کد خبر: ۱۸۵۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۶۶

عواقب همه‌پرسی ساکنان اقلیم کردستان / آیا خاورمیانه شاهد جنگ دیگری خواهد بود‌؟

امید رای‌دهندگان کرد در کنار ترس از منازعه دیگری در عراق قرار دارد. اکنون کردها در حال آماده‌شدن برای به محک گذاشتن بزرگترین شانس خود برای ایجاد یک دولت کاملا مستقل هستند. با این حال، کارشناسان می‌گویند که این می‌تواند آغازگر جبهه تازه‌ای برای خشونت در خاورمیانه باشد.
 نشریه امریکایی «نیوزویک» همزمان با آغاز همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق علیرغم مخالفت دولت عراق، کشورهای منطقه از جمله ایران و ترکیه و حتی دولت امریکا این گمانه‌زنی را مطرح می‌کند که آیا باید منتظر جنگ دیگری در خاورمیانه باشیم؟

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ این نشریه می‌نویسد: امید رای‌دهندگان کرد در کنار ترس از منازعه دیگری در عراق قرار دارد. اکنون کردها در حال آماده‌شدن برای به محک گذاشتن بزرگترین شانس خود برای ایجاد یک دولت کاملا مستقل هستند. با این حال، کارشناسان می‌گویند که این می‌تواند آغازگر جبهه تازه‌ای برای خشونت در خاورمیانه باشد.

ساکنان اقلیم روز دوشنبه تصمیم می‌گیرند که می‌خواهند در کنار بغداد بمانند یا رای به استقلال کامل خواهند داد. کارشناسان می‌گویند این همه‌پرسی جنجال‌برانگیز و تحریک‌کننده است اما اقلیم از نظر خود مبنی بر برگزاری همه‌پرسی عقب‌نشینی نکرده است. در این میان ترکیه نیز علیرغم روابط گسترده در حوزه انرژی با اقلیم کردستان تهدید به تحریم اقتصادی اقلیم کرده و اخیرا تحرکات نظامی ارتش ترکیه در مرز با عراق افزایش یافته است.

تهدید ترکیه جدی است و می‌تواند مشکلی اساسی برای کردها در عراق باشد. ایران نیز اکنون خود را از سویی در برابر کردستان مستقل در عراق و از سوی دیگر در مواجهه با نیروهای ارتجاعی داعش می‌بیند. ایران همراه با ترکیه نگرانی شدیدی از استقلال کردستان عراق دارد. «الیزا مارکوس» تحلیلگر مسائل کردستان می‌گوید مشکل این است که کردستان عراق نیازمند داشتن روابط خوب با همسایگان خود برای تضمین اقتصادی پایدار و پیشرفت و توسعه می‌باشد.

 اکنون در خاورمیانه تنها اسرائیل است که از همه‌پرسی استقلال حمایت کرده است. با این حال، اسرائیل خود مورد انتقاد شدید جهان عرب و مسلمان قرار دارد چرا که تاسیس رژیم‌اش منجر به آوارگی صدها فلسطینی در سال ۱۹۴۸ میلادی و جنگ با همسایگانش شد. روابط کردها با اسرائیل نه تنها نافی اصل اساسی ناسیونالیسم عربی و ناسیونالیسم عراقی است بلکه باعث ترس از افزایش نفوذ اسرائیل در عراق می‌شود. ایران در این میان برای جلوگیری از نفوذ اسرائیل می‌تواند متحدانش در داخل عراق را بسیج کند. ایران می‌داند منافع‌اش به خطر می‌افتد. در نتیجه، امکان درگیری میان نیروهای حشد الشعبی مورد حمایت ایران و پیشمرگه‌ها بالاست. این برای آینده عراق خبر بدی است و تهدیدی علیه منافع امریکا در منطقه است.

عواقب همه‌پرسی ساکنان اقلیم/ آیا خاورمیانه شاهد جنگ دیگری خواهد بود‌؟

نیوزویک در ادامه اشاره می‌کند که از دیدگاه امریکا کردها نیرویی موثر در جنگ علیه داعش در عراق و سوریه بودند. حمایت امریکا از کردها، ترکیه متحد آن کشور در ناتو را آزرده‌خاطر ساخته است. نیوزویک می‌نویسد اگر استقلال کردستان صورت گیرد ایران اقدامات خود را در عراق افزایش می‌دهد و این به ضرر امریکا خواهد بود.

نیوزویک در پایان می‌نویسد اگر کردها نتوانند حمایت جامعه بین‌المللی را در عراق برای ایده استقلال خود جلب نمایند، تبدیل به یک دولت شکست خورده خواهند شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، در همین حال، هوشیار زیباری از چهره‌های سیاسی شناخته شده عراق که پیشتر در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ میلادی در سمت وزیر امور خارجه آن کشور مشغول فعالیت بود و کردتبار است در یادداشتی ضد‌ایرانی در روزنامه بریتانیایی «دیلی تلگراف» نوشته است: «کردستان دیگر نمی‌تواند بخشی از منطقه تحت نفوذ ایران و شبه‌نظامیان شیعه وابسته به آن کشور در منطقه باشد. امروز مردم اقلیم کردستان عراق در یک همه‌پرسی مستقل تاریخی مشارکت دارند. این نقطه اوج دهه‌ها پیشرفت است. ‌نباید هیچ یک از همسایگان یا شرکای‌مان در سرتاسر جهان نگران باشند. از زمانی که توافق سایکس پیکو بیش از صد سال پیش شکل گرفت حقوق کردها نقض شده است. ما به شدت در دوران رژیم‌های مختلف سیاسی در عراق متحمل رنج شدیم مانند دهه ۸۰ میلادی با بمباران شیمیای حلبچه و نسل‌زدایی. ما موافقت کردیم به طور داوطلبانه در عراق جدید عضو شویم و حقوقی برابر با سایر شهروندان در چارچوب دولتی دموکراتیک، فدرال و سکولار داشته باشیم. اما این امر امکان‌پذیر نشد».

قابل ذکر است که خواهر هوشیار زیباری به نام حمایل، سومین همسر مصطفی بارزانی بوده است و وی دایی مسعود بارزانی رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید.