کد خبر: ۱۸۵۰۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۵

الحویجه، آخرین جبهه جنگ با داعش در شمال عراق

 شهر الحویجه در 70 کیلومتری جنوب غربی کرکوک، به عنوان آخرین جبهه جنگ با گروه تروریستی داعش، همزمان با جبهه نظامی دیگر در غرب استان الانبار در جوار مرزهای عراق با سوریه و جنگ سیاسی بین بغداد و اربیل بر سر همه پرسی، از بامداد امروز پنجشنبه آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ فرماندهی عملیات مشترک آزادسازی شهرستان الحویجه اعلام کرده است که نیروهای مشترک ارتش، پلیس مرکزی، واکنش سریع، مبارزه با تروریسم و الحشد الشعبی در این عملیات شرکت دارند.

از طرفی ستاد تبلیغات جنگ فرماندهی الحشد الشعبی اعلام کرده است که ، نیروهای مسلح عراق از شش محور ، مرحله نخست عملیات را برای آزادی کامل بخش شرقی الشرقاط و شهر الحویجه و مناطق حومه آن، شامل روستاهای 'الرشاد'، 'العباسی' و 'الریاض' آغاز کرده اند.
این عملیات تنها چهار روز مانده به همه پرسی جنجال برانگیز اقلیم کردستان عراق آغاز شده و نیروهای پیشمرگ کرد در این عملیات نقشی ندارند و فقط در محور شمالی الحویجه - که آن را مرزهای اقلیم کردستان عراق می دانند- مستقر شدند.

در طول روزهای اخیر بخشی از مناطق صلاح الدین، دیاله و کرکوک شاهد عملیات تروریستی پراکنده بوده که مسوولان این استان ها، منبع این حملات را الحویجه دانسته و گفتند که تروریست ها از این منطقه حملات تروریستی خود را مدیریت می کنند.

'حیدر العبادی' نخست وزیر به عنوان فرمانده کل قوای مسلح عراق در بیانیه ای با اعلام شروع عملیات گفته است که شروع این عملیات در وفاداری به وعده ای بوده است که به ملت عراق برای آزادی کامل اراضی عراق از وجود تروریسم داده است.

'احمد الاسدی' سخنگوی الحشد الشعبی نیز در خصوص گفته است که آزادی الحویجه ضربه محکمی بر طرح افراط گرای داعشی است.

العبادی که از سفر به نیویورک و شرکت در نشست های مجمع عمومی سازمان ملل صرف نظر کرده، ترجیح داده است که فعلا در عراق بماند و به طور همزمان سه جبهه شامل جبهه نظامی در الحویجه در شمال، جبهه نظامی در غرب الانبار و جبهه سیاسی با اقلیم کردستان عراق را مدیریت کند.

کارشناسان معتقدند که مدیریت این سه جبهه در آن واحد، نشاندهنده ارتقا توانمندی عراقی ها در مدیریت همزمان پرونده های امنیتی و سیاسی مختلف و اداره کشورشان است.
*ایرنا