کد خبر: ۱۸۵۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۵
ادریس البا:

"هالیوود از بی سوادی رنج می برد"

بازیگر سرشناس بریتانیایی معتقد است هالیوود دارد آرام آرام تغییر می‌کند و تنوع را پذیرا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از آسوشیتدپرس، هر چند با انتخاب مجدد دنیل کریگ و پذیرش او برای ایفای نقش جیمزباند ، در فیلم بعدی که سال ۲۰۱۹ اکران می‌شود، بار دیگر این بازیگر را در نقش مامور ۰۰۷ خواهیم دید و بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که ادریس آلبا را در نقش این مامور کارکشته ببینیم اما او می‌گوید یک نقش دیگر وجود دارد که او در هر حال برای ایفای آن برای پرده‌های بزرگ حتما به آن بله خواهد گفت.
 
این بازیگر می‌گوید: «کیمیاگر» یکی از اولین کتاب‌هایی است که خوانده‌ام وعاشق آن هستم.
بازیگر ۴۵ ساله بریتانیایی می‌افزاید: «کیمیاگر» داستان زیبایی دارد و من واقعا عاشق این هستم که بتوانم نقش این شخصیت را در یک فیلم ایفا کنم. این یک داستان واقعا بزرگ است. خیلی ساده، اما کاملا ملموس و تاثیرگذار که دل تو را با خودش می‌برد.
 
اما البا که در نقش یک چهره اسرارآمیز در دنیای مواد مخدر را در سریال «وایر» در شبکه اچ‌بی‌او بازی کرده نیازی ندارد تا خیلی تلاش کند تا متقاعد کننده باشد. او اصرار دارد که وقتی قرار باشد هالیوود تنوع را پذیرا شود، آن وقت پیشرفت را می‌توان در نقش‌های مختلفی که پیشنهاد می‌شود دید.
 
اومی‌گوید: بله، بله، نه فقط در هالیوود، بلکه در زندگی هم همین طوراست. هالیوود بر زندگی افراد زیادی می‌تواند تاثیر بگذارد. این یک جامعه چند فرهنگی است وبه ویژه در بریتانیا که من در آنجا زندگی می‌کنم، صنعت سینما نقش مهمی در زندگی دارد. آنجا فیلم‌های زیادی هستند که حالا دارند به سمت تنوع می‌روند. هر چند این روند آرام است اما در هر حال مهم است. اما هم در امریکا و هم در بریتانیا این پیشرفت و روند آهسته حرکت را می‌توان احساس کرد. حرکتی آهسته اما دایمی.
 
یک زندگی خلاقه در جهت آگاهی بخشی
 
البا می‌گوید این روزها از بازی در فیلم‌های مختلف خیلی پراشتیاق است و انگیزه زیادی دارد تا بتواند در نقش‌های متنوع‌تری بازی کند.
 
او در توضیح این امر می‌گوید: زندگی من خیلی خلاقانه است. من از طریق کارم می‌توانم زندگی‌ام را پربار کنم. در سراسر دنیا سفر می‌کنم، با مردم دیدار می‌کنم، و کارهای خلاقانه‌‌ای انجام می‌دهم. خوب همه این کارها به تو کمک می کند تا انگیزه پیدا کنی و من از وقتی ۱۰ سال داشتم عاشق بازیگری بودم واین همان زمانی بود که اولین فیلم را دیدم. همان موقع با خودم گفتم: من هم می‌خواهم این کار را بکنم. و هنوز هم همین جمله را برای خودم تکرار می‌کنم. حتی با وجود این که حالا ۴۵ سال دارم، باز هم می‌خواهم همین کار را انجام دهم.
 
بی‌سوادی؛ بحران این روزهای بزرگسالان
 
البا فقط به هالیوود فکر نمی‌کند. یکی از مواردی که او اشتیاق زیادی نسبت به آن دارد افزایش آگاهی برای چیزی است که او از آن به عنوان «بحران بی سوادی بزرگسالان» یاد می‌کند.
در جریان پروژه سوادآموزی او با وندا استوارت آشنا شد که مادری سابقا بی سواد از فیلادلفیا بود و تلاش داشت تا برای بچه‌هایش قصه‌هایی وقت خواب بخواند. او برای این که بتواند این کار را انجام بدهد از خودش قصه‌هایی می‌ساخت و آنها را تصویرگری می‌کرد و شخصیتی به نام «پونگ-پونگ شجاع » را به همین ترتیب خلق کرد. سازمان سوادآموزی با این مادر همکاری کرد تا او بتواند به این قصه‌هایش از طریق انتشار یک کتاب برای کودکان جان ببخشد.
 
