کد خبر: ۱۸۳۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۲۶

کمبود 3000 نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش استان مرکزی

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: در آموزش و پرورش استان با بیش از سه هزار نفر کمبود نیروی انسانی مواجهیم، اما با این وجود برای تمامی دانش‌آموزان بستر آموزشی فراهم می‌کنیم که به نوبه خود کار شاخصی است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ شهریار فولادوند در نشستی با اصحاب رسانه، گفت: سال گذشته در استان با کمبود نیروی انسانی به میزان متجاوز از 60 هزار ساعت در هر هفته مواجه بودیم، چناچه آنرا تقسیم به 24 ساعت کنیم، بیش از سه هزار نفر کمبود نیرو داریم، اما با این وجود بر مبنای مولفه‌های عدالت آموزشی، در دورترین نقاط برای دانش‌آموزان بستر آموزشی را فراهم می‌کنیم که کار پیجیده‌ای است و مدت‌ها فعالیت در این زمینه و برنامه ریزی را می‌طلبد.

وی عنوان کرد: استان مرکزی جزو استان‌هایی است که به تناسب جمعیت دانش‌آموزی و پرسنلی، بیشترین نیازمندی را در حوزه نیروی انسانی دارد، هرساله این کمبود نیرو با استفاده از خدمات معلمان در نوبت‌های دیگر، استفاده از معلمان حق‌التدریس و استفاده از خدمات بازنشستگان جبران می‌شود که در غیر اینصورت استان مرکزی با کمبود قابل توجه نیروی انسانی مواجه است.

فولادوند ادامه داد: عدم انطباق میزان خروجی با ورودی‌های نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان و تقدم مهاجرت نیروی انسانی بر مهاجرپذیری در این استان از جمله عوامل کمبود نیروست که رفع این مشکل نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: تقارن آغاز سال تحصیلی با محرم یک فرصت است برای اینکه دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی توجه جدی به مسائل اعتقادی و دینی به خصوص عاشورای حسینی داشته باشند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش برای آغاز یک مهر بانشاط، پروژه‌ای با نام پروژه مهر را در دست اقدام دارد، افزود: هرساله فعالیت‌های مربوط به این پروژه همزمان با پایان سال تحصیلی رقم می‌خورد و در قالب ابعاد متفاوت و کمیته‌های‌ مختلف فعالیت‌های این پروژه آغاز می‌شود تا مدارس آمادگی لازم را برای آغاز سال تحصیلی جدید داشته باشند.

فولادوند عنوان کرد: شناسایی و ارزیابی مدارس، جابجایی‌ نیروی انسانی، راه‌اندازی، افتتاح، تجهیز و تعمیر مدارس از جمله فعالیت‌ها در قالب این پروژه است که هزینه‌های آن متناسب با توان مالی موجود یا جذب مشارکت‌های والدین و دستگاه‌های دولتی در راستای بخش سخت‌افزاری تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش سالانه بر اساس برخی شاخص‌ها نیازهای نیروی انسانی خود را واکاوی و بررسی می‌کند، ادامه داد: در حوزه نیروی انسانی به منظور آماده‌سازی آنها برای آغاز سال تحصیلی موضوعات جدی مطرح می‌شود، ساختار نیروی انسانی بایستی متناسب با جمعیت دانش‌آموزی، دوره تحصیلی، جنسیت دانش‌آموزان باشد. همچنین ساماندهی سرویس مدارس، آموزش ضمن خدمت معلمان، تهیه و تغییر کتب و غیره در قالب کمیته‌های مربوطه رسیدگی می‌شود و نتیجه آن نیز  آمادگی مدارس برای مهری بانشاط است.

هرساله با افزایش 500 هزار نفره ثبت نام پایه اول مواجهیم

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی در خصوص آمار پایه ‌اولی‌ها استان مرکزی، تصریح کرد: آمار موالید در استان مرکزی که توسط اداره ثبت بیان می‌شود، بین 19 تا 20 هزار نفر است، اما معمولا به دلیل مهاجرت به استان، این عدد بیشتر می‌شود و معمولا با افزایش 500 هزار نفره هر ساله ثبت‌نام پایه اول مواجه هستیم.

فولادوند در خصوص سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته که منابع مالی قابل توجهی در اختیار استان بود، صددرصد هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی را تامین می‌کردیم، اما در هفت یا هشت سال گذشته با کاهش منابع حوزه‌های وزارتی این موضوع کمرنگ شد، در حال حاضر 50 درصد این هزینه‌ها را متقبل می‌شویم، البته اقداماتی در این زمینه در حال انجام است تا بتوانیم سهم دولت را در پرداخت این هزینه‌ها بیشتر کنیم.

وجود 500 مرکز پیش‌دبستانی مجوزدار در استان مرکزی

وی در خصوص مراکز پیش‌دبستانی اظهار کرد: بیش از 500 مرکز در استان مجوز پیش‌دبستانی دارند، باور ما اینست که گذران این دوره برای پایه‌های ورودی ضروری است، اگرچه این دوره رسمی است، اما الزامی برای ثبت‌نام در آن وجود ندارد. براساس آمار سامانه آموزش و پرورش تاکنون 17 هزار نفر در دوره پیش‌دبستانی ثبت‌نام کرده‌اند که رقم واقعی آن در اوایل مهرماه مشخص می‌شود. همچنین در حاشیه شهرها افردای که نتوانستند دوره پیش‌دبستانی را بگذارنند، سرفصل بچه‌های دو زبانه را طی می‌کنند.

