کد خبر: ۱۸۵۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۲

دستاوردهای دیپلماسی تعاملی

سیدرضا صالحی امیری: سفر رئیس جمهوری کشورمان به نیویورک به منظور شرکت در هفتاد و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دستاوردهای مهمی به همراه داشت.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ از جمله این دستاوردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
1- یکی از پیام‌های روشن سفر، تبیین سیاست‌ها و استراتژی جمهوری اسلامی برای رهبران جهانی و افکار عمومی است. با وجود همه خشونت‌ها، جنایات‌ و گستردگی ویروس تروریسم در خاورمیانه، ایران اسلامی با درک دقیق شرایط و شناخت واقعیت‌های موجود از کانون‌های اصلی ثبات در منطقه به شمار می‌رود و البته دستیابی به این مهم با هزینه‌ای سنگین همراه بوده است. تقدیم شهدای عزیز و پرداخت هزینه‌های قابل توجه مالی و نظامی برای مقابله با تروریسم، بخش کوچکی از این واقعیت  است. اما متأسفانه جهانیان کمتر به آن معترفند.
 
2- تشریح ضرورت تداوم برجام برای حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای از دیگر نکات مهمی است که رهیافت این سفر محسوب می‌گردد. اذعان رهبران سیاسی و رؤسای جمهوری بسیاری از کشورها بر حفظ و تداوم برجام دلیل روشنی است بر آگاهی جهانی نسبت به ابعاد صلح‌آمیز برجام.
 
3- سایه پدیده شوم ترامپیسم همچنان تهدیدی برای جهانیان محسوب می‌شود و ادبیات خشن، بی‌منطق و جاهلانه او نشان از فقدان درک لازم از مسائل ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی کشور ایران داشته و حاکی از نوعی لجام‌گسیختگی در سیاست خارجی امریکا است. ترامپ برای جلب رضایت اسرائیل با ادبیات نامتعارف [که می‌توان از آن به ‌عنوان لمپنیسم سیاسی نام برد]، در واقع چراغ سبز به رژیم غاصب اسرائیل نشان داده و از این راه می‌خواهد بر انبوه بحران‌های داخلی، منطقه‌ای و خاورمیانه‌ای امریکا سرپوش بگذارد. پیام ترامپ در این اجلاس تلاش برای گسترش مناقشات میان همسایگان در خاورمیانه، فروش بیشتر سلاح و فعال‌سازی کارخانجات اسلحه‌سازی سرمایه‌داری غرب بود.
 
4- در مقابل این ادبیات بی منطق، سخنرانی مستدل، منسجم و عقلانی دکتر روحانی، فاصله شخصیت ایشان با ترامپ و مؤتلف جنگ‌طلب او، نتانیاهو را به وضوح برجسته کرد. واکنش‌های حاضران در اجلاس نسبت به سخنان رؤسای ‌جمهوری ایران و امریکا، بیانگر واقعیت‌های موجود در عرصه بین‌المللی است.
 
5- دیدار با ایرانیان مقیم امریکا و رهبران سیاسی و مذهبی جهان و تلاش برای زنگارزدایی از پیرایه‌های دروغینی که  به ایران و اسلام بسته‌اند، از دیگر ثمرات این سفر کوتاه بود. پیام روشن گفتمان اعتدال در دنیای پرآشوب و مناقشه امروز به افکار عمومی دنیا این است که تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در ایران و استقرار دولت استدلالی و عقلانی سرمایه بزرگی برای صلح و ثبات محسوب می‌شود.
 
روزنامه ایران :همچنان که رئیس جمهوری در جلسه گفت‌وگو با رهبران مسلمان امریکا بیان کرد: «اسلام یک قدرت هدایت کننده برای همه بشریت است و راه اصلی مبارزه با تروریسم، اقدامات فرهنگی و معرفی اسلام واقعی به نسل جوان است.»

 از این منظر باید توجه داشت که ما امروز بیشتر از هر زمان دیگری، نیازمند اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران و تبیین فرصت‌های بی‌شمار فرهنگی و تاریخی این سرزمین کهن برای جهانیان هستیم و راهبرد اصلی ما در این شرایط، دیپلماسی فعال فرهنگی، توسعه گردشگری، معرفی فرهنگ و تمدن بزرگ ایرانی اسلامی و گفت‌وگوی فرهنگی میان نخبگان ایران و سایر کشورها می‌باشد.

امروزه جهانیان به این باور رسیده‌اند که ایران کلید صلح، ثبات و امنیت در خاورمیانه خواهد بود و بدون نقش‌آفرینی ایران، این منطقه روز و روی خوش به خود نخواهد دید.