البا می‌گوید: از این که این یک مشکل جهانی است تعجب‌زده نشدم، فقط مساله آمریکا نیست. اما چیزی که باید درباره بیسوادی درک کنی این است که پذیرش آن خیلی سخت است. و در عین حال فرار کردن از آن هم راحت است، چون می‌توانی وانمود کنی که سواد خواندن ونوشتن داری… اما من از این که این مشکل اینقدر بزرگ هست هم تعجب‌زده نشدم زیرا تقریبا غیرقابل کشف است که بدانی کی باسواد هست یا نیست.
 
او در ادامه به توضیح این می‌پردازد که بچه‌دار شدن بود که به او کمک کرد تا بفهمد این مساله چقدر مهم است. در واقع این کودکان بودند که الهام‌بخش او شدند تا بخواهد در این زمینه تلاش کند. او می‌گوید: اینکه بتوانم برای کودکانم کتاب بخوانم؛ و زمانی که آنها کلمات را شناختند، لحظه‌ای که آنها حروف را شناختند، این واقعا یکی از مهم‌ترین لحظات زندگی من بود.
 
البا همچنین وقتی با این مشکل روبه روشد که به عنوان سفیر بنیاد پرنس ، که یک بنیاد خیریه بریتانیایی است که توسط پرنس چارلز بنیاد نهاده شده، کار کرد. بنابر گزارش «مترو» البا اولین بار وقتی ۱۶ سال داشت اولین کمک مالی را از این سازمان دریافت کرد تا بتواند در تئاتر موسیقی ملی جوانان درس بخواند.
 
وی با یادآوری آن خاطره می‌گوید: یک شمار هشداردهنده از نوجوانان وجوانان وجود دارد که نمی‌وانند بخوانند یا بنویسند. و در عین حال یک شمار هشدار دهنده از نوجوانان و جوانانی که نمی‌توانند بخوانند یا بنویسند در زندان‌ها وجود دارد. من با این افراد صحبت کردم و برخی از آنها تبدیل به مامورانی می‌شوند تا به کمک دیگران بیایند. آنها نمی‌توانند بخوانند یا بنویسند، اما به سرعت یاد می‌گیرند و از همان زمان همه امکانات آگاه شدن برایشان به وجود می‌آید. از جمله به این امر آگاه می‌شوند که دیگر نمی‌خواهند کاری کنند که مجازات شوند. و این واقعا نقش مهمی در زندگی آنها ایفا می‌کند.
 
و در حالی که ادریس البا در حال معرفی یکی از فیلم‌های بعدی خود با عنوان «کوه بین ما» است که کیت وینسلت بازیگر بریتانیایی برنده جایزه اسکار دیگر ستاره این فیلم است، البا می‌گوید همچنان قصد دارد تا تلاش خودش را برای ایجاد تمرکز بر مساله بی‌سوادی خرج کند.
 
یک مسیر پربار و خودساخته
 
وی می‌گوید: من در این باره بسیار پرشور هستم و خودم در این زمینه یک فرد خودآموخته هستم و می‌دانم چطور باید در این مورد عمل کرد. همیشه خودم به خودم یاد دادم که چطو کاری را انجام دهم. و بیسوادی بحران این روزهای بزرگسالان است. من همه تلاشم این است که در این زمینه در سراسر دنیا بتوانم ایجاد آگاهی کنم.
 
ادریس آلبا دو سال پیش نشان لیاقت را در کاخ باکینگهام و از دست ویلیام، نوه ملکه انگلیس برای خدماتی که به هنر نمایش ارایه کرده، دریافت کرد.
 
البا با همراهی مادرش در این مراسم شرکت کرده بود و مادر وی که متولد کشور غنا است، از حضور در این رویداد در توییتر به عنوان این که «خیلی خوشحال است»، یاد کرد.
 
این نشان افتخار آخرین موفقیت در فهرست بلند موفقیت‌های این بازیگر است که از نیمه دهه ۱۹۹۰ وارد این حرفه شد. او از سال ۲۰۰۲ برای بازی در درام تلویزیونی «وایر» تجلیل شد و از آنجا به بعد سیر موفقیت‌هایش آغاز شد.
 
بانی فیلم: او که بازیگر سریال خیلی موفق «لوتر» است که توسط بی‌بی‌سی تولید شده، در فیلم‌های موفق زیادی نیز ظاهر شده که «ماندلا: راه دراز به سوی آزادی»، «پرومتئوس»، «حاشیه اقیانوس آرام» و نیز «تور» از جمله آنها هستند.
 
او سال ۲۰۱۵ برای بازی در فیلم «هیولاهای بی وطن» با اقبال زیادی روبه رو شد و خیلی‌ها معتقد بودند که وی باید یکی از نامزدهای جایزه اسکار می‌بود. فیلم بعدی ادریس البا «ورای سفر ستاره‌ای» و نیز فیلم اقتباسی از رمان مشهور استیون کینگ یعنی «برج تاریک» است.