کد خبر: ۱۸۴۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۵۲

روحانی: هر اتفاقی برای برجام روی دهد، ایران پیروز است

 پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری : حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در دیدار شماری از مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه های همگانی آمریکا اظهارداشت: در مجموع شرایط جهانی و منطقه ای ما به گونه ای نیست که احساس کنیم شرایط نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است و اگر چنین است پس در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها اشتباهاتی رخ داده است که ما امروز با این شرایط مواجه شده ایم.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ رییس جمهور با مرور سالهای پس از ۲۰۰۱ میلادی و آغاز قرن جدید و طرح یک سلسله پرسش ها گفت: در این دوره ۱۷ ساله آیا درعراق، افغانستان پاکستان، سوریه، لیبی، یمن و بحرین شرایط مردم بهتر شده است؟ و آیا شرایطی که امروز تروریسم در منطقه و جهان ایجاد کرده نسبت به اول قرن ، بدتر شده و آیا  مردم و یا تروریست ها  قوی تر شده اند؟

دکتر روحانی افزود: آیا روابط ایران و آمریکا در ۴۰ ساله گذشته به نقطه ای رسیده که دو ملت از نوع روابط سود بیشتری ببرند و یا فاصله ها میان دو دولت و دو ملت بیشتر شده است؟ آیا مسیر انتخابی، مسیر صحیح و درستی بوده و یا خطاهایی داشته است؟ بزرگترین رسالت ما در شرایط امروز شناخت دقیق جوامع و وضعیت امروز جهان است و بررسی بر سر آن که در چه زمینه هایی درست و یا خطا کرده ایم و نقاط خطا را بتوانیم با اقدامات جبرانی بپوشانیم.

در ادامه این نشست ، مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه های همگانی آمریکا به طرح دیدگاه ها و پرسش های خود  درباره موضوعات گسترده ای از مواضع ترامپ در قبال برجام تا سیاست ایران در ارتباط با جنگ فعلی در یمن، مواضع سعودی ها و برنامه موشکی و روابط تهران با برخی کشورها پرداختند.

رییس جمهوری درباره برجام گفت: برجام توافقی است که بعد از سالها تلاش و زحمت فراوان دیپلماتها حاصل و در نهایت در شورای امنیت سازمان ملل در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ تایید شده است.

دکتر روحانی اظهارداشت: موضوع برجام با همه موارد مشابهی که گاهی اوقات در مطبوعات از آنها یاد می شود کاملا متفاوت است. اولا موضوع آن به مساله عدم اشاعه مربوط می شود و ثانیا توافق هفت کشور است و ثالثا این توافق با زحمت بسیار زیاد و با میزبانی  و حمایت بسیاری از کشورها بدست آمده است. این توافق به اتفاق آراء در شورای امنیت سازمان ملل تایید و و از همه مهمتر اینکه به عنوان پایه ای بوده که در طول حدود ۲ سال گذشته اجرایی و عملیاتی شده و باعث ایجاد شرایط تعاملی بهتری در روابط ایران و کشورهای منطقه ، اتحادیه اروپا و سایر کشورها شده است.

رییس جمهوری تصریح کرد: در این توافق،  نهاد نظارت کننده آژانس بین المللی انرژی اتمی است که بازرسان آن هر سه ماه از نتایج بازرسی های خود گزارش می دهند و مرجع دیگری نمی تواند راجع به این موضوع صحبت کند که آیا ایران متعهد بوده و یا نبوده است؟ در تمام هفت گزارش آژانس نیز تاکید شده که ایران کاملا به تعهداتش پایبند بوده است. بنابراین اگر دولت آمریکا این تعهد را زیر پا بگذارد همه ضررها و مسوولیتها بر عهده او خواهد بود  و نشان می دهد ایران کشوری است که به تعهداتش پایبند و آمریکا کشوری است که هیچکس نمی تواند به آن اعتماد کند. چرا که ممکن است روزی توافقی را بپذیرد و با روی کار آمدن دولتی دیگر در آن کشور، همه آن توافقات زیر پا گذاشته شود.

