده تاکنون بوده است، آزمایش کرده است.

همین مساله موجب شد تا شورای امنیت نشستی را برای بررسی مسایل مرتبط تشکیل دهد و از سوی دیگر آمریکا در تلاش است تا سخت ترین تحریم ها را علیه این کشور اتخاذ کند.

از آن زمان به این طرف رئیس جمهوری خلق چین با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امروز جمعه نیز با رئیس جمهور فرانسه تلفنی گفت و گو کرده است.

در گفت و گوی تلفنی طرفین، هر دو رهبر درباره اینکه مساله هسته ای شبه جزیره کره فقط باید با روش های صلح آمیز حل و فصل شود، تاکید کردند.

تارنمای «یی سی» چین نوشته است که رئیس جمهوری چین خواستار تلاش جامعه بین المللی از جمله فرانسه برای یافتن راه های صلح آمیز برای پایان دادن به بحران شده است.

طرفین همچنین در باره تحولات منطقه پس از ششمین آزمایش اتمی کره شمالی، نشست شورای امنیت، نقش کشورهای مختلف برای حل مساله و وضعیت آینده منطقه بحث و رایزنی کردند.

رییس جمهوری چین ابراز امیدواری کرده است که همه کشورها از جمله فرانسه از هیچ تلاشی برای حل صلح آمیز مساله و بکارگیری ابزارهای مسالمت آمیز نظیر گفت و گو دریغ نکنند.

از زمانی که آمریکا اعلام کرده است ابزارهای نظامی را برای کنترل و مهار کره شمالی مد نظر قرار می دهد و همچنین به دنبال استقرار سامانه موشکی «تاد» خود در کره جنوبی است، نگرانی های چین از بروز برخوردهای نظامی بیشتر شده است.

گفت و گوی تلفنی دو طرف در شرایطی صورت می گیرد که رسانه های منطقه گزارش کرده اند که شاید کره شمالی در روزهای آینده یک موشک قاره پیمای دیگر پرتاب کند.

خبرگزاری کره شمالی هم گزارش کرده است که اگر شورای امنیت تحت فشار آمریکا بخواهد تحریم های سختی علیه این کشور در نظر بگیرد، پیونگ یانگ دست به اقدامات تلافی جویانه خواهد زد.