کد خبر: ۱۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۳۳
نشریه آلمانی:

ایرانیان فراموش نکنند؛ مناقشه اتمی به پایان نرسده است

حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران سیاست خارجی کشور خود را تغییر داده است. اصلاح‌طلبان نیز امیدوارند که موفقیت در گفت‌وگوهای اتمی، به او این قدرت را بدهد که وعده‌ی خود را برای آزادی‌های بیشتر عملی کند.
نشریه آلمانی نویه تسورشر تسایتونگ نوشت: حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران سیاست خارجی کشور خود را تغییر داده است. اصلاح‌طلبان نیز امیدوارند که موفقیت در گفت‌وگوهای اتمی، به او این قدرت را بدهد که وعده‌ی خود را برای آزادی‌های بیشتر عملی کند.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، حسن روحانی دوشنبه صدمین روز آغاز به کار دولت خود را گرامی داشت. توافق با اعضای دایم شورای امنیت و آلمان که روز قبل از آن انجام شده بود، راه را برای حل بحران بر سر برنامه‌ی اتمی باز می‌کند؛ بحرانی که بیش از ده سال است که ایران به آن دچار شده است. کاهش برخی تحریم‌ها که آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا وضع کرده بودند، در هفته‌های آینده تاثیرات عملی خود را بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت.

روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، در حالی‌که انتظارش نمی‌رفت در مرحله‌ی اول به پیروزی رسید. او با توافق ژنو توانست برای اولین بار نشان دهد که می‌تواند تغییرات سیاسی ایجاد کند.

بیشتر ایرانی‌ها فراموش می‌کنند که با توافق روز یکشنبه به هیچ‌رو مناقشه‌ی اتمی به پایان نرسیده است. البته رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان دوشنبه با تمسخر به یک نکته اشاره کردند: آمریکا گرچه به طور موقت پذیرفته که ایران اورانیوم را تا غلظت پنج درصد غنی کند، اما ایالات متحده حق اصولی ایران را برای غنی‌سازی به رسمیت نشناخته است. به این ترتیب همچنان معلوم نیست که آیا توافق نهایی ممکن است یا خیر.

سناریویی که آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها به وسیله‌ی آن به یکدیگر نزدیک شدند، در افکار عمومی مردم ایران با اشتیاق زیادی دنبال و تفسیر شده است. به این ترتیب سایرِ انتظارها و امیدهای آنان که باعث رییس‌جمهور شدن روحانی شد، به حاشیه رانده شده است. رای‌دهندگان به روحانی انتظار دارند که رییس‌جمهور وعده‌ی خود را یعنی اعتدال، نه تنها در سیاست خارجی که در داخل کشور نیز به عمل درآورد.

بیشتر ناظران هم‌عقیده‌اند که از زمان آغاز به کار روحانی، در رسانه‌های ایران نسیم آزادتری وزیدن گرفته است. در روزنامه‌های مستقل فضای نقد گسترده‌تر شده است.

روحانی وعده داده از دیوان‌سالاری بکاهد و بخش خصوصی را تقویت و وابستگی به نفت خام را کم کند. رییس‌جمهور گرچه بانک مرکزی را تقویت کرده اما سیاست خصوصی‌سازی را تغییر نداده است. تاکنون این‌گونه بوده که شرکت‌ها و موسسه‌های دولتی را به سازمان‌های شبه‌دولتی بفروشند.