دکتر روحانی افزود: بنابر این در بحث برجام هر اتفاقی روی دهد، ایران پیروز است. البته آمریکا اگر خارج شود ضرر و اگر بماند نفع می برد. ما برای هر شرایطی آماده ایم و برای ادامه راه خودمان مشکل نداریم اما اگر آمریکا بخواهد از تعهدش خارج شود به معنای آن است که این تعهد دچار مشکل شده و در این شرایط ممکن است ایران راه دیگری را برگزیند.

رییس جمهور درباره مسایل منطقه و بویژه یمن نیز ، اقدامات عربستان و حامیان خود در این کشور از جمله بمباران کور مردم یمن و کشتار بیگناهان را نادرست و برخلاف همه اصول و مقررات بین المللی و انسانی دانست و گفت: حملات هوایی عربستان و کشتار مردم بیگناه یمن هیچ توجیهی ندارد.

وی افزود: ما معتقدیم تجاوز در یمن باید متوقف ، کمکهای نوعدوستانه به آن کشور سرازیر و شرایط برای مذاکرات یمنی - یمنی شروع شود تا  مردم یمن برای آینده خودشان تصمیم بگیرند و همه قوم ها باید در آینده یمن مشارکت داشته باشند.

دکتر روحانی با نکوهش استانداردهای دوگانه آمریکا در قبال حقوق بشر و تسلیحات  گفت : آمریکا انجایی که صحبت انعقاد قراردادهای بزرگ تسلیحاتی باشد سکوت کرده و انجام هرگونه جنایتی را محکوم نمی کند و چگونه این استانداردهای دوگانه قابل توجیه است.

رییس جمهور با اشاره به همزمانی حضور ترامپ در عربستان و تهدید ایران با انتخابات ملت بزرگ ایران گفت: حضور ۴۱ میلیونی ملت ایران در پای صندوق های رای بهترین پاسخ ملت ایران به تهدیدهای برخی کشورها و حرف های ترامپ بود و ایرانیان نشان دادند به نظام خود و دمکراسی اعتقاد دارند و مسوولان خودشان را پای صندوق رای انتخاب می کنند.

دکتر روحانی در واکنش به این اظهارات مقامهای آمریکایی که برنامه نظامی دفاعی ایران توازن منطقه را برهم می زند، گفت: آیا برهم زننده توازن، برنامه موشکی ایران است یا ارسال سیل تسلیحات به منطقه ؟ و سکوت در برابر تجاوز یک کشور به کشور مستقل دیگر؟ بی تردید نظرسنجی خود آمریکایی ها تایید می کند که مردم منطقه نقش ایران و برنامه مبارزه با تروریسم ما را بر خلاف نقش آمریکایی ها ، مثبت می دانند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه فروش این همه سلاح به نفع منطقه نیست و مسابقه تسلیحاتی نباید باشد، گفت: ما در عین حال در یک منطقه پرآشوب زندگی می کنیم و تجربه دوران هشت ساله جنگ تحمیلی ، نشان می دهد نمی توان در دفاع از ملت خودمان تردیدی داشته باشیم. آن زمان که مردم بیگناه ما را صدام مورد بمباران می کرد، دنیا سکوت کرده بود و چشم های خودش را روی این جنایت بسته بود . مردم ما نمی توانند در برابر خطرات منطقه دست روی دست بگذارند ، سلاح موشکی ایران دفاعی است. چه کسی معتقد است که ایران از خودش دفاع نکند و وقتی کشورهای منطقه جدیدترین تسلیحات را دارند ایران سلاح مورد نیاز خودش را نسازد؟

دکتر روحانی افزود: بعد از جنگ عراق علیه ایران یعنی از سال ۱۹۸۸ تا امروز آیا ایران از موشک علیه کشوری استفاده کرده است؟ ما تنها در یک مورد استفاده کردیم و آن زمانی بود که داعش داخل پارلمان ما مردم بیگناه را مورد کشتار قرار داد ما از طریق موشک جواب دادیم و مقر داعش را در سوریه هدف موشک قرار دادیم. اگر کسی به ما تجاوز کرد محکم پاسخ خواهیم داد. دقیقترین موشکها که به سمت داعش شلیک شد، همین موشکهای ایران بود و مقر اصلی آنها در دیر الزور را هدف قرار داد.

