کد خبر: ۱۸۴۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۵۷

جهانگیری به ترامپ؛ نقض برجام مایه شرمساری است /طرح جدايي مردم از نظام در ايران مضحك و فريبكارانه است /سخنان ترامپ ناشی از آشفتگی ذهن است

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه اظهارات رییس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد ایران متناقض و غیرمنطقی و ناشی از آشفتگی در ذهن، استراتژی و سیاست است،‌ گفت: سخنان ترامپ، در حد سخنرانی یک رئیس دولت نبود، بیانیه ای علیه آزادی و دموکراسی و برای ترویج افراطی گری و خشونت بود.
اسحاق جهانگيري عصر امروز (چهار شنبه) در جمع تني چند از صاحبنظران اقتصادي با بيان اينكه سخنراني ترامپ توهين به فهم مردم جهان و درك مردم و نخبگان آمريكا بود،‌اظهار داشت: امروز احياي سياست نظامي گري، خشونت و مداخله در كشورهاي ديگر، به زباله داني تاريخ سپرده شده است و دولتهاي پيشرفته جهان از افتخار به پايبندي به تعهدات سخن مي گويند.

به گزارش تیک، وي مواضع رييس جمهور آمريكا را بي ربط با آزادي و دموكراسي و اصلاحات ارزيابي كرد و گفت: ملت ايران در پاي صندوق هاي رأي نشان داده اند كه خود تصميم مي گيرند و خود مي گويند چه مي خواهند و چه نمي خواهند. دولت آمريكا بايد بداند توان پاسخگويي ملت ايران به پيمان شكني و پيمان شكنان بسيار بالاست و براي سناريوهاي مختلف آمادگي كامل دارد.

اهم اظهارات معاون اول رئیس جمهور را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*طرح ادعاي مضحك و فريبكارانه جدايي مردم ايران از نظام از سوي كسي كه در همان روزهاي اول به قدرت رسيدن، فرمان ممنوعيت ورود اتباع ايراني را به خاك اين كشور صادر كرد،‌ نيز نشان از سردرگمي و تناقض در گفتار و رفتار برخي از دولتمردان آمريكاست.

*{literal}{{/literal}با ابراز تاسف از اينكه رئيس دولت آمريكا نابخردانه زمام سخن خود را در اختيار «صهيونيست هاي جنگ طلب و تروريست هايي سر سپرده (منافقين) »قرار داده است{literal}}{/literal}: بايد تريبون سازمان ملل امكاني براي گسترش صلح، تحكيم امنيت و ثبات بين‌المللي باشد نه ابزاري براي پمپاژ خشونت و افراطي‌گري و كوبيدن بر طبل جنگ.

*اتهام بي اساس ارتباط ايران با تروريسم مضحك است. آمريكا و متحدانش به اعتراف خود آقاي ترامپ و اسناد متقن موجود گروه هاي پليد تروريستي و تكفيري را بوجود آوردند و اكنون مبارزه نمايشي با آنها را بعنوان كارنامه مثبت خود ارايه مي دهند.

*عصبانيت ترامپ ناشي از هژموني رو به افول آمريكا و عدم همراهي جامعه جهاني با اين كشور در پيشبرد پروژه ايران هراسي و مقابله با دموكراسي پرافتخار مردم ايران است. خوب بود آقاي ترامپ حداقل از واكنش سرد نمايندگان دولت هاي ديگر جهان و مخالفت سران برجسته جهان مي فهميد كه چقدر از واقعيت هاي امروز جهان دور است.

*اكنون روشن مي شود چرا مبارزه با تروريسم به نتايج نهايي نمي رسد،‌ زيرا آنها با دادن نشاني غلط به جهان در مورد تروريسم بزرگترين مانع براي حل و فصل اين پديده شوم هستند،‌ دنيا به خوبي مي داند كه مسئول اصلي رشد تروريسم و داعشي گري در منطقه آمريكا و اسرائيل هستند كه مي خواهند شريك هاي جديدي هم براي خود پيدا كنند.اما امروز نقاب مبارزه با تروريسم، داعش و گروه هاي تروريستي از چهره آمريكا افتاده است.

*نقض برجام مايه شرمساري و سرافكندگي آمريكاست. تنها مرجع ذي صلاح در رسيدگي و نظارت بر حسن اجراي برجام، آژانس بين المللي انرژي اتمي است كه بارها صراحتا پايبندي ايران را به توافق هسته اي تاييد كرده است.

*واقعيت اين است كه ايران در صحنه منطقه اي و بين المللي از هيچ كوششي براي استقرار صلح و امنيت دريغ نكرده و به عنوان بازيگري مسئول در صف اول مبارزه با تروريسم بوده است،‌  در يكسال گذشته واشنگتن كه شاهد پيشرفت هاي سريع ايران در عرصه اقتصادي و موفقيت ديپلماسي كشورمان در سطح منطقه اي و بين المللي بوده تمام تلاش خود را بكار برد تا فضاي كار در ايران را پرريسك و نامطمئن نشان دهد اما اعتماد كشورها به رابطه با ايران و ورود دهها ميليارد دلار سرمايه خارجي اين تلاش ها را بي ثمر كرده است.

*ما هيچگاه در دام نابخردي ها و خشونت طلبي هاي ترامپ نخواهيم افتاد ما آغاز كننده نقض برجام نخواهيم بود و به تعهدات خودمان پايبنديم اما در مقابل نقض پيمان عكس‌العمل مناسب و سنجيده نشان خواهيم داد.

*برجام يك توافق بين‌المللي است كه حاصل عقل جمعي جامعه بين‌المللي براي كمك و ايجاد صلح و امنيت و ثبات بين‌المللي است،‌ برجام نشان داد كه مي‌توان مسائل و چالش‌هاي بزرگ را از طريق گفت‌وگو و روش‌هاي مسالمت‌آميز حل كرد. آمريكا نمي‌تواند برجام را به صورت يكجانبه بر هم بزند. اين اقدام تنها باعث بي‌اعتبار شدن بيشتر اين كشور در عدم پايبنديش به تعدات بين‌المللي در جهان مي‌شود.

*معناي سخنان رييس جمهور آمريكا به افكار عمومي جهانيان اين است كه هرگونه مذاكره و توافق با آمريكا بيهوده است چون روساي آن اعتباري براي تعهدات خود قايل نيستند، انتظار طبيعي و منطقي ايران از جامعه بين المللي اين است كه با فشار به دولت سركش ترامپ آن را وادار به اجراي برجام و تعهدات بين المللي كنند.

منبع: نامه نیوز