کد خبر: ۱۸۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۴۳۹

چرا اعراب خلیج فارس از تماشای چهره های خوشحال تیم هسته ای ایران ناراحت شدند؟

تصاویری که چهره‌های خوشحال مذاکره‌کنندگان اتمی را بعد از توافق ژنو نشان می‌دهد در تمام رسانه‌های خاورنزدیک و کشورهای عرب خلیج فارس نیز پخش شد. البته تفسیرها در این سامان چندان با شور و شوق همراه نبود. ترجیع‌بند تقسیر رسانه‌ها این بود که «پیروزیِ» ایران به ضرر کشورهای عرب خلیج فارس است.
روزنامه استاندارد نوشت: تصاویری که چهره‌های خوشحال مذاکره‌کنندگان اتمی را بعد از توافق ژنو نشان می‌دهد در تمام رسانه‌های خاورنزدیک و کشورهای عرب خلیج فارس نیز پخش شد. البته تفسیرها در این سامان چندان با شور و شوق همراه نبود. ترجیع‌بند تقسیر رسانه‌ها این بود که «پیروزیِ» ایران به ضرر کشورهای عرب خلیج فارس است.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، کاریکاتوریستی در روزنامه‌ی شرق الاوسط، آمریکا را در حال بازی پوکر با یک ایرانی نشان می‌دهد که با شش دست، ورق‌ها را پنهان کرده است. کاریکاتوریست با این اثر بی‌اعتمادی در منطقه را به تصویر کشیده است.

واکنش‌های رسمی به گونه‌ای است که گویی همه به قلم یک‌نفر خلق شده است. تقریبا ارزیابیِ همه‌ی دولت‌ها که در عین‌حال ابراز امیدواری کرده‌اند که بعد از شش ماه، راه‌حل دایمی به دست آید، این بود که توافق ژنو «اولین گام بزرگ» یا «پیشرفتی مهم در جهت صلح و ثبات» است. قطر و بحرین خواست خود را مبنی بر خاورمیانه‌ی خالی از سلاح هسته‌ای که به زعم آن‌ها باید اسراییل را هم دربرگیرد، تکرار کردند.

به نظر می‌رسد که در تفسیرها این نگرانی وجود دارد که کشورهای منطقه در مذاکرات ژنو کنار گذاشته شده و از جزییات مطلع نشده بودند. موضوع عمده، نگرانی کشورهای عرب خلیج فارس از تغییر توازن قدرت منطقه‌ای در صورتی است که ایران بعد از لغو احتمالی تحریم‌ها قوی‌تر شود.

در کنفرانسی متشکل ازکشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مدیر اجلاس توضیح داد که به این دلیل پیشنهاد عربستان سعودی برای تشکیل اتحادیه‌ی کشورهای عرب خلیج فارس ضرورت زمان است.

نشریه‌ی گلف‌نیوز که در دبی منتشر می‌شود، خواسته‌ی مشخصی از ایران دارد: اگر ایران می‌خواهد به کشوری قابل‌ اعتماد در منطقه تبدیل شود، باید از توجه صرف به برنامه‌ی هسته‌ای فراتر رود. ایران باید به همسایگان خود احترام بگذارد و از حمایت مالی شبه‌نظامیان و جنبش‌ها در جهان عرب دست بردارد.