کد خبر: ۱۸۵۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۰

توقف همه‌پرسی مصلحت اقلیم کردستان

 همه‌پرسی اقلیم کردستان به‌رغم مخالفت‌های دولت مرکزی عراق و هشدارهای منطقه‌ای سرانجام آغاز شد و این در شرایطی است که همسایگان مرزی اقلیم اعلام کردند که کردستان عراق در صورت‌ برگزاری همه‌پرسی تحریم خواهد شد.
 
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ اما آنچه در این میان نسبت به آن ابهام وجود دارد این است که چرا در شرایطی که همچنان عراق و سوریه درگیر پاکسازی نیروهای تروریستی است اقلیم دست به همه‌پرسی زده است؟ براین اساس باید اذعان داشت بدون تردید برای پاسخ به چگونگی شکل‌گیری ایده همه‌پرسی اقلیم کردستان ضروری است که مروری بر رخدادهای منطقه داشت.
 
براین اساس به نظر می‌رسد که مساله مطرح شدن بدهنگام همه‌پرسی اقلیم کردستان امری مجزا از رویدادهای منطقه نیست، بلکه در راستای همان طرح استمرار ناامنی‌ها در منطقه مساله همه‌پرسی اقلیم مطرح شده است که اوج آن تحرکات ایذایی و مخرب داعش بود. اکنون که عراق و سوریه در حال پاکسازی داعش هستند و به تعبیری داعش نفس‌های پایانی خود را می‌کشد به نظر می‌رسد که عمدتا آمریکا و رژیم اسرائیل تلاش دارند که بحران و درگیری را به اقلیم کردستان منتقل کنند تا بحران در منطقه ادامه داشته باشد و نقاط بحرانی کماکان در منطقه خاورمیانه وجود داشته باشد، به همین دلیل این همه‌پرسی بدهنگام در زمان بسیار نامطلوبی مطرح شده است.
 
اما آنچه کردهای اقلیم باید بدانند این است که جمهوری اسلامی از موضع برادرانه و ناصحانه وارد مساله اقلیم شده است و بیش از هر چیز منافع برادران کردزبان را در نظر گرفته است. سابقه جمهوری اسلامی ثابت کرده است که کردها در سراسر جهان برادران ایران هستند. بنابراین جمهوری اسلامی خلاف کشورهای دیگر که در مقاطع مختلف کردها را وجه مصالحه قرار دادند، بر روی آنها معامله کردند و یا با زبان زور و تهدید با آنها رفتار کردند، هرگز به دنبال منافع خود نبوده است، بلکه مصلحت اقلیم کردستان را در نظر گرفته و موضع ایران نسبت به همه‌پرسی اقلیم کردستان ناصحانه و دلسوزانه بوده است.
 
بنابراین اقلیم کردستان می‌داند که ایران همواره مدافع و محافظ آنها در برابر تهدیدات داخلی و خارجی بوده است و برخلاف سایر کشورها به مصالح اقلیم کردستان احترام گذاشته است. اما آنچه باید اذعان داشت اینکه همه‌پرسی اقلیم اکنون در شرایطی صورت گرفت که منطقه همچنان درگیر بحران است. در واقع روشن است که پشت پرده این همه‌پرسی رژیم اسرائیل قرار دارد تا بحران و ناامنی در منطقه تداوم یابد.
 
امید می‌رود که بارزانی به این مهم برسد که همه‌پرسی در اقلیم کردستان به طور یکپارچه حامی ندارد. زیرا اقلیت‌ها و گروه‌های دیگر می‌خواهند در چارچوب وحدت ملی و تحت لوای حکومت واحد عراق زندگی کنند. هر اقدامی که به تمامیت ارضی دولت مرکزی عراق خدشه وارد کند حتی اگر این اقدام ناخواسته باشد در جهت کمک به دشمنان صلح و آرامش در منطقه خواهد بود. اقلیم باید بداند که نگاه ایران منطبق بر قواعد بین‌المللی است.
 
نخست عدم مداخله بر امور داخلی کشورهای دیگر. زیرا همه‌پرسی اقلیم کردستان یک مساله داخلی بوده و مربوط به دولت عراق است، به همین دلیل ایران به عنوان یک کشور همسایه به خود اجازه دخالت در مسائل عراق را نمی‌دهد. مساله دوم؛ دفاع از تمامیت ارضی کشورهای همسایه است. به همین دلیل ایران در چارچوب دفاع از تمامیت ارضی عراق سعی می‌کند که اقلیم کردستان را متقاعد کند که در همان لوای وحدت ملی حرکت کنند و خواسته‌های خود را در چارچوب قانون اساسی عراق مطرح کند. مساله سوم؛ قواعد و مقررات بین‌المللی این همه‌پرسی را تایید نمی‌کند.
 
زیرا قانون اساسی عراق تاکید می‌کند که عراق واحد جایی برای جدایی‌طلبی نیست و اجازه این اقدام را نمی‌دهد. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست ملت عراق امیدوار است که این همه‌پرسی منجر به جدایی و تجزیه اقلیم از عراق نشود و هر چه زودتر بارزانی و سران اقلیم کردستان به این موضوع واقف شوند که صلح و آرامش ملی تنها در سایه حاکمیت واحد عراق امکانپذیر است، هر اقدامی غیر از این می‌تواند دستمایه‌ای برای رژیم غاصب اسرائیل شود.
*روزنامه آرمان