کد خبر: ۱۸۵۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۷۷
نتایج اولیه انتخابات آلمان؛

برای اولین بار پس از جنگ دوم جهانی راست‌گرایان افراطی به پارلمان آلمان راه یافته‌اند / حزب مرکل در صدر

در حالی که تا ساعاتی دیگر نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات پارلمانی فدرال آلمان منتشر می شود، نظرسنجی ها حاکی است که آنگلا مرکل برای رسیدن به مقام صدراعظمی برای چهارمین بار مشکلی نخواهد داشت و حزب پوپولیست و راستگرای 'آلترناتیو برای آلمان' نیز وارد پارلمان می شود.

رای گیری از ساعت 8 صبح امروز به وقت محلی در 88 هزار مکان در سرتاسر آلمان آغاز شد . حدود 61 میلیون و 500 هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند و بنا بر اعلام دفتر فدرال آمار آلمان، تا ساعت 14 به وقت محلی حدود 41.1 درصد از واجدان شرایط در انتخابات شرکت کرده اند که در سال 2013 تا همین ساعت میزان مشارکت 41.4 درصد بوده است.
 
بنا به تازه ترین نظرسنجی ها، حزب اتحاد دمکرات مسیحی آنگلا مرکل حدود 34 تا 36 درصد رای داشته و پس از آن حزب سوسیال دمکرات با حدود 21 تا 22 درصد قرار دارد. بر اساس نظرسنجی ها همچنین نمایندگان حزب پوپولیست (عوامگرا) و راست تندروی 'آلترناتیو برای آلمان' نیز وارد پارلمان آلمان خواهد شد.

انتظار می رود اولین نتایج غیررسمی انتخابات پس از بسته شدن حوزه های رای گیری در ساعت 18 یعنی کمتر از یک ساعت دیگر، اعلام شود.

'فرانک‌والتر اشتاین‌مایر' رییس جمهوری آلمان که صبح یکشنبه به همراه همسرش در یک حوزه رای‌گیری برلین حاضر شده بود، با انتشار مطلبی از مردم آلمان خواست که حتما در انتخابات مشارکت کنند و رای بدهند. اشتاین مایر وزیر امور خارجه سابق آلمان در مطلبی در روزنامه 'بیلد ام سانتاگ' نوشت: رای دادن یک وظیفه مدنی است؛ بروید رای بدهید!

انتظار می رود میزان مشارکت در انتخابات امسال بالاتر از میزان مشارکت در انتخابات فدرال قبلی در سال 2013 باشد. نرخ مشارکت کلی در انتخابات ۲۰۱۳ فدرال گذشته حدود 71.5 درصد و انتخابات سال 2009 حدود 70.8 درصد بود. امسال یک سوم از جمعیت رای دهنده آلمان بالاتر از 60 سال سن دارند که رای دهندگان آلمانی هرگز تا این حد کهنسال نبوده اند. رای اولی های آلمانی هم حدود سه میلیون نفر هستند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به همراه یواخیم زاور همسرش بعد از ظهر یکشنبه در یکی از محله‌های مرکزی برلین حاضر شد و در برابر انبوه خبرنگاران رای خود را به صندوق انداخت. مارتین شولتز رقیب اصلی مرکل از حزب سوسیال دمکرات نیز صبح یکشنبه در شهر زادگاهش 'ورسلن' (Würselen) نزدیک آخن در غرب آلمان رای داد. برخی از رهبران احزاب از جمله 'کریستیان لیندنر' رهبر جوان حزب لیبرال 'دمکرات‌های آزاد' و همچنین 'آلیس وایدل' و 'الکساندر گائولند' رهبران حزب آلترناتیو برای آلمان پیش ر از طریق پست رای داده بودند.

منبع: ایرنا