کد خبر: ۱۸۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۴

نصرالله: هدف ما بیرون راندن داعش از سراسر مناطق مرزی لبنان و سوریه است

«سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد که هدف عملیات اخیر در مرزهای لبنان و سوریه، پاکسازی مرزهای دو کشور از حضور عناصر گروه تروریستی تکفیری داعش است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ نصرالله پنجشنبه شب در سخنرانی که به طور زنده از شبکه تلویزیونی المنار لبنان پخش شد گفت: از همه نیروهای رزمنده که در ارتفاعات مرزی هستند و در این حماسه مشارکت دارند چه از ارتش سوریه یا ارتش لبنان و مقاومت حزب الله تشکر می کنم.

وی افزود: یکی از اهداف این عملیات بیرون راندن داعش از خاک لبنان و تامین امنیت کامل در مرزهای لبنان و سوریه بود. هدف دیگر عملیات که به سوریه مربوط می شود سیطره کامل بر تمام منطقه قلمون غربی تا مرزهای لبنان بود.

نصرالله تاکید کرد: حضور ما در این جنگ به خاطر هر دو بخش لبنانی و سوری جنگ بود چون نمی توان بین این دو بعد تفکیک کرد.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به ششمین روز از عملیات علیه داعش در مناطق مرزی لبنان و سوریه گفت: تا کنون دستاوردهای بزرگ و مهمی حاصل شده است.

وی با اشاره به نقش ارتش لبنان در این نبرد تصریح کرد: ارتش لبنان در این عملیات با دقت و کاملا حرفه ای عمل کرد و با شایستگی تمام به این پیروزی بزرگ دست پیدا کرد.

**وضعیت میدانی مناطق اشغالی و آزادشده
نصرالله با تشریح وضعیت مناطق عملیاتی گفت: مساحت مناطق آزاد شده از خاک لبنان در این عملیات تا کنون 120 کیلومتر بوده که 100 کیلومتر آن بوسیله ارتش لبنان و 20 کیلومتر بوسیله مقاومت حزب الله انجام گرفته است.

وی افزود: داعش در داخل خاک لبنان حدود 160 کیلومتر مربع را اشغال کرده بود و تقریبا 150 کیلومتر دیگر نیز زیر آتش مستقیم داعش قرار داشت. در خاک سوریه بیش از 270 کیلومتر از مناطق تحت سیطره داعش پاکسازی شده و در حال حاضر عناصر داعش در منطقه ای 60 کیلومتری که 40 کیلومتر آن در خاک سوریه و 20 کیلومتر در خاک لبنان قرار دارد محاصره شده اند.
نصرالله تاکید کرد : داعش در منطقه ای 60 کیلومتری شامل لبنان و سوریه در محاصره است و به زودی این مناطق نیز آزاد می شوند.

دبیرکل حزب الله یادآور شد: ارتفاعات «حلیمه قاره» یکی از مناطقی است که هنوز تحت سیطره داعش است. بخشی از این ارتفاعات در خاک لبنان و بخش دیگر آن در خاک سوریه واقع شده است. تاکنون ده ها تن از عناصر مسلح به قتل رسیده یا زخمی شده اند؛ همچنین ده ها تن از آنها خود را تسلیم نیروهای موجود در آن سوی مرزهای سوریه کرده اند.

نصرالله با اشاره به اصرار داعش بر ادامه حضور در منطقه گفت: سرکردگان داعش اهمیتی به خروج سالم نیروهای خود از این نبرد نمی دهند و می خواهند تا آخرین نفرشان در جنگ کشته شوند.

وی تاکید کرد همه عوامل پیروزی فراهم شده و پیروزی کامل در این عملیات نیاز به کمی زمان دارد. برای همین نیز برای این جنگ چه در بخش سوری عملیات و چه در بخش لبنانی آن نباید سقف زمانی تعیین کرد.

نصرالله با اشاره به کمین گرفتن عناصر مسلح پشت سر غیر نظامیان در این جنگ گفت: این شرایط اقتضا می کند که فرماندهان میدانی در هر دو بخش جبهه به عملیات موضعی دقیق روی بیاورند.

**نبرد همزمان با مذاکره
دبیرکل حزب الله با بیان اینکه همزمان با نبرد علیه داعش خط مذاکره نیز پیش گرفته شده است، توضیح داد: هدف از مذاکره خروج داعش از ارتفاعات مرزی لبنان و سوریه و نیز اطلاع یافتن از سرنوشت سربازان ربوده شده لبنانی است.

وی توضیح داد: موافقت دولت سوریه با توافق (احتمالی با داعش) یک عامل اصلی است و شرط تحقق این مساله درخواست رسمی و علنی دولت لبنان از سوریه است.
با این وجود نصرالله این احتمال را قوی تر دانست که این نبرد در هر دو سوی مرزها با عملیات نظامی و نه با مذاکره و توافق خاتمه پیدا کند. علت این مساله از نظر وی، طرز تفکر داعش است.
دبیرکل حزب الله خطاب به سرکردگان داعش و نیروهای آنها گفت: نتیجه این جنگ روشن است و تصمیم قطعی پشت سر این کار وجود دارد.

نصرالله خطاب به لبنانی ها گفت: شما در آستانه پیروزی بزرگی قرار گرفته اید و باید به این پیروزی افتخار کنید. این دستاورد یعنی تامین امنیت مرزهای لبنان و سوریه دستاورد بزرگی است لذا اجازه ندهید برخی حرف ها در شما اثر بگذارد.

**سفارت آمریکا رسانه های لبنانی را تهدید کرده است
به گفته دبیرکل کل حزب الله، بعد از پایان عملیات ارتفاعات عرسال، سفارت آمریکا برخی رسانه های لبنانی را که با حزب الله ابراز همبستگی کرده بودند تهدید کرد.

وی تاکید کرد وقتی حزب الله در لبنان به عنوان یک طرف قدرتمند که گروه های تروریستی را نابود می کند، مطرح می شود دولت آمریکا احساس ناراحتی می کند. الان ماموریت آمریکا و برخی طرف های موجود در لبنان آن است که به نبردهای جاری در بخش سوریه اشاره ای نکنند.

نصرالله با ابراز تاسف از رفتار برخی رسانه ها گفت: برخی رسانه ها که تسلیم تهدیدهای آمریکا شدند وجهه رسانه ای خود را از دست دادند و در بعد اخلاقی و انسانی نیز سقوط کردند.

**جشن دوم در پیش است
دبیرکل حزب الله وعده داد که به زودی نبرد علیه داعش با آزادسازی کامل مناطق مرزی لبنان و سوریه به پایان برسد و بار دیگر جشن دیگری برگزار شود.

نصرالله این دستاورد را یکی از نتایج معادله طلایی «ارتش، ملت، مقاومت» دانست و گفت: ارتش سوریه نیز در این مسیر همراه بود. تکامل بین دو جبهه لبنانی و سوری باعث شد این پیروزی در اسرع وقت حاصل شود.

وی تاکید کرد: ما می خواهیم با این پیروزی در مرزهای لبنان و سوریه به عنوان آزاد سازی دوم برخورد شود. به زودی جشن دیگری برای این رویداد برگزار خواهیم کرد.
*ایرنا