کد خبر: ۱۸۳۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۰

پیشنهاد اروپایی‌ ها به ترامپ در خصوص برجام

 یک رسانه آمریکایی گزارش داده متحدان اروپایی آمریکا از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوراین کشور خواسته‌اند به توافق هسته‌ای با ایران پایبند بماند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نوشته وبگاه خبری-تحلیلی المانیتور، اروپایی‌ها در عین حال به ترامپ پیشنهاد کرده‌اند با دولت وی جهت حل مسائل دیگری نظیر فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و برنامه موشکی این کشور همکاری خواهند کرد.

رایزنی‌های میان طرف‌های اروپایی با دولت ترامپ در حالی انجام شده که دولت ترامپ بایستی حداکثر تا پایان روز ۱۴ سپتامبر (پنجشنبه) برخی تحریم‌ها علیه ایران را تعلیق کند.

این رایزنی‌ها، همچنین در شرایطی انجام می‌شود که دولت ترامپ بررسی‌های میان سازمانی درباره ایران و برجام را به اتمام رسانده است.

یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود می‌گوید ترامپ در روزهای گذشته به دستیارانش گفته می‌خواهد درباره ایران شدت عمل بیشتری به خرج دهد، اما هنوز مشخص نیست این کار قرار است چطور انجام شود.

به گفته منبع مورد استناد المانیتور، بررسی‌های درون سازمانی انجام‌شده در دولت ترامپ در خصوص ایران توصیه می‌کنند که آمریکا به برجام پایبند بماند اما روش‌هایی را برای سخت‌گیری در خصوص ایران پیدا کند.

این مقام آمریکایی می‌گوید که دولت ترامپ به این سمت متمایل شده که در گزارش سه ماهه بعدی که به کنگره ارائه می‌دهد پایبندی ایران به برجام را اعلام کند. وی علی‌رغم این، تأکید کرده که این رویکرد ممکن است تغییر کند.

المانیتور نوشته است: «متحدان اروپایی این استدلال را برای مقام‌های دولت ترامپ مطرح می‌کنند که بایستی برجام را نگاه داشت و در عین حال، برای پرداختن به سایر جنبه‌های تهدید ایران با یکدیگر همکاری کرد.»

مقام ارشد یک کشور اروپایی که کشورش از جمله طرف‌های برجام است گفت: «ایران یک تهدید راهبردی است. توافق هسته‌ای یکی از اجزاء راهبردی گسترده‌تر است.»

این مقام اروپایی گفته که دولت کشور او برجام را ابزاری برای پرداختن به مشکلات وسیع‌تر با ایران می‌داند.

وی گفت: «ما فکر نمی‌کنیم برجام بی‌نقص است، اما محدودیت‌های شدید در نظر گرفته شده در آن تهدیدها را برای یک دهه از بین می‌برند. این توافق از راه افتادن رقابت تسلیحاتی در منطقه جلوگیری کرد.»

گزینه دیگری که مقام‌های اروپایی پیشنهاد می‌کنند این است که بدون بازگشایی پرونده برجام امکان مذاکره با ایران برای رسیدن به توافقات دیگر مورد بررسی قرار گیرند.
*فارس