کد خبر: ۱۸۶۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۰

نوری المالکی: توطئه تجزیه عراق ناکام ماند

 معاون رئیس جمهوری عراق با بیان اینکه همه پرسی اقلیم کردستان یک توطئه برای تجزیه عراق بود، گفت: این توطئه ناکام ماند و باید از مردم کُرد در برابر این توطئه چینی ها و شعله ور شدن جنگ و نزاع حمایت کرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به گزارش شبکه خبری سی ان ان عربی، 'نوری المالکی' معاون رئیس جمهوری عراق با صدور بیانیه ای گفت: توطئه تجزیه عراق به دلیل مواضع قاطع و واضح مرجعیت دینی عراق و موضع گیری دوراندیشانه پارلمان و قوای سیاسی عراق که از آینده این کشور نگران هستند، ناکام ماند.
 
وی افزود: پاسخ محکم دولت عراق و اتخاذ مواضع واضح در رد همه پرسی و نتایج آن اهرم فشاری بر طرف های دعوت کننده به همه پرسی بود.
 
معاون رئیس جمهوری عراق خواستار اتخاذ تدابیری برای ممانعت از برافروخته شدن جنگ با مردم کُرد و ناکام گذاشتن تلاش ها برای ایجاد نزاع های نظامی برای سرپوش گذاشتن بر شکست رهبران اقلیم کردستان شد.
 
نوری المالکی همچنین با بیان اینکه باید از مردم کُرد در مقابل توطئه تجزیه حمایت شود، افزود: مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق سعی دارد تا از رنج هایی که برای مردم کُرد در نتیجه تحریم این اقلیم پیش آمده سوءاستفاده کند، همان طور که صدام دیکتاتور سابق عراق با تحت فشار قرار دادن مردم در نتیجه محاصره این کشور سعی داشت که توجه کشورها و سازمان های بین المللی و حقوق بشری را جلب کند.
 
وی بدون نام بردن از کشوری، از دولت هایی که در توطئه همه پرسی اقلیم کردستان دست داشته اند، خواست تا در امور داخلی عراق دخالت نکنند و امورد عراق را به مردم این کشور واگذار کنند.
 
اقلیم کردستان عراق که پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی تا کنون به صورت خودمختار اداره می شود در 25 سپتامبر / سوم مهر ماه جاری / با وجود مخالفت های بین المللی همه پرسی استقلال را برگزار کرد.
*ایرنا