فولادوند در خصوص بازماندگان از تحصیل عنوان کرد: آموزش و پرورش طرحی را با عنوان "انسداد مبادی بیسوادی" با مشارکت دستگاه‌های دیگر پیگیری می‌کند، تاکنون 836 نفر بازمانده از تحصیل در استان شناسایی شده اند، همچنین هرساله کمیته‌ای تشکیل می‌شود تا با کمک دیگر دستگاه‌ها افراد بیشتری در این خصوص شناسایی شوند.

وی افزود: یکی از اولویت‌های آموزش و پرورش، تبدیل  مدارس به تک نوبته صبح است که این مهم نیازمند بسترسازی است، در حال حاضر هنوز کمتر از 9 درصد مدارس بواسطه کمبود فضای آموزشی به صورت گردشی کار می‌کنند.

افتتاح 22 مدرسه خیرساز در مهر 96

به گزارش ایسنا، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست در خصوص آموزش معلمان قرآنی، گفت: حدود 10 میلیون تومان اعتبار برای آموزش معلمان قرآنی در نظر گرفته شده که از ابتدای سال تحصیلی فرایند آموزش این معلمان انجام می‌شود.

بهرام حسین آبادی افزود: در کل استان بیش از 1950 فضای آموزشی با 9900 کلاس درس وجود دارد که از این تعداد 35 درصد دارای استحکام هستند و 45 درصد نیاز به مقاوم سازی دارند.

وی ادامه داد: مدارس خیرساز که در مهرماه سال 96 افتتاح می‌شود، شامل 22 پروژه با 124 کلاس است با زیربنای 21 هزار و 704 متر مربع است.

حسین‌آبادی بیان کرد: امسال کتب جدیدالتالیف تنها مختص پایه یازدهم است، اما کتب درسی پایه‌ها در حال اعتباربخشی و بازنگری است و تغییرات و اصلاحات جزئی برای آنها پیش‌بینی شده است.

توزیع دو میلیون و 145 هزار جلد کتاب درسی در استان

وی در خصوص کتب درسی که تاکنون در سطح استان توزیع شده، افزود: در دوره ابتدایی 879 هزار جلد، پیش‌دانشگاهی 84 هزار جلد، کاردانش و فنی‌حرفه‌ای 160 هزار جلد، متوسطه اول و دوم یک میلیون 210 هزار جلد که در مجموع دو میلیون و 145 هزار جلد تاکنون در سطح استان توزیع شده است.

به گزارش ایسنا، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست، گفت: از نیمه دوم تیرماه ستاد پروژه مهر در سه سطح تشکیل می‌شود، که شامل پنج کارگروه است. کارگروه ساماندهی و سازماندهی نیروهای انسانی که مهمترین وظیفه آن مربوط به نقل و انتقالات معلمان، آموزش معلمان برای کتاب‌های جدیدالتالیف و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای بروز کردن دانش آنهاست.

مجتبی حیدری ادامه داد: کارگروه تعمیر و تجهیز که با مسئولیت معاونت پشتیبانی استان و مناطق، وظیفه ساماندهی فضاهای آموزشی، پیگیری پروژه‌های جدیدالتاسیس، تعمیر و تجهیز واحدها و وسایل آموزشی و خارج کردن مازاد و اسقاط مدارس را برعهده دارد.

وی افزود: کارگروه ارزیابی و نظارت با مسئولیت اداره ارزیابی و عملکرد، بررسی، نظارت و بازدید از واحدهای آموزشی را در طول تابستان برعهده دارد و در این خصوص تیم‌های نظارتی نیز تشکیل می‌شوند و روند پیگیری فعالیت‌های مهر، همچنین نقاط قوت‌ و ضعف‌ها را شناسایی می‌کنند و رهنمون‌های لازم برای رفع نارسایی‌ها را به مدیران مدارس منعکس می‌کنند.

حیدری افزود: کارگروه تائید صلاحیت‌ها، فرایند انتصاب و جابجایی مدیران، مسئولان و کارشناسان حوزه ستادی را برعهده دارد و مشکلات از بعد نیروی انسانی و انتصاب پست‌های اداری و مدیریتی بررسی می‌کند.

دبیر پروژه مهر اظهار کرد: کارگروه توجیه، تبلیغ و اطلاع‌رسانی با مسئولیت اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی، مقدمات جشن ‌شکوفه‌ها، زنگ مهر و اطلاع‌رسانی رسانه را بر عهده دارد.

به گزارش ایسنا، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست، گفت: موضوع میان وعده سالم دانش‌آموزان در دو بخش اجرا می شود، یک بخش مربوط به برنامه‌های فرهنگ‌سازی است که سالانه برنامه‌های آموزشی برای اولیا و دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود تا بتوانند با تغذیه سالم و اهمیت وعده‌های غذایی آشنا شوند.

مهدی دمنه عنوان کرد: از طرفی دو سال است که ساماندهی بوفه‌های مدارس به صورت جدی در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است، گرفتن مجوز برای فعالیت بوفه مدارس، نظارت بر تغذیه سالم و تدوین شیوه‌نامه راه‌اندازی پایگاه تغذیه سالم از جمله اقدامات در این زمینه است.
*ایسنا

وی بیان کرد: در موضوع نظارت، به جز آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی نیز بر تغذیه سالم مدارس نظارت دارد، همچنین تعزیرات حکومتی به نحوه توزیع مواد غذایی در مدارس نظارت می‌کند.