کد خبر: ۱۸۳۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۲

آجیل تبریز ثبت ملی شد

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در یک سال و نیم گذشته 5 مورد از آثار ناملموس استان در فهرست ملی به ثبت رسید، از ثبت آجیل تبریز در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ مرتضی آبدار سه شنبه شب در مراسم جشن ثبت آجیل تبریز با بیان آثار اقتصادی ثبت آثار در فهرست ناملموس گفت: برای ایجاد یک برند، معرفی و ارتقای گستره پوشش مولفه های مهمی به حساب می آیند و ثبت ملی اثر در این راستا نقش مهمی دارد.
 
وی ادامه داد: مورد ثبت شده را به نوعی انحصاری به یک منطقه خاص جغرافیایی نسبت می دهد و با توجه به فراگیر بودن و جنبه عمومی این آثار، معرفی آنها با سرعت بیشتری انجام می شود.
 
آبدار با تاکید بر تبلیغات بیشتر در عرصه گردشگری اظهار کرد: در تلاش هستیم با ایجاد و تقویت برندهای خاص نام تبریز را در عرصه های گوناگون بیشتر از پیش بر سر زبان ها بیاندازیم.
 
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: زمانی می توان گفت در گردشگری شاهد پیشرفت هستیم که اثرات اقتصادی آن را در جامعه ببینیم و تبریز 2018 فرصتی طلایی برای گردشگری استان است.
 
آبدار با تقدیر از اتحادیه آجیل و خشکبار در راستای ثبت آجیل خاطرنشان کرد: تمام مجموعه های دیگر نیز که شاخصی در عرصه ملی دارند باید در این زمینه پیشقدم شوند.
 
وی با تاکید بر لزوم حمایت صاحبان صنایع و صنف ها از صنایع دستی گفت: اگر بتوانیم در بسته بندی های آجیل از صنایع دستی استفاده کنیم، هم در معرفی صنایع دستی موفق خواهیم بود و هم با ترویج فروش آن از هنرمندان حمایت می شود.
 
در همین حال معاون اتحادیه آجیل و خشکبار تبریز نیز با بیان این‌که حوزه آجیل و خشکبار بیشترین اشتغالزایی را پس از صنعت نفت به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از 500 آجیل فروش در تبریز مشغول فعالیت هستند، که برای بیش از 2 هزار نفر اشتغالزایی شده است.
 
محمدحسین علیزاده با بیان این‌که آذربایجان‌شرقی از لحاظ تولید آجیل و خشکبار رتبه نخست را کسب کرده است، ادامه داد: همین امر در ثبت ملی شدن آجیل و خشکبار تبریز بسیار موثر واقع شده و خشکبار و آجیل تبریز که دارای کیفیت مرغوبی است این خطه شهر را به‌عنوان یک شاخص در زمینه خشکبار و آجیل مطرح کرده است.
 
معاون اتحادیه آجیل و خشکبار تبریز افزود: با توجه به قرار گرفتن استان به خصوص تبریز در جاده ترانزیتی ابریشم از دیر باز این خطه مورد استقبال تجار کشورهای خارجی در این حوزه قرار گرفته است که این امر به نوبه خود امتیاز بسیار مناسبی در ثبت آجیل تبریز در فهرست آثار ملی محسوب می‌شود.
 
علیزاده با اشاره به رشد منفی صادرات صنعت آجیل و خشکبار، خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که اخیراً تولید بادام و گردو در استان کاهش یافته، صادرات چندانی در این زمینه انجام نشده است.
 
آجیل تبریز با بیش از یک قرن سابقه فراوری از شهرت جهانی برخوردار است و شعبه های فروشگاه های بنام و معتبر آجیل این شهر در کشورهای حاشیه خلیج فارس، قفقاز و اروپا و آمریکا فعال هستند.
*ایرنا