کد خبر: ۱۸۳۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۳
مویدی:

"قرار نیست مواد مخدر دولتی توزیع شود"

علی مویدی در اختتامیه همایش سراسری دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های کشور گفت: از دیرباز تاکنون دیدگاه‌های متفاوتی در عرصه مبارزه با مواد مخدر وجود داشته است، در گذشته رویکرد کشورمان نسبت به آسیب اعتیاد مقابله‌ای،‌ عملیاتی و فیزیکی بود و کمتر به مسئله مشارکت جمعی در مصون‌سازی و امور پیشگیرانه توجه می‌شد اما امروزه اهمیت بعد پیشگیری برجسته‌ شده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ وی با بیان اینکه کشور ایران به لحاظ شرایط خاص جغرافیایی همواره مورد تهدید سوء‌مصرف مواد مخدر قرار دارد، به نظر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در خصوص مصرف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) با درک صحیح موضوع، مواد مخدر را حرام دانستند و آن را توطئه‌ای از سوی قدرت‌های بزرگ خواندند که به وسیله آن قصد ضربه زدن به کشور را دارند، همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) استعمال موادمخدر و استفاده از آن را به خاطر ضررهاى فردى و اجتماعى مطلقاً حرام دانسته‌اند که همه این دیدگاه‌ها برای ما بسیار ارزشمند خواهد بود.

قائم مقام دبیرکل ستاد در ادامه با اشاره به رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: تحقق این رویکرد مستلزم کسب دانش و اطلاعات بیشتر است، برگزاری چنین همایشی با هدف انتقال تجربیات و اطلاعات و ارائه مباحث آموزشی در تحقق این رویکرد موثر خواهد بود.

مویدی همچنین رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را از محوری‌ترین اهداف ستاد در برنامه‌ها خواند و گفت: این رویکرد مورد تایید رییس جمهور و وزیرکشور و دبیرکل ستاد است، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز در سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر بر استفاده از همه ظرفیت‌های اجتماعی، علمی و... در عرصه مبارزه با مواد مخدر تاکید داشته‌اند.

وی افزود: در سال‌جاری مباحث متعددی در حوزه مبارزه با مواد مخدر مطرح شد، طرح کاهش مجازات اعدام و توزیع مواد مخدر دولتی از سوی مجلس از جمله این مباحث بود که با نگاه‌های سیاسی و یا دلسوزانه‌ای مطرح شدند و باعث جنجال زیادی در رسانه‌ها گردیدند و برداشت‌های متفاوتی هم از این موضوعات شد.

مویدی تصریح کرد: مطرح شدن هیچ یک از این مباحث مبنای علمی درستی نداشت؛ چرا که نه اعدام قرار است حذف شود و نه مواد از ناحیه دولت و مجلس توزیع شود بلکه قرار بود مجازات‌ها کیفی‌سازی شوند نه اینکه مجازات اعدام به طور کل حذف شود.

این مقام مسئول در ستاد بیان داشت: خوشبختانه طی 4 سال گذشته مسئولان عالی‌رتبه نظام بیش از گذشته به عرصه مبارزه با مواد مخدر وارد شده‌اند و مشارکت خوبی داشته‌اند که البته می‌دانیم که باید تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد؛ چراکه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

مویدی در ادامه بر آسیب‌شناسی از برنامه‌های اجرایی، ترسیم نقشه راه برای هر حوزه و موضوعی در هر استان، پیگیری و تحقق کاهش 25 درصدی شیوع و بروز اعتیاد طبق برنامه ششم توسعه، در اولویت قرار دادن برنامه‌های حوزه پیشگیری از اعتیاد، استفاده از ظرفیت جامعه برای تحقق رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، توجه به صیانت و اشتغالزایی بهبودیافتگان، استفاده از پتانسیل سازمان‌های مردم‌نهاد، به روز کردن شیوه‌های مقابله با مواد مخدر در بین نیروهای پلیس، پیگیری و اجرای طرح بیمه معتادان، اجرای طرح پیشنهادی سازمان بهزیستی برای درمان کودکان معتاد در کشور، دفاع از حق شغل کارگر بهبودیافته از اعتیاد و بازگشت به شغل قبلی‌اش و برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد در سطوح ملی، استانی و منطقه‌ای تاکید کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: کسانیکه ما متولی خدمت‌گذاری به آنان هستیم، آسیب‌دیدگان این جامعه هستند که نیازمند کمک مسئولان هستند و نمی‌توانند به اقوام و آشنای خود مراجعه کنند، پس کمک هر چند کوچک متولیان در جهت رفع مشکلات آنان بسیار ارزشمند خواهد بود، لذا باید نگاه‌ها به حوزه مبارزه با اعتیاد، مقدس و جهادی باشد تا شاهد کنترل و کاهش این آسیب اجتماعی در جامعه باشیم.

مویدی افزود: نیت‌هایتان را خدایی کنید، گرفتن پست و منصب برای قدرت نباشد، برای خدمت باشد. اگر نیت‌ها در خدمت‌گذاری صادقانه باشد، بی شک خیر آن در دنیا و آخرت نصیبمان خواهد شد.
*فارس