کد خبر: ۱۸۳۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۰۸

نوبخت: قوه قضائیه را منصف می‌دانیم؛ شکایت از جریان رقیب دولت را با انصاف رسیدگی می کند

سخنگوی دولت با بیان اینکه در سطح مدیران عالی استانها تغییراتی در حال انجام است، گفت: در این زمینه ممکن است از برخی تقدیر شود و برخی از استانداران در استانهای دیگر مشغول کار شوند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه در سطح مدیران عالی استانها تغییراتی در حال انجام است، گفت: در این زمینه ممکن است از برخی تقدیر شود و برخی از استانداران در استانهای دیگر مشغول کار شوند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمدباقر نوبخت صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری هفتگی خود با رسانه‌ها درباره تغییرات احتمالی استانداران عنوان کرد: همانطور که حداقل 50 درصد کابینه تغییر کرد در سطح مدیران عالی استانها هم تغییراتی در حال انجام است و ممکن است از عده‌ای تقدیر کنیم و برخی هم در استانهای دیگر شروع به کار کنند.  وزیر کشور با تامل و سرعت لازم این موضوع را دنبال می کند.

سخنگوی دولت درباره آنچه تخلفات مدیران دولتی و استانداران خوانده می‌شود، اظهار کرد: آنها وظایف قانونی خودشان را انجام دادند. اینکه استانداری در دوران انتخابات حاضر شود و از عملکرد دولت و نه از یک کاندیدای خاص دفاع کند طبع کار خود بوده البته برای قوه‌قضائیه حق استقلال و انصاف قائلیم واگر شکایتی از سوی جریان رقیب دولت صورت گرفته باشد، می دانیم با دقت و انصاف رسیدگی خواهد کرد.

وی با اظهار تاسف از اتفاقات میانمار تاکید کرد: درباره این رخداد غم‌انگیز و ضد انسانی ما دولت و ارتش میانمار را مسئول کشتارها و قتل‌عامها میدانیم. فراتر از آنچه که در توانمان باشد انجام می دهیم و آقای روحانی هم در سفر اخیر خود برای کمک به آسیب دیدگان فعالیتهایی داشت. ما از همه اهرم‌های دیپلماتیک فراتر از اظهار تالم و محکومیت برای کمک به حل این اتفاق غیرانسانی استفاده خواهیم کرد.

نوبخت در واکنش به صحبت‌های اخیر علی اکبر صالحی یادآور شد: برجام یک قرارداد بین‌المللی بین ایران و6 کشور دیگر است که آمریکا یکی از آنها است. الان فضای بین‌المللی و حقوقی تغییر کرده و ما از سوی سازمان ملل وشورای امنیت شاهد لغو تحریم‌ها هستیم. غیر از آمریکا اراده بقیه را برای همکاری کاملا مشاهده می کنیم و کشوری که بخواهد از این قرارداد بین‌المللی خارج شود خودش ایزوله خواهد شد.

وی ادامه داد: ما در راستای تامین منافع ملی‌مان بهترین تصمیم را می گیریم و فقط از یک مرجع تصمیم گرفته نمی شود بلکه نهادهای مختلف نقش خواهند داشت. بازنده اقدام احتمالی آمریکا خود آمریکا خواهد بود. آقای صالحی هم یک مسئول باتجربه و مطلع هستند و مطالبی که می گویند قابل اعتنا و دقیق است. باید این حق را برای آقای صالحی به عنوان یک فرد مطلع قائل شویم که حرف سنجیده می زند اما اگر نیاز به تغییر باشد در قالب بیانیه یا شفاها اعلام می شود که موضع رسمی دولت چیست. موضع رسمی دولت تعریف شده است و آنچه دولت تصمیم میگیرد را سخنگو اعلام می کند.

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به اظهارات اخیر آمانو تصریح کرد: جای هیچ تردیدی نیست که جمهوری اسلامی ایران پایبند پیمان مرتبط با برجام بوده و این بحث‌ها منتفی است. معلوم هم شد که حرفهای دولتمردان آمریکایی بی‌پایه و غیرحقوقی بوده است.

