کد خبر: ۱۸۵۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۷

سازمان ملل: 80درصد کودکان یمنی نیازمند کمک های فوری هستند

مدیران سه نهاد وابسته به سازمان ملل روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای مشترک اعلام کردند که 80 درصد از کودکان یمنی به کمک های فوری نیازمند هستند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه از نیویورک، سه نهاد صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، برنامه جهانی غذا و سازمان بهداشت جهانی امروز (چهارشنبه) با صدور این بیانیه هشدار دادند که ترکیب شومی از جنگ (عربستان و نیروهای ائتلاف علیه یمن)، سوءتغذیه و شیوع وبا موجب شده است 80 درصد این کودکان یمنی نیازمند کمک های فوری بشر دوستانه باشند.

مدیران این سه نهاد بین المللی امروز پس از دو روز بررسی و مذاکره وضعیت اسفناک حیات انسانی یمن، در این بیانیه تاکید کردند که بیش از 2 میلیون از این کودکان فقط به سبب سوء تغذیه شدید مستعد وبا هستند و عمدتا سوء تغذیه و بیماری ها در یک دور باطل بر هم تاثیر متقابل داشته اند.

در این بیانیه آمده است: بیش از 2 سال جنگ میان نیروهای موسوم به 'ائتلاف طوفان صحرا' به رهبری عربستان سعودی با اکثریت شیعیان یمن موجب شده است زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی این کشور فرو بریزد و متعاقب آن میلیون ها شهروند این کشور و در درجه نخست کودکان و قشرهای آسیب پذیرجامعه یمن را به سبب سوء تغذیه و شیوع بیماری های مسری به کام مرگ برد.

براساس این بیانیه، یمن با بدترین شکل شیوع بیماری وبا در جهان نیز دست و پنجه نرم می کند به گونه ای که تا پایان سال گذشته میلادی (2016) آمار آن از 600 هزار نفر فراتر رفته بود.

این دسته از مدیران سازمان ملل که پیش از این به مدت سه روز از نزدیک از مناطق تحت کنترل دولت یمن و مناطق آشوب زده این کشور در عدن دیدن کرده بودند اعلام کردند که کودکان این کشور به سبب آلودگی های ناشی از این جنگ نابرابر از مشکلات تنفسی شدید نیز رنج می برند.
براساس این بیانیه، شیوع وبا در یمن باعث مرگ حدود یک هزار و 900 نفر در این کشور شده و نزدیک به 400 هزار مورد مشکوک به ابتلا به این بیماری ثبت شده است.

در این بیانیه تاکید شده است: 'از آنجایی که 99 درصد مبتلایان به وبا می توانند با دسترسی به خدمات بهداشتی زنده بمانند، از این رو کمک های بشر دوستانه به مردم می تواند کمک قابل توجهی به قربانیان جنگ در این کشور باشد'.

این بیانیه در عین حال از جامعه بین الملل خواست تا برتلاش های صلح آمیز سیاسی خود برای حل بحران سیاسی و نیز بر میزان کمک های بشر دوستانه برای حل بحران انسانی در این کشور بیافزایند، چون بیش از 60 درصد مردم قحطی زده این کشور هنوز نمی دانند وعده غذایی بعدی آنها از کجا می آید.

سازمان ملل ماه گذشته نیز گزارش داده بود که امداد رسانان بین المللی در پایان سال گذشته (2016) در یک کنفرانس بین المللی کمک 2 میلیارد و 100 میلیون دلاری در اختیار مردم یمن قرار داده بودند که فقط یک سوم آن به دست مردم رسید.

جنگ تحمیلی عربستان سعودی به یمن که از ماه مارس 2015 (نوروز 1394) آغاز شد تاکنون 8 هزار کشته و 44 هزار 500 مجروح برجای گذاشت.

از آنجایی که سعودی ها در این جنگ تحمیلی هوایی و دریایی، معابر کمک رسانی بین المللی به مردم یمن را نیز سد کرده اند، دسترسی مردم به کمک های بین المللی نیز بسیار دشوار است.

سازمان بهداشت جهانی چندی پیش در گزارشی اعلام کرد به دلیل وضعیت وخیم انسانی و امدادی در یمن و کمبود کادر درمانی و دارو، روزانه پنج هزار گزارش ابتلا به وبا در یمن گزارش می شود. سخنگوی این نهاد بین المللی در یک کنفرانس خبری در ژنو سوییس هشدار داده بود که همه گیری وبا در یمن از کنترل خارج شده است.

29 تیرماه بود که گروه های حقوق بشری انگلیسی و بین المللی نیز از سازمان ملل متحد خواسته بودند بیش از این در اعلام نام عربستان سعودی بعنوان یک رژیم کودک کش، تعلل به خرج ندهد.
سه گروه عمده طرفدار حقوق کودکان در گزارشی اعلام کردند سال گذشته عربستان سعودی در بمباران نقاط مختلف یمن 120 کودک را کشته است.

سازمان ملل متحد قرار است ماه آینده گزارش سالیانه خود در مورد نقض حقوق کودکان در درگیری های نظامی را منتشر کند.

این گروه ها از سازمان ملل خواسته اند نام عربستان را در این گزارش ذکر کند.

سال گذشته بان کی مون دبیرکل وقت سازمان ملل اعلام کرده بود به دلیل قطع کمک های مالی ریاض به این سازمان مجبور شد نام عربستان سعودی را از لیست کشورهای کودک کش خارج کند.
*ایرنا