کد خبر: ۱۸۵۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۹

ظریف: آمریکا ثابت کرده قابل اعتماد نیست

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه آمریکا ثابت کرد که قابل اعتماد نیست، افزود: چیزی که برای جامعه بین‌المللی اهمیت دارد این است که بتواند به حرف‌های آمریکا به عنوان یک طرف مذاکره، اعتماد کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمد جواد ظریف در  گفتگو با سی ان ان در پاسخ به این پرسش که آیا اروپایی‌ها به ایران گفته‌اند که صرف نظر از هر اتفاقی که بیفتد به توافقنامه برجام پایبند خواهند ماند، گفت: اروپا چنین چیزی را بیان کرده است. ضرورت دارد که ما در زمان مناسب برای خودمان مشخص کنیم که منافع ملی ما چیست؟ ما منطبق بر منافع ملی خودمان عمل می کنیم.

این مسئله مهم است که بتوانیم یک فضای بین المللی قابل پیش بینی داشته باشیم. به نظر من کاری که آمریکا می کند این است که این کشور علاوه بر اینکه غیرقابل پیش بینی است، که شاید برخی وقت ها کارایی داشته باشد، اما ثابت کرده است که قابل اعتماد نیست.

بر اساس گزارش پایگاه خبری العالم، وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: آمریکا باید در بسیاری از توافقنامه های بین المللی شرکت کند، این کشور یک قدرت بزرگ است و روشن است که در مذاکرات بین المللی حضور دارد و بخشی از توافقنامه های بین المللی می شود ، چه ازطریق توافقنامه های دوجانبه و چه از طریق توافقنامه های چندجانبه و چه از طریق قطعنامه های شورای امنیت! این توافقنامه(برجام) یک توافقنامه دوجانبه نیست ، حتی یک پیمان چند جانبه نیست بلکه قطعنامه شورای امنیت است.

ظریف افزود : آمریکا عضو دائم شورای امنیت است. چیزی که برای جامعه بین المللی اهمیت دارد این است که بتواند به حرفهای آمریکا به عنوان یک طرف مذاکره، اعتماد کند. اگر دنیا نتواند به حرف های آمریکا به عنوان یک شریک مذاکراتی اعتماد کند در این صورت هیچ کس با آمریکا مذاکره نخواهد کرد چون آنها می دانند که آمریکا بالاخره از این اصطلاح مشهور استفاده خواه کرد که : آنچه که مال من است مال من است اما آنچه که مال شما است قابل مذاکره است!

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد : در هر مذاکره ای بده بستان وجود دارد. در مذاکرات هسته‌ای بده بستان وجود داشت. ما(دادن) برخی امتیازات را پذیرفتیم  و آمریکا نیز(دادن) برخی امتیازات را پذیرفت. در این مقطع زمانی بسیار اهمیت دارد که علاوه براینکه باید از مزایای اقتصادی توافقنامه برخوردار شویم اما از جنبه جهانی نیز اهمیت دارد. همه ما دریک دنیای به هم پیوسته زندگی می کنیم.

ظریف افزود : از جنبه جهانی با توجه به همه بحران‌ها شامل کره شمالی و بحران های منطقه ما، بسیاراهمیت دارد که بتوان به وعده‌ها و تعهدات بازیگران مهم در جامعه جهانی  اعتماد کرد. ایران ثابت کرده است که شریکی قابل اعتماد است ، هفت گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد که  نشان داده است ایران شریکی قابل اعتماد است ، امیدوارم که آمریکا در موضع خود تجدید نظر کند و به دنیا ثابت کند که این کشور هم شریکی قابل اعتماد است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر نقش دفاعی و بازدارندگی موشک‌ها برای ایران گفت: آن زمان که صدام دلبر آمریکا و غربی ها بود و  ایران را موشک باران می‌کرد این کشورها یک اخم هم به صدام نکردند.

فرید زکریا مجری سی ان ان در بخشی از گفت‌وگو با وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت راهی برای خروج از بن بست بین دولت ترامپ و ایران وجود دارد، یعنی این راه پایبندی به توافقنامه هسته ای و عدم خروج از آن است ، اما شروع مذاکرات روی پروتکل های بیشتر است ، او(مکرون) می خواهد درباره موشک های بالستیک شما گفت‌وگو کند، شما به تازگی یک موشک بالستیک دیگر آزمایش کردید، او می خواهد درباره  حمایت شما از شبه نظامیان منطقه در سوریه، لبنان و یمن صحبت کند. وی می خواهد درباره کل موضوعات دیگری صحبت کند که معتقد است بخشی از توافقنامه ایران نیست اما این موضوعات همچنین باعث برهم زدن ثبات در منطقه خواهد شد.

محمد جواد ظریف در پاسخ گفت: ما تصمیم گرفتیم یعنی همه ما به صورت مشترک تصمیم گرفتیم که این توافقنامه را به موضوع هسته ای محدود کنیم چون بقیه موضوعات پیچیده بودند. معنی این گفته این نیست که ایران از گفت‌وگو درباره این موضوعات هراس داشته باشد، ایران شکایت های و گلایه های جدی دارد، برخی افراد تمایل دارند که از یک جنبه به قضیه نگاه کنند. واقعیت این است که ایران نیرویی بوده است که همیشه با افراط گری و تروریسم در منطقه ما جنگیده است چه طالبان علیه افغانستان باشد، چه داعش باشد و چه القاعده در عراق یا افغانستان باشد.

وی افزود : ایران همیشه در طرف حق قرار داشت. متاسفانه آمریکا و همپیمانان این کشور، چنین سابقه روشنی ندارند. پس اگر ما می خواهیم درباره این موضوعات صحبت کنیم، گفته های زیادی درباره این موضوعات وجود دارد. شما درباره موشک ها صحبت کردید. ایران نیازهای دفاعی دارد. ایران چهارصد میلیارد دلار به اصطلاح  تسلیحات خوشگل هسته‌ای  از آمریکا نمی خرد! ایران نیاز دارد که دفاع خود را ایجاد کند. ما بارها گفته ایم و ثابت کرده ایم که موشک های ما برای دفاع هستند.

ظریف خاطرنشان کرد : ما به یک سابقه تاریخی اشاره می کنیم که در آن شهرهای ما به وسیله صدام موشک باران شدند، اما در آن زمان صدام  دلبر  آمریکا و سایر کشورهای غربی بود. هیچ کس در مخالفت با اقدام صدام در به‌کارگیری این همه موشک، حتی یک اخم هم نکرد ، ایران حتی یک موشک نداشت که از آن به عنوان یک بازدارنده برای دفاع از شهروندان غیرنظامی خود استفاده کند که تقریبا هر روز هدف موشک قرار می گرفتند و حتی پایتخت هم هدف حملات موشکی بود.
*ایسنا