کد خبر: ۱۸۳۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۲

پیش‌ بینی رشد 3.7 درصدی برای سال 96

برآورد مرکز پژوهش‌ها از رشد اقتصادی سال 1396 در حدود 3.7 درصد است که نسبت به پیش‌بینی قبلی مرکز پژوهش‌ها تفاوتی نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ مركز پژوهش‌های مجلس در سلسله گزارش‌های تحلیل بخش واقعی اقتصاد ایران همواره دو دغدغه مهم نظام آماری كشور یعنی یكسان‌سازی سال پایه نهادهای آماری و تدوین تقویم انتشار و الزام به رعایت آن را مطرح کرده است.

خوشبختانه در سال 1396 شاهد یكسان‌سازی سال پایه حساب‌های ملی بانك مركزی جمهوری اسلامی و مركز آمار ایران هستیم. همچنین در فروردین‌ماه سال 1396 بانك مركزی تقویم انتشار آمارهای خود را بر روی سایت خود منتشر كرد و تاكنون نیز خود را ملزم به رعایت این تقویم دانسته است كه این امر می‌تواند گامی به جلو در جهت بهبود كیفیت حساب‌های ملی و افزایش شفافیت عملكرد متغیرهای بخش واقعی اقتصاد ایران باشد.

در سال‌های اخیر یكی از مهم‌ترین علل تفاوت آمارهای حساب‌های ملی دو نهاد آماری منتشركننده این آمار به تفاوت در سال پایه نسبت داده می‌شد. مقایسه آمار حساب‌های ملی این دو نهاد نشان می‌دهد هرچند اختلاف آمارها نسبتا كاهش یافته است، با این حال همچنان تفاوت چشمگیری به‌خصوص در آمار ارائه شده این دو نهاد آماری برای بخش‌های اقتصادی وجود دارد.

بررسی وضعیت اقتصاد ایران در سال 1395 نشان می‌دهد 2.7 واحد درصد از رشد اقتصادی 12.5 درصدی اعلام شده توسط بانك مركزی ناشی از بخش غیرنفتی اقتصاد بوده است. با توجه به تكمیل شدن ظرفیت‌های خالی تولید نفت تداوم این روند مورد انتظار نخواهد بود.

مقایسه تولید ناخالص داخلی كشور (به قیمت ثابت سال 1390) در سال 1395 نسبت به سال 1390 نشان می‌دهد این متغیر حدود 5 درصد رشد داشته است. همچنین بررسی وضعیت بخش‌های مختلف اقتصاد ایران نسبت به سال 1390 نشان می‌دهد بین چهار گروه اصلی كشاورزی، نفت، خدمات و صنایع و معادن تنها ارزش‌افزوده گروه صنایع و معادن نسبت به سال 1390 كاهش داشته است و به 95 درصد از ارزش‌افزوده سال 1390 خود رسیده است.

در این دوره گروه كشاورزی، نفت، خدمات به ترتیب 27 ، 9 و 7 درصد رشد داشته‌اند. در گروه صنایع و معادن، بیشترین كاهش بین بخش‌های اقتصادی مربوط به بخش ساختمان است. در واقع ارزش‌افزوده این بخش در سال 1395 حدود 63 درصد ارزش‌افزوده این بخش در سال 1390 است. در گروه خدمات نیز با وجود رشد كلی خدمات، بخش‌های خدمات بازرگانی و نیز خدمات اجتماعی همچنان به سطح تولید سال 1390 نرسیده‌اند. همچنین مقایسه درآمد ملی این دو سال نشان می‌دهد سال 1395 درآمد ملی 80 درصد درآمد ملی سال 1390 است.

طبق بررسی‌ها، با در نظر گرفتن جدیدترین آمار و اطلاعات در دسترس برآورد وزارت جهاد كشاورزی از تولید محصولات كشاورزی، برآورد هزینه‌های عمرانی و جاری دولت تا انتهای سال 1396، تحولات مورد انتظار از تولید و صادرات نفت تا انتهای سال جاری و برآوردهای شركت‌ها و تشكل‌های مرتبط با صنایع مختلف شامل خودروسازی، محصولات پتروشیمی و ... راجع به میزان تولیدات محصولاتشان در انتهای سال 1396 پیش‌بینی می‌شود كه رشد ارزش‌افزوده بخش‌های كشاورزی در سال‌جاری 3.8 درصد، نفت 4.1 درصد، صنعت 6 درصد، ساختمان 2.5 درصد و خدمات 2.8 درصد باشد.

برآورد مركز پژوهش‌ها از رشد اقتصادی سال 1396 در حدود 3.7 درصد است كه نسبت به پیش‌بینی قبلی مركز پژوهش‌ها تفاوتی نداشته است. صندوق بین‌المللی پول و بانك جهانی در آخرین گزارش‌های خود رشد اقتصادی كشور در سال 2017 را به ترتیب 3.3 و 4 درصد پیش‌بینی كرده‌اند.
*خبرآنلاین