کد خبر: ۱۸۵۱۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۲
روسیه:

تحریم آمریکا علیه ایران نامشروع است

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تاکید بر اهمیت حفظ توافق هسته‌ای، تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را نامشروع و موجب تضعیف این توافقنامه دانست.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وی در این خصوص گفت: استفاده از تحریم‌های یکجانبه، ماهیت گروهی فعالیت‌های بین‌المللی را تضعیف می‌کند.

لاوروف در ادامه سخنان خود با تاکید بر عدم پایبندی ناتو به اصل برابری و غیرقابل تفکیک بودن امنیت در محدوده سازمان همکاری و امنیت اروپا مصوب دهه 1990 گفت: این نهاد می‌خواهد فضای جنگ سرد را احیا کند.

وی با بیان اینکه مسکو در تلاش برای فاصله گرفتن از میراث جنگ سرد است، گفت: متاسفانه در زرادخانه سیاسی بسیاری از کشورهای غربی، نه ابزار دیپلماسی که تنها ابزار فشار وجود دارد. برخی کشورها هنوز به‌کارگیری زور را بهتر از گفت وگو می‌دانند.

لاوروف ادامه داد: غرب با پیروی از این سیاست که 'اگر با ما نیستید پس علیه ما هستید' اقدام زشت توسعه ناتو در شرق (اروپا) را تداوم بخشیده است.

وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکه این سیاست تنها به افزایش بی‌ثباتی در کشورهایی منجر شده است که پس از فروپاشی شوروی به وجود آمدند، ابراز امیدواری کرد که طرح مسکو برای ارسال صلح‌بانان سازمان ملل متحد به شرق اوکراین، موجب تسریع در فرآیند حل بحران این منطقه شود. اوکراین از حدود چهار سال پیش صحنه تحولات سیاسی و درگیری نظامیان ارتش با گروه های استقلال طلب در منطقه شرقی خود بوده است.

لاوروف در ادامه سخنان خود تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره را محکوم کرد و آن را خطرناک دانست.

وی با تاکید بر اینکه مسکو با آزمایش هسته‌ای کره شمالی که در تناقض با قطعنامه شورای امنیت صورت گرفته، مخالف است، هشدار داد که آتش‌افروزی کشورهای غربی در این منطقه می‌تواند به یک «فاجعه» منجر شود.

وزیر امور خارجه روسیه با دعوت طرف‌های بحران هسته‌ای شبه جزیره کره به گفت وگو، گفت: جایگزینی برای راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک وجود ندارد.

لاوروف از جامعه جهانی خواست که از طرح مشترک روسیه و چین برای حل این بحران که برمبنای توقف فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی در ازای توقف رزمایش‌های مشترک آمریکا و متحدانش در منطقه است، حمایت کند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با تقبیح استفاده از نیروی نظامی برای سرنگونی حکومت‌ها این رویکرد را در دهه های گذشته موجب ایجاد «تخریب و هرج و مرج» و «گشودن راه تروریسم» در خاورمیانه و قاره آفریقا دانست.

لارووف ادامه داد: زنجیره‌ای از اقدامات خونین تروریستی در جهان نشان می‌دهد که ایجاد جزیره‌های امن منفک، توهمی بیش نیست. تندروی و تروریسم موضوعی است که باید بایکدیگر و بدون بکارگیری استاندارد دوگانه و طرح‌های مخفیانه، با آن به مقابله پرداخت.
*ایرنا