رییس جمهور اظهارداشت:مردم ما موشک و سلاح دفاعی می سازند. بزرگترین مسوولیت دولت دفاع از امنیت مردم و امنیت ملی کشور است و من تعجب می کنم که چطور راجع به سلاح دفاعی سخن گفته می شود اما راجع به انواع تسلیحات تهاجمی که هر روز مردم یمن را هدف قرار می دهند صحبت نمی شود. مردم ایران آزادانه پای صندوق رای می آیند و خواسته هایشان را با صدای بلند می گویند و یک صدای بلند این مردم  ضرورت داشتن تسلیحات دفاعی در برابر متجاوزان بود. تولید تسلیحات دفاعی یک ضرورت برای امنیت ملی ما است.

وی درباره پرسشی درباره روابط ایران و روسیه نیز این روابط را رو به توسعه خواند و گفت که دو کشور در عمده مسایل منطقه ای و بین المللی اشتراک نظر دارند و برای ایجاد ثبات و امنیت تلاش می کنند.

دکتر روحانی گفت: هر کشوری که در زمینه علمی، صنعتی و تولیدی و بانکی و وام های مورد نیاز به ما کمک کند  البته ما روابط گرمتری با آن کشور خواهیم داشت چون ما در بخش انرژی نیازمند ۲۰۰ میلیارد سرمایه خارجی هستیم و تاکنون میلیارد ها دلار از سوی برخی کشورها از جمله ژاپن ، روسیه و چین  جذب شده و آمریکا هم می توانست از فرصت برجام استفاده کند اما دارد به عکس عمل می کند . در حالی که ما نیازمند ناوگان هوایی مسافری هستیم اما مجلس نمایندگان آمریکا با مصوبه ای در معامله  بوئینگ اخلال می کند و این حرکت آنان یعنی تکرار سیاست های شکست خورده.

رییس جمهور در پاسخ پرسشی در ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سپاه یک نیروی بزرگ مردمی و نظامی در کشور ما است و در جنگ هشت ساله نقش بسیار مهمی را ایفا کرده وامروز هم برای امنیت ایران و مبارزه با تروریسم نه تنها در ایران بلکه در سوریه و عراق، نقش بسیار موثر و مهمی را ایفا کرده و می کند.

دکتر روحانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره همه پرسی در اقلیم کردستان عراق گفت: باید توجه کرد که هر گونه تغییر بر خلاف قانون اساسی و تمامیت ارضی، و برای امنیت و صلح در عراق و کل منطقه بسیار خطرناک است. مرزهای جغرافیایی را نباید بگذاریم تغییر کند چرا که این حرکت، آغازگر دومینویی از تنش خواهد بود که پایان آن معلوم نیست به کجا ختم شود. روابط بین اربیل و بغداد نیز به عنوان یک موضوع داخلی عراق و در چارچوب قانون اساسی آن کشور پیگیری شود.

دکتر روحانی در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط دادن دین اسلام و برخی گروه های تروریستی گفت: اسلام دین صلح و دوستی است و میان این دین و گروههای تروریستی هیچ ارتباطی نیست همانطور که ممکن است یک گروه مسیحی افراطی اقدامی تروریستی انجام دهد که نمی توان آن را به دین مسیحیت مرتبط کرد.دین اسلام با هرگونه خشونت ، ترور و آدمکشی مخالف است و ایجاد ارتباط میان این دو، یک اتهام بسیار خطرناک برای امنیت جهان است.