کد خبر: ۱۸۵۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۶
ایران نمی خواهد تنها به روسیه متکی باشد

موشک های جدید ایرانی زیر ذره بین نشریه آمریکایی

 ماهنامه ارتش آمریکا در مطلبی با اشاره به افتتاح خط تولید موشک‌های جدید «صیاد-3» در ایران نوشت: ایران به مدد توافق هسته‌ای و آزادی بسیاری از سرمایه‌هایش و نیز رفع برخی تحریم‌ها قادر به تقویت بودجه نظامی خود شده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نوشته این نشریه، یکی از اولویت‌های اصلی ایران افزایش قابلیت‌های موشکی است و رسانه‌های این کشور از تلاش ایران در ساخت موشک سطح به هوای صیاد خبر داده‌اند.

بر این اساس، صیاد-3 نسخه ارتقا یافته موشک صیاد-2  بود که این آخری در نوامبر 2013 رونمایی شد و شبیه به موشک‌های «RIM-66» است که این کشور قبل انقلاب و در دهه 70 میلادی از آمریکا خریداری نمود.

این موشک 75 مایل برد دارد و می‌تواند تا ارتفاع 16 مایلی نیز برسد. اگر ادعای ایران درست باشد، هواپیمای «لاکهید یو-2» در برد موشک صیاد-3 قرار دارد.

لاکهید یو-2 هواپیمای شناسایی دوربرد و بلند پرواز است که به سفارش آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا ساخته شد.

یو-2 همچنین برای تحقیقات حسگرهای الکترونیکی، کالیبراسیون ماهواره‌ای و اهداف ارتباطاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ماهنامه نوشته است: سرمایه گذاری ایران در ساخت موشک‌های صیاد-3 و تلاش-2 مبین این نکته است که با وجود خرید سامانه دفاع موشکی اس-300 و شاید در آینده اس-400 از روسیه، مقام‌های نظامی این کشور نمی‌خواهند به تجهیزات دفاع هوایی ساخت روسیه متکی باشند.

ریم-66 موشک‌ سطح به‌هوای دریا پایه آمریکایی است که شرکت ریتیان آن را برای نیروی دریایی ایالات متحده طراحی و تولید کرده‌ است.

ریم-66 صادرات موفقی هم داشت و به ژاپن، ترکیه، آلمان، هلند، ایران، کانادا، کره جنوبی، تایوان، لهستان، شیلی، اسپانیا، استرالیا، پاکستان، فرانسه و یونان هم صادر شده ‌است که به جز فرانسه و یونان بقیه کشورها همچنان در حال به‌کارگیری آن هستند.

این موشک در نیروی دریایی ایران در میانه دهه  هفتاد میلادی ابتدا برای استفاده برای ناوشکن‌های «ببر» و «پلنگ» خریداری شد و سپس کشتی‌های جنگی دیگری از جمله تعدادی از قایق‌های موشک‌انداز کلاس «کمان»، هم به آن مجهز شدند.

«صیاد- 2 » موشک سطح به هوای برد متوسط و ارتفاع بلند ساخت ایران با سامانه هدایت ترکیبی و موتور سوخت جامد است که رونمایی از آن در آبان 1392 توسط «حسین دهقان»  وزیر سابق دفاع جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

 از توانایی‌های این موشک قابلیت بالای جنگال و ردیابی خودکار و مستقل  است. همچنین این سامانه به منظور پوشش نقاط حیاتی و حساس کشور در مقابله با تهدیدات هوایی غافلگیرانه هواپیماهای پیشرفته جنگی طراحی و ساخته شده است.

گفته می شود با توجه به شباهت بسیار زیاد پرتابگرهای موشک صیاد -2 با پرتابگرهای سامانه «پتریوت» آمریکا ایران پرتابگرهای این موشک را با الگوبرداری از نمونه آمریکایی ساخته باشد.

سامانه موشکی بومی تلاش نیز قادر است رهگیری و درگیری با اهداف را به طور همزمان انجام داده و با اهداف مختلف در ارتفاع متوسط و بالا مقابله کند.
*فارس