وی درباره خروجی هیئت نظارت بر اجرای برجام گفت: این هیئت خارج از دولت است و همه ارکان اصلی نظام در آن  موثر هستند و بهتر است به آنها اعتماد کنید که کارشان را درست انجام می‌دهند.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره اتفاقات فوتبال ایران و سوریه و مسئله حقوق شهروندی تصریح کرد: در این زمینه اقداماتی در سالهای گذشته صورت گرفته منتها چون هنجارهای ارزشی از طرف عده‌ای حساب می شود نیاز به بردباری و صبر بیشتری دارد. آقای روحانی واقعا پایبند است که حقوق شهروندی رعایت شود و امیدواریم در آینده شاهد رفع این مشکلات باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با ارائه آماری از عملکرد دولت خاطر نشان کرد: طبق گزارش مرکز آمار برای بهار 96 رشد اقتصادی با نفت 6.5 درصد و بدون نفت 7 درصد و رشد سرمایه گذاری 7.1 درصد بوده است. رشد گروه کشاورزی 3.1 (شکار و جنگلداری 3.2، ماهیگیری 0.8 ) ، صنعت 4.9 (صنعت و معدن 5.1، معدن 4.6، استخراج نفت و گاز 4.7، ساختمان 7.1) و خدمات 8.8 درصد بوده است. هزینه مصرف نهایی خصوصی 6.9 درصد رشد داشته و هزینه مصرف نهایی دولت 6.5 درصد بوده است.

نوبخت افزود: تا 21 شهریور 96 ، 8 میلیون 854 هزار تن گندم به ارزش 11 هزار و 571 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که 7 هزار و 790 میلیارد تومان آن پرداخت شده و 3 هزار و 781 میلیارد در دست پرداخت است. همچنین تا 19 شهریور 54 هزار و 683 دستگاه تاکسی جایگزین تاکسی های فرسوده شده است. از طرفی در حال اجرای بسته اشتغال هستیم و باتوجه به 24 بند اقتصاد مقاومتی 12، برنامه 56، طرح و 300 پروژه برای اقتصاد مقاومتی در دست اقدام داریم.

نوبخت در پاسخ به این سوال که چرا آمارهای داده شده در سفره مردم دیده نمی شود، تاکید کرد: اینها آمارهای رسمی کشور و قابل مشاهده است. در بهار امسال از 920 هزار نیروی جدیدی که وارد بازار کار شدند 703 هزار نفر مشغول به کار شدند که این آثار سرمایه گذاری‌ها و تلاشها است.

وی درباره اینکه آیا حذف ارز مسافرتی در راستای تک نرخی کردن قیمت ارز است خاطر نشان کرد: این ارز برای یکبار آنهم 300دلار داده می شدو از این امکان می شود برای کالاهای واسطه‌ای که میتواند به تولید ما کمک کند استفاده کرد. البته برای زائرین اربعین در حد 200 دلار داده میشود. شاید جهت یکسان سازی عمل شود ولی به این شکل نیست که نرخ بازار امروز را مبنی در نظر بگیریم بلکه تعدیلاتی خواهیم داشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره رعایت حقوق احزاب در دولت بیان کرد: دولت در چارچوب منشور حقوق شهروندی نه تنها نسبت به حقوق همه شهروندان بلکه نسبت به حقوق احزاب که ابزارهای اعمال مردم سالاری هستند پایبند است. تعداد احزاب در دولت یازدهم افزایش داشته و احزاب چه موافق و چه مخالف و چه منتقد دولت بر مبنای حقوق شهروندی‌شان رسما فعالیت می کنند و دولت هم همه امکانات را برایشان فراهم خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، وی درباره احتمال ایجاد محدودیت برای شبکه های اجتماعی از سوی برخی نهادها و رویکرد دولت در این مورد اظهار کرد: اینکه با چه نیاتی افراد در پاره‌ای از موراد مطالبی را می گویند شاید و جهه خیرخواهانه دارد. دولت استفاده از این فضاها را در راستای حقوق شهروندی می داند و از هیچ اقدامی که فضای آزادی مردم را محدود کند حمایت نمی کند. ما نمی توانیم استقلال را فدای آزادی و آزادی را فدای استقلال کنیم پس دولت از حقوق واقعی مردم در دسترسی به این فضاها حمایت می کند.

رئیس سازمان برنامه وبودجه در ادامه درباره ابقای مدیران گذشته و چگونگی تحقق وعده استفاده از جوانان و زنان یادآور شد: آقای رئیس‌جمهور به همه وزرا گفته باید تعدادی از مدیرانشان بانوان و جوانان باشند. خیلی از وزارتخانه‌ها این اقدام را کرده اند و این کار هم در سازمان برنامه هم درباره مشاور و معاون سازمان انجام شده است.

