کد خبر: ۱۸۵۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۷

ولید معلم: از حضور ایران در خاک سوریه استقبال می‌کنیم

 وزیر خارجه سوریه اعلام کرد این کشور از حضور ایران در خاکش استقبال می‌کند و به اعتراض برخی کشورهای عربی در این‌باره گوش فرا نمی‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، ولید معلم گفت: برخی کشور‌های عربی به حضور ایران در سوریه اعتراض دارند. موضع عربی در خصوص حضور ایران در سوریه، موضعی دور از واقع‌گرایی است. ما هفت سال است که از طرف برخی از برادران عرب در معرض توطئه هستیم؛ کسانی که به حضور ایران اعتراض دارند. در حالی این اعتراض مطرح می‌شود که ایران از ما حمایت و با ما در جنگ با تروریسم شرکت کرده است. به همین سبب ما از حضور ایران استقبال می‌کنیم و به صدا‌هایی که علیه ما توطئه کرده و ملت ما را کشته‌اند و هم‌اکنون به حضور ایران اعتراض می‌کنند، گوش نمی‌دهیم.

وزیر امور خارجه سوریه درباره پیروزی‌های ارتش این کشور گفت: کسی که عملیات میدانی ارتش سوریه و دوستان و هم پیمانانش را زیر نظر داشته باشد می‌بیند در طول سه ماه گذشته ارتش توانسته است بیش از ۵۵ درصد از مساحت سوریه را آزاد کند. تدابیری اندیشیده و محاصره دیر الزور شکسته شده است. پیش از آن هم شهر‌های تدمر و سخنه آزاد شدند و این نبرد‌های تعیین کننده، معادل با نبرد‌های آزادسازی حلب بود به همین سبب می‌گویم نبرد‌های اساسی در سوریه رو به پایان است و در نتیجه ما در مرحله پایانی بحران قرار داریم.

معلم درباره نوع برخورد دمشق با آمریکا گفت: ما همه راه‌های دیپلماتیک را طی می‌کنیم؛ زیرا حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی است و با موافقت دولت سوریه نیست. زمانی که راه دیپلماتیک ممکن نباشد و جواب ندهد، راهکار‌های دیگر را بررسی خواهیم کرد. آن‌ها وارد سرزمین ما شده‌اند و ما به سوی آنان نرفته‌ایم، به همین سبب ما از حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کنیم و در چارچوب این اصل رفتار خواهیم کرد.

او درباره اینکه در خصوص همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق چگونه فکر می‌کند و همچنین آن بر معادله کُرد‌ها در سوریه چگونه تأثیر خواهد گذاشت، گفت: این دو موضوع متفاوت است. در عراق، همه‌پرسی برای استقلال است و این از طرف ما پذیرفتنی نیست و به شدت با آن مخالفیم. ما از وحدت عراق حمایت می‌کنیم. در سوریه آنان خواهان نوعی خودمختاری در چارچوب مرز‌های سوریه هستند. این موضوع قابل مذاکره و گفتگو است و ما زمانی که موضوع داعش را پایان دهیم می‌توانیم در آن صورت با کرد‌ها بنشینیم و درباره فرمول آینده به تفاهم برسیم.

وزیر امور خارجه سوریه درباره اینکه دمشق از یک سو ترکیه را حامی تروریست‌ها می‌داند و از سوی دیگر این کشور یکی از ضامن‌های طرح آتش‌بس در سوریه است، نیز اعلام کرد: موضوع واضح و روشن است. هرگونه حضور خارجی در خاک سوریه بدون موافقت دولت سوریه غیرقانونی است. دوم اینکه با منطقه کاهش تنش در ادلب موافقت کردیم، اما آن را آزمایش مقاصد ترکیه تلقی کرده‌ایم. ترکیه ضامن گروه‌های مسلح است. اگر این توافق موفق شود، ترکیه برای قانع کردن این گروه‌ها تلاش کرده است تا آتش‌باری نکنند در غیر این صورت با پاسخ مناسب سوریه مواجه خواهند شد به همین سبب در مرحله کنونی موضع ترکیه را در بوته آزمایش می‌دانیم.

او افزود: ما به این روابط (ارتباط دمشق آنکارا) صدمه نزده‌ایم، ترکیه و اشتباهات سیاسی‌اش در قبال سوریه و عراق باعث شد مسئله کرد‌ها مطرح شود؛ زیرا اشتباهات سیاسی ترکیه باعث شد تلاش شود که دولت مرکزی عراق تضعیف شود، به همین سبب نقطه اول آن است که در موضع ترکیه، تحول به وجود آید و حمایت از گروه‌های تروریست را متوقف کند و دست از تأمین مالی و مسلح کردن گروه‌های تروریستی بردارد، پس از آن هرگونه پیشنهاد ترکیه را که درباره عادی‌سازی و بهبود روابط به ما عرضه شود، بررسی خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه سوریه در بخشی دیگر از این مصاحبه گفت: اسرائیل حق ندارد کسی را تهدید کند، اسرائیل یک دولت غاصب است، جولان همچنان در اشغال است و این حق ماست که تدابیر مناسب را برای دفاع از اراضی خود اتخاذ کنیم.

معلم درباره بحران قطر و چند کشور عربی خلیج فارس نیز گفت: چیزی که برای ما در این بحران اهمیت دارد این است که چه کسی از نظر مالی و تسلیحاتی به شبکه‌های تروریستی کمک می‌کند. این در حالی است که همچنان تا این لحظه این کمک‌ها به دست این شبکه‌ها می‌رسد.

وزیر امور خارجه سوریه درباره از سرگیری روابط دیپلماتیک با کشور‌های اروپایی گفت: اولا برای اروپا در بحران سوریه هیچ نقشی وجود ندارد مگر آنکه تحریم‌ها را بردارند و روابط خود را با تروریسم قطع کنند. دوم اینکه هر گروهی که تشکیل شود اگر با دولت سوریه در خصوص آن رایزنی نشود و دولت سوریه در آن شرکت نکند، پذیرفتنی نیست و با آن همکاری نخواهیم کرد.

معلم در ادامه این مصاحبه با تکذیب خبر‌ها درباره تصمیم روسیه برای احداث پایگاه نظامی در دیرالزور گفت: مسکو در طرطوس و حمیمیم (استان‌های لاذقیه و حماه) پایگاه نظامی دارد و نیازی به پایگاه نظامی در دیرالزور ندارد.

او افزود: روسیه به پایگاه در دیرالزور نیازی ندارد. توافقنامه‌هایی بین ما و روسیه در خصوص طرطوس و حمیمیم وجود دارد. حضور روسیه، قانونی و با تمایل و موافقت ماست، ما از کشته شدن مقام ارشد مشاوران روس و شماری از سربازان روس متأسف هستیم. این اتفاق پیوند و روابط ما را با روسیه مستحکم‌تر می‌کند و آن را پیوند خونی کرده است. ما از همکاری با روسیه فدرالی خرسند هستیم.