کد خبر: ۱۸۴۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۹

فرصت‌ها و ظرفیت‌های نیویورک

شرکت درعالی‌ترین سطح در اجلاس‌ سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به‌عنوان بزرگترین گردهمایی رهبران جهان و مهم‌ترین اجلاس بین‌المللی؛ از حدود دو دهه پیش بدین سو به‌طور ثابت در دستور کار سیاست خارجی کشورمان قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ با این حال، به دلیل شرایط خاص بین‌المللی، دیپلماسی فعال جهانی کشورمان، جایگاه وموقعیت برجسته رئیس جمهوری و وزیرامورخارجه دولت یازدهم و دوازدهم درسطح بین‌المللی و همچنین دستور کار متنوع منطقه‌ای و بین‌المللی؛ حضور رئیس جمهوری و هیأت عالیرتبه همراه ایشان در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در چهارسال گذشته، از تأثیرگذاری و اثربخشی چشمگیرتری نسبت به سنوات گذشته برخوردار بوده و حضور رئیس جمهوری همراه با سایر مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان در این اجلاس همواره مورد توجه محافل سیاسی و رسانه‌ای بین‌المللی قرار گرفته و با حساسیت و علاقه‌مندی پیگیری شده است.

این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که بحران‌هایی چون درگیری‌ها در مناطق خاورمیانه، شرق دور (بخصوص شبه جزیره کره و دریای چین)، تروریسم و وضعیت غم انگیز و تأسف بارمسلمانان مظلوم در فلسطین اشغالی در عرصه تحولات بین‌الملل سایه افکنده است.

براین مجموعه می‌توان موضوعات مرتبط با کشورمان با ابعادی فرا - دوجانبه و بین‌المللی ازجمله موضوع برجام را افزود که نیازمند تلاش مستمرو مضاعف همه طرف‌های علاقه‌مند به این توافق بین‌المللی، برای حفظ و حراست و پایداری آن است. رئیس جمهوری کشورمان و هیأت همراه، با شرکت دراجلاس امسال مجمع عمومی با بهره‌گیری از زمینه‌ها و بسترهای موجود در این اجلاس برای ابلاغ و انتقال پیام اقتدار ملت ایران و دفاع تمام عیار از منافع ملی کشوراستفاده خواهند کرد:

سخنرانی درمجمع عمومی سازمان ملل: بی‌تردید سخنرانی ریاست محترم جمهوری درمجمع عمومی سازمان ملل آن هم درنخستین روز اجلاس و درکنارسخنرانی تعدادی از رهبران بلندپایه کشورهای مهم دنیا؛ فرصت بسیارمغتنمی است تا با زبانی شیوا، متین و دیپلماتیک به ارائه دیدگاه‌ها و مواضع کشورمان در قبال مهم‌ترین مسائل و موضوعات روز دنیا از جمله وضعیت مسلمانان درمیانمار و فلسطین اشغالی و لزوم مبارزه هماهنگ جهانی با خشونت و ترور و البته ضرورت مقابله با اقدامات یکجانبه گرایانه وسلطه طلبانه دولت جدید امریکا پرداخته شود.

ملاقات‌ها و دیدارهای سطح بالای دوجانبه: علاوه بر ملاقات‌های ریاست محترم جمهوری کشورمان که با تنی چند از سران و رهبران کشورهای مهم و تأثیرگذار تنظیم شده، هیأت عالیرتبه همراه بخصوص شخص وزیر امورخارجه کشورمان نیز همچون سنوات گذشته دیپلماسی فعالی را به نمایش خواهند گذاشت و طیف وسیعی از تحرکات سیاسی و دیپلماتیک بخصوص ملاقات با مقامات عالیه ازجمله وزیران خارجه کشورهای مختلف را سامان خواهند بخشید.

در واقع اجلاس‌ بین‌المللی ازجمله اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، فرصت بسیار مناسب و مغتنمی است تا به نوعی برنامه و دستور کار سیاست خارجی کشور را در یک سال دیپلماتیک (از سپتامبر امسال تا سپتامبر سال بعد) تمهید و تمشیت کند. دیدار با ایرانیان مقیم: بهره‌گیری از ظرفیت‌های عالی و بالای ایرانیان خارج از کشور، همواره یکی از اهداف و برنامه‌های ثابت مقامات عالی کشورمان در اجلاس‌ بین‌المللی بخصوص در مقر سازمان ملل یعنی نیویورک بوده است. امسال نیز همچون سنوات گذشته دیدار و گفت‌و‌گوی صمیمی با ایرانیان فرهیخته و نخبه خارج از کشور، در برنامه سفر آقای رئیس جمهوری گنجانده شده است.

گفت‌و‌گو با محافل فکری و سیاسی: دیدار و گفت‌و‌گو با اندیشمندان، اندیشه‌ورزان واندیشه‌سازان درحوزه سیاست خارجی، از جمله برنامه‌ها و فرصت‌های مهم در این سفر محسوب می‌شود. این امر بخصوص با توجه به زاویه بسیار تند دستگاه حاکمه کنونی امریکا درمقابل جمهوری اسلامی ایران و واگرایی شدید درمواضع و سیاست‌های دو کشور و مواضع خصمانه و نسنجیده و بحران زای دولت امریکا در قبال کشورمان بخصوص درموضوع برجام و چالش‌های منطقه غرب آسیا، از اهمیت و ضرورت مضاعفی برخوردار شده است.

مصاحبه‌های اختصاصی وجمعی با رسانه‌ها: حضور رئیس محترم جمهور و سایر مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان در نیویورک، فرصت ارزشمندی است تا با استفاده از رسانه‌های قدرتمند و تأثیرگذار بین‌المللی و جلب توجه افکارعمومی جهانی، به خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان از یک سو و انتقال بی‌واسطه پیام حقانیت و اقتدار ملت ایران به مردم دنیا بپردازد. با توجه به تسلط و تجربه وافر رئیس‌جمهوری و وزیرامورخارجه کشورمان درتعامل با رسانه‌های بین‌المللی، این بارنیزاز این فرصت به نحو احسن بهره‌برداری خواهد شد.

باید اذعان کرد دوران قهرو گوشه نشینی و سپردن میدان رزم دیپلماتیک به رقبا و دشمنان، سال هاست به پایان رسیده و به جای سیاست صندلی‌های خالی، دولت‌ها حتی دولت‌های بزرگ و قدرتمند با تمام توان از صندلی‌های مجامع بین‌المللی برای ایفای نقش خود درعرصه دیپلماسی چندجانبه و دوجانبه و فراتر از آن دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای استفاده می‌کنند. سازمان‌های بین‌المللی عرصه تلاقی دیپلماسی‌های مذکوراست و جمهوری اسلامی ایران ازهیچ تلاشی برای بهره‌برداری از این فرصت مهم، دریغ نمی‌کند.

دیدار با محافل و گروه‌های اسلامی: امسال دیدارو گفت‌و‌گو با گروه‌ها و محافل اسلامی علاوه برارزش و اهمیت معنوی و سیاسی، ازاهمیت بین‌المللی زیادی با توجه به ضرورت هم‌افزایی و تجمیع توان و ظرفیت جوامع اسلامی در دفاع از مسلمانان مظلوم روهینگیا و فلسطین و یمن برخوردار است.
* ایرنا