کد خبر: ۱۸۴۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۴

گام ششم ایران، روسیه و ترکیه برای سوریه

 دور ششم مذاکرات سوری آستانه امروز (پنجشنبه) در پایتخت قزاقستان با حضور همه هیات ها از جمله ایران، روسیه و ترکیه بانیان نشست برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ وزارت امور خارجه قزاقستان در بیانیه ای اعلام کرد: تمامی هیات های شرکت کننده در نشست سوری وارد شهر آستانه شده اند.
ایجاد منطقه چهارم امن در ادلب سوریه از موضوع های اصلی دور ششم نشست سوری است.

افزون بر هیات های ایران، روسیه و ترکیه، نمایندگان دولت و مخالفان سوریه، قزاقستان به عنوان میزبان، هیات سازمان ملل و کشورهای ناظر در مذاکرات سوری آستانه شرکت می کنند.

هیات دولت سوریه به سرپرستی بشار جعفری نماینده دائمی این کشور در سازمان ملل در مذاکرات آستانه شرکت می کند و 24 نفر از معارضان سوری نیز برای شرکت در این گفت وگوها در پایتخت قزاقستان بسر می برند.

حسن جابری انصاری معاون عربی و خاورمیانه وزارت خارجه سرپرستی هیات نمایندگی ایران و الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه ریاست هیات روسی را برعهده دارد.

هیات ترکیه به سرپرستی سدات اونال معاون وزیر امور خارجه این کشور به عنوان کشور سوم بانی این نشست ها در مذاکرات آستانه شرکت می کند.

استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز برای شرکت در نشست آستانه وارد پایتخت قزاقستان شده است.

از آمریکا هم دیوید ساترفیلد نماینده وزارت خارجه این کشور در امور خاورمیانه به عنوان ناظر در مذاکرات حضور می یابد و نایف آصفی رئیس بخش سیاسی وزارت خارجه اردن نیز در جایگاه ناظر شرکت دارد.

مذاکرات آستانه که راهبرد آن پاییز سال گذشته در نشست مشترک وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو اعلام شد، تصمیم همگرایی سه کشور را برای کاهش دامنه درگیری ها، توافق جمعی مبارزه با تروریسم و همچنین برقراری آتش بس فراگیر در سوریه (از 10 دی ماه 95) در پی داشت که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز تائید شده است.

ایران، روسیه و ترکیه 14 اردیبهشت در چهارمین دور مذاکرات آستانه، تفاهم نامه ایجاد مناطق امن را در سوریه امضا کردند که در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف کاهش خشونت ها است.

توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساکنان به کمک های انسانی، بازسازی زیرساخت ها، تامین شرایط ارائه کمک های پزشکی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته است.

ایجاد کمربند امنیتی برای جلوگیری از بروز وقایع و حوادث از جمله برخوردهای جنگی بین طرف های مناقشه در امتداد مرزهای مناطق کاهش تنش، فعالیت ایستگاههای بازرسی و گذرگاهها همراه مقرهای ویژه نظارت بر آتش بس از دیگر تدابیر پیش بینی شده است.

بر اساس این تفاهم نامه، همه تدابیر لازم در چارچوب تامین شرایط ایجاد مناطق امن برای تمامی طرف های مناقشه بکار گرفته می شود و همزمان مبارزه با داعش، جبهه النصره و همه گروههای مرتبط با آنها اعمال می شود و تلاش ها برای پیوستن گروه های معارض به آتش بس نیز ادامه می یابد.

گروه کشورهای غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریکا از شش سال پیش با راهبرد سرنگونی حکومت سوریه سبب شدند، دهها هزار تروریست افراطی از کشورهای مختلف جهان به سوریه گسیل و از جنگ افزارهای پیشرفته، پول و حمایت های اطلاعاتی برخوردار شوند.
*ایرنا