کد خبر: ۱۸۳۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۹

رئیس کمیسیون اروپا: عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا منتفی است

رئیس کمیسیون اروپا هشدار داده است که امکان عضویت ترکیه در این اتحادیه از میان رفته است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ ژان کلود یونکر امروز (چهارشنبه) در سخنانی در پارلمان اروپا، اقدامات دولت ترکیه در پی کودتای نافرجام دو سال پیش را مورد انتقاد قرار داد و آن را خلاف موازین و ارزش‌های اتحادیه اروپا توصیف کرد.

رئیس کمیسیون اروپا گفت که "اتحادیه ما یک کشور واحد نیست اما حکومت قانون بر آن مستولی است و همین موازین به معنی آن است که عضویت ترکیه در آینده قابل پیش‌بینی منتفی است."

یونکر از مقامات ترکیه خواست تا با کشورهای اروپایی برای تقویت "ارزش‌های مشترک" دو طرف همکاری کنند، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی زندانی را آزاد کنند و از فاشیست و نازی خواندن رهبران اروپایی خودداری ورزند.

ترکیه از سال‌ها قبل خواستار عضویت در اتحادیه اروپا بوده و مذاکرات بین دو طرف در مورد شرایط عضویت ادامه داشته است.

به گزارش بی.بی.سی در حالی که برخورداری از نظام سیاسی مبتنی بر دموکراسی و تعهد به اصول دموکراتیک از جمله پیش شرط‌های عضویت در اتحادیه اروپاست، برخی اقدامات دولت ترکیه در چند سال اخیر نگرانی‌هایی در مورد نگرش رهبران این کشور نسبت به موازین مورد نظر اتحادیه اروپا به همراه داشته است.

به ویژه از زمان کودتای نافرجام دو سال پیش در ترکیه، دولت این کشور به رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری، چند هزار نفر را بازداشت، محاکمه یا از کار اخراج کرده که با انتقاد نهادهای مدافع حقوق بشر و برخی دولتهای اروپایی مواجه شده است.

یونکر در سخنان امروز از عضویت کشورهای حوزه بالکان در اتحادیه اروپا استقبال کرد. وی گفت که پیوستن این کشورها باعث تقویت اتحادیه اروپا و بهبود شرایط مردم این قاره خواهد شد.
*ایسنا