وی با اشاره به حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت گفت: بدون تردید این حضور می تواند فرصت ایجاد کند که هم شهردار از سیاست‌های دولت مطلع شود و مشکلاتش رابگوید و هم متقابلا دولت انتظاراتش را بیان و از این ظرفیت استفاده کند. این اتفاق دوسویه و مثبت است.

نوبخت درباره موضع گیری های اخیر رئیس سازمان حفاظت از محیط‌ زیست و اینکه گفته می شود رئیس‌جمهور از او مکدر است و ممکن است به عنوان وزیر نیرو معرفی شود، بیان کرد: به جهت شناخت حداقل سی ساله ایشان را واقعا فردی دانشمند و مسلط در حوزه کشاورزی می دانم. هرکسی یک صراحت لهجه‌ای هم دارد و شماهم به خاطر دانش عمیق و تجارب وافر ایشان مدارا کنید. چیزی از تکدر آقای رئیس‌جمهور نشنیدم  و اینکه گزینه وزیر نیرو باشد هم از شما می شنوم و بسیار بعید می دانم کسی که تازه این مسئولیت را گرفته عوض شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات بازنشستگان و صندوقهای بازنشستگی یادآور شد: بر ما واجب است که به مطالبات و انتظارات بازنشستگان محترم احترام بگذاریم و دربهای دولت هم همیشه بر روی نمایندگان آنها باز بوده است. بحث این بود که افزایش حقوقها متناسب با نرخ تورم انجام شود که این کار را انجام دادیم منتها می گفتند در برخی سالها اینکار صورت نگرفته که بازهم بخشی را با توجه به محدودیتها توانستیم انجام دهیم. تاکید رئیس‌جمهور و هیئت دولت این بوده که در این زمینه باید کاری انجام دهیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: اینکه نتوانستیم همه خواسته ها را پاسخ دهیم دلیل  بی توجهی نیست بلکه امکاناتمان همین قدر است و اگر کسی به خیابان بیاید و حرفش را بزند من بسیار شرمنده می شودم که چرا در محیط محترمانه‌ای حرفها گفته نشود. به همکاران هم گفتم از نماینده تشکلها دعوت کنند بیایند و با احترام نظرات آنها را بشنویم و توضیحات را ارائه کنیم.

وی درباره پیشنهاد رئیس کمیته امداد برای انتقال یارانه‌ها از دولت به کمتیه امداد و بهزیستی عنوان کرد: جناب آقای فتاح فرد سلیم النفسی است که این مسئله را به من هم منعکس کرده. در مورد هدفمندی ما بر مبنای تبصره 14 بودجه عمل می‌کنیم. پیشنهاد ما هم این است که آنچه درباره مددجویان است به خود این نهادها بدهیم.

نوبخت با اشاره به جلسه دیروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و اظهارات جهانگیری درباره اختیارات این ستاد تاکید کرد: چون محدوده فعالیت اجرایی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فقط قوه مجریه نیست و سایر قوا هم هستند انتظارات ستاد این است از اختیاراتی استفاده کند که فراتر از قوه مجریه نافذ باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره کسری بودجه تاکید کرد: عدم تحقق درآمدها می تواند به کسری بودجه منجر شود. ما الان عدم تحقق درآمدها را داریم ولی قول می دهیم با کسری بودجه مواجه  نشویم.

سخنگوی دولت درباره برنامه سفر رئیس‌جمهور به نیویورک یادآور شد: برنامه ریزیها انجام شده اما همیشه باید با احتیاط حرف بزنیم چون تا لحظه آخر ممکن است تغییراتی به وجود آید . ولی برنامه دیدارها و جلسات در حاشیه اجلاس سازمان ملل تا اینجا برنامه ریزی شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیگیری حقوقی پرونده سرقت اموال ایران توسط آمریکایی‌ها خاطر نشان کرد: در این زمینه کمیته ویژه حقوقدانان برای اعلام جرم، پیگیری و انجام مذاکرات تشکیل شده ولی بعضی از پرونده‌ها سالها طول می کشد.

نوبخت در پایان در پاسخ به این سوال که چرا برچسب قیمت از برخی کالاها حذف شده است، گفت: این راجع به همه کالاها نیست و عمدتا کالاهای بهداشتی رقابتی است اما باز هم از آقای شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت خواهش می کنم توضیحات کافی را به رسانه‌ها بدهند.