کد خبر: ۱۸۳۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۵۴

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به یکدیگر نزدیک می‌شوند؟

دنیای سیاست پیش‌بینی‌ناپذیر است و کسی چه می‌داند، شاید این بار جریان اعتدال متشکل از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل بر سر یک گزینه اصلاح‌طلب به وحدت و انسجام برسند. البته این مهم در شرایطی است که در انتخابات آتی اصولگرایان کاندیدای مطلوبی نداشته باشند
اگرچه نزدیکی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان و تبلور آنها در جریانی تحت عنوان اعتدال، در شرایطی که کشور با دشواری‌ها و ناهمواری‌های بسیاری روبه‌رو بود، به‌مذاق برخی خوش نیامد و منتقدان دو طیف انتظار داشتند که هر یک از دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا کاندیدای جداگانه‌ای، به‌ویژه در انتخابات ریاست‌جمهوری، به جامعه معرفی کنند، اما به هر روی، حسن روحانی در شرایطی که با توجه به تجربه چهارسال دولت یازدهم کوله‌باری از تجربه و در مواردی موفقیت باخود به همراه داشت، مطلوب‌ترین گزینه ممکن و شانس موجود از میان گزینه‌های دیگر بود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ با همه انتقادهایی که نسبت به رویکرد روحانی در دولت یازدهم وجود دارد، او امروز رئیس‌جمهور ایران است، اما بیم‌ها و امید‌ها و تردیدها نسبت به آینده به‌ویژه انتخابات 1400، همچنان بر سر جای خود باقی است؛ تردید نسبت به این مهم که آیا انتخابات 1400 پایان راه جریان اعتدال است و هر یک از دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب قرار است کاندیدای جداگانه‌ای به جامعه معرفی کنند.

دنیای سیاست پیش‌بینی‌ناپذیر است و کسی چه می‌داند، شاید این بار جریان اعتدال متشکل از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل بر سر یک گزینه اصلاح‌طلب به وحدت و انسجام برسند. البته این مهم در شرایطی است که در انتخابات آتی اصولگرایان کاندیدای مطلوبی نداشته باشند؛ در این صورت با اصلاح‌طلبان همراه شده و در مسیر تداوم راه اعتدال بر سر کاندیدای اصلاح‌طلب به انسجام خواهند رسید! در این زمینه، حسین ا...کرم، دبير شورای هماهنگی انصار حزب‌ا...، دیدگاه دیگری دارد. این فعال سیاسی با بیان اینکه پیش‌بینی درباره آینده سیاسی دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا کمی زود است، گفت: در آینده انقلابی‌های این سه جریان اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی به هم نزدیک می‌شوند و جریان قدرتمندی را در مقابل جریان اعتدالی به وجود می‌آورند.

بیم‌ها و امید‌ها

انتخابات ریاست‌جمهوری 92 و میراث به‌جامانده از دولت‌های نهم و دهم آغاز خوشایندی برای نزدیکی دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا بود که در طیفی تحت عنوان اعتدال، و در نهایت، در پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری تبلور پیدا کرد. پس از مجلس نهم که برآمده از اکثریت جریان دلواپس بود و حضور آنها تبعات بسیار سنگینی برای کشور داشت که نمونه بارز آن سنگ‌اندازی در مسیر برجام بود، باز هم دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا به یکدیگر نزدیک‌تر شدند که این مهم در انتخابات مجلس دهم به ارائه یک لیست مشترک تحت عنوان لیست امید و حذف جریان دلواپس از مجلس دهم انجامید.

اما در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم باز هم دو طیف اعتدالی برآمده از دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرای معتدل برای پیروزی حسن روحانی و ادامه ریاست‌جمهوری او در دور دوم و تداوم برنامه‌های دولت تدبیر و امید در حوزه‌های سیاست خارجه، اقتصاد، فرهنگ و... با یکدیگر به انسجام و اتحاد رسیدند. نتیجه این انسجام، ادامه ریاست‌جمهوری روحانی در دولت دوازدهم بود.

امروز او رئیس‌جمهور ایران است، اما تردیدها، بیم‌ها و امیدها نسبت به آینده دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس98 و انتخابات ریاست‌جمهوری1400 بر سر جای خود باقی است. اگرچه برخی‌ نسبت به لیست مشترک اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و انسجام این دو جریان در انتخابات ریاست‌جمهوری96 انتقاد دارند، اما عده‌ای نیز، برعکس، معتقدند که لیست مشترک دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا تحت عنوان اعتدال و به‌طور کلی انسجام این دو طیف تجربه بسیار مطلوبی در انتخابات اخیر بوده و می‌توان آن را در انتخابات آینده نیز تکرار کرد، زیرا ارائه لیست مشترک همبستگی و امید بیشتری در جامعه و احزاب ایجاد کرده و در شرایط کنونی و حتی در آینده به مصلحت کشور است که باز هم دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا به یکدیگر نزدیک شده و به مسیر خود در جریانی تحت عنوان اعتدال ادامه دهند.

نقطه وصل

در این میان، اگرچه برخی معتقدند که اعتدال باید به مسیر خود در آینده ادامه دهد و این انسجام و همبستگی میان دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب نباید از هم بپاشد، اما حسین ا...کرم دیدگاه دیگری دارد. این فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرآنلاین با پیش‌بینی سرنوشت اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس 98 و ریاست‌جمهوری 1400 اظهار کرد:‌ سرنوشت و عاقبت مشخص است، بخش‌های دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب به یکدیگر نزدیک شدند و این نزدیکی در چهره آقای لاریجانی و آقای روحانی خود را نمایان کرد.

دبير شورای هماهنگی انصار حزب‌ا... افزود: به نظر می‌آید بخش‌های انقلابی دو جریان اصولگرا و جریان اصلاح‌طلب نیز در آینده به هم نزدیک خواهند شد، اما اینکه الان دست روی افراد مشخص از این دو جریان بگذاریم، فکر می‌کنم مقداری زود باشد. چون جریان اعتدالی متشکل از دو جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی سعی در یارگیری بیشتر و گسترده‌تر کردن چتر خود دارد، اما همان‌طور که گفتم، به نظر من دو بخش انقلابی اصلاحات و اصولگرایی نیز به یکدیگر نزدیک خواهند شد.

او با بیان اینکه در نتیجه هر کس وضعیت کنونی را می‌خواهد تحلیل کند، باید حالت طیف‌گونه را در عرصه سیاسی کشور بپذیرد که یک‌ سوی طیف جریان انقلابی و سوی دیگرش جریان اعتدالی است، اظهار کرد: افرادی که در هر جریان سیاسی معتقد به ولایت مطلقه فقیه، طرفدار عدالت اجتماعی، استکبارستیز و حامی محرومان و مظلومان داخلی و خارجی باشند، جزو جریان انقلابی هستند که این نیروهای انقلابی در هر سه جریان اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی وجود دارند. این فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: در آینده انقلابی‌های این سه جریان به هم نزدیک می‌شوند و جریان قدرتمندی را در مقابل جریان اعتدالی به وجود می‌آورند. انتخابات مجلس آغاز آن است و اوجش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 خواهد بود.