کد خبر: ۱۸۵۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۴۹

برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه / نیوزویک: آماده‌شدن ایران و ترکیه برای جنگ در عراق

روحانی و اردوغان روسای‌جمهوری ایران و ترکیه روز یکشنبه در تماسی تلفنی گفتند که هر دو کشور درباره وضعیت اقلیم کردستان عراق نگرانی‌های زیادی دارند
 نشریه «نیوزویک» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که رقبای سنتی خاورمیانه یعنی ایران و ترکیه اکنون در مخالفت با استقلال کردها در عراق متحد شده‌اند و منافع  مشترکی برای پایان دادن به جنگ شش ساله در سوریه پیدا کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ این نشریه می‌نویسد: «روحانی و اردوغان روسای‌جمهوری ایران و ترکیه روز یکشنبه در تماسی تلفنی گفتند که هر دو کشور درباره وضعیت اقلیم کردستان عراق نگرانی‌های زیادی دارند. همه‌پرسی روز دوشنبه در اقلیم برگزار شد و رای‌دهندگان رای آری یا خیر خود را به استقلال کامل اقلیم از بغداد دادند. این موضوع با انتقاد گسترده دولت مرکزی عراق نیز مواجه شده است. ایران و ترکیه در این میان بر لزوم حفظ تمامیت ارضی عراق تاکید کرده‌اند».

نیوزویک می‌نویسد: ترکیه در حال مانور نظامی در نزدیکی مرز خود با عراق است و گفته می‌شود که حملات هوایی از سوی نیروهای ترکیه علیه ستیزه‌جویان پ ک ک آغاز شده است.

روزنامه اسرائیلی «هاارتص» نیز گزارش داده است که اردوغان، اقلیم کردستان را به قطع تجارت نفت تهدید کرده و گفته ممکن است نیروهای ترکیه را به درون خاک اقلیم اعزام کند. کمی پس از آن رسانه‌های محلی گزارش دادند که ایران نیز ممکن است به این مانور بپیوندد. ایران همچنین از روز یکشنبه مرز خود با اقلیم را بسته و تمام پروازهای خود را به مقصد اربیل متوقف کرده است.

به احتمال زیاد شبه‌نظامیان شیعه حشد الشعبی در عراق نیز که در جنگ با داعش از سال ۲۰۱۴ میلادی نقش داشته‌اند و از حمایت ایران نیز برخوردارند از استقلال احتمالی کردستان عراق تاثیر منفی خواهند پذیرفت. این شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در مناطقی چون کرکوک حضور دارند که مشارکت رای‌دهندگان در آن مناطق در همه‌پرسی جنجالی شده چرا که علاوه بر کردها، ترکمن‌ها و اعراب نیز در کرکوک سکونت دارند. این موضوع سبب تنش احتمالی بین نیروهای حشد الشعبی و نیروهای کرد خواهد شد.

نیوزویک در ادامه اشاره می‌کند که ایران و ترکیه به طور فزاینده‌ای در مورد سوریه نیز با یکدیگر هماهنگ شده‌اند؛ جایی که تا سالیان اخیر از طرفین مختلف درگیری حمایت می‌کردند.

به گزارش آفتاب‌نیوز، مجموعه‌ای از پیروزی‌های دولت سوریه و افزایش نفوذ گروه‌های سلفی در میان گروه‌های معارض سوری سبب از بین رفتن حمایت قدرت‌های خارجی از مخالفان سوری شد و ترکیه نیز مجبور شده که پای میز مذاکره بنشیند و با روسیه و ایران مصالحه کند. همزمان با دیدار اردوغان و پوتین در مسکو برای بحث درباره سوریه، بینالی ییلدیریم نخست‌وزیر ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که ترکیه، ایران و روسیه با یکدیگر همکاری‌های گسترده‌ای را برای بهبود وضعیت در سوریه آغاز کرده‌اند.

نیوزویک در پایان می‌نویسد: «ایران و ترکیه علیه دشمن سومی یعنی عربستان سعودی نیز متحد شده‌اند. عربستان سعودی از اوایل سال گذشته پس از حمله معترضان به سفارت ریاض در تهران رواط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرد. اکنون پس از قطع روابط عربستان و قطر رابطه ترکیه با ریاض نیز تیره و تار شده است چرا که دولت ترکیه یکی از حامیان قطر بوده است.