کد خبر: ۱۸۷۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۶۵
ظریف:

کسی نمی ‌تواند ایران را نادیده بگیرد / نباید هیچ کشوری از قدرت نظامی ایران هراس داشته باشد / سلطه و تجاوز ایران یک توهم است

وزیر امورخارجه ایران با تاکید بر اینکه هیچ کشوری نباید از توانمندی موشکی و قدرت نظامی ایران هراس داشته باشد، گفت: ما عمدا توانمندی نظامی خود را وارد بحث برجام نکردیم چرا که ایران هرگز اجازه نخواهد داد که حق خود برای دفاع از شهروندانش خدشه دار شود و یا در اختیار طرف دیگری قرار گیرد.
وزیر امورخارجه ایران با تاکید بر اینکه هیچ کشوری نباید از توانمندی موشکی و قدرت نظامی ایران هراس داشته باشد، گفت: ما عمدا توانمندی نظامی خود را وارد بحث برجام نکردیم چرا که ایران هرگز اجازه نخواهد داد که حق خود برای دفاع از شهروندانش خدشه دار شود و یا در اختیار طرف دیگری قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمدجواد ظریف در بخشی از مقاله ای که در نشریه آتلانتیک منتشر شد، افزود: امروز عربستان سعودی و امارات عربی متحده در اثر لابی پرهزینه ایالات متحده آمریکا ادعا می کنند که ایران در امور اعراب دخالت می کند و نا امنی را در منطقه می گستراند.

وی ادامه داد: این در حالی است که همین کشورها هستند که جنگ را به کشور عرب همسایه شان یمن تحمیل کردند، به بحرین تجاوز کردند، کشور خویشاوندشان قطر را تحریم کردند، گروههای تروریستی در سوریه را حمایت مالی و تسلیح کردند و از یک کودتای نظامی در مصر بر علیه یک دولت منتخب مردم حمایت کردند و همه این ها در حالی است که آزادی های اساسی بدیهی را از مردم بی قرار خودشان دریغ می کنند.

 ایران در امور داخلی همسایگانش دخالت نکرده و نخواهد کرد

وزیر امورخارجه گفت: در مقابل، ایران که از همه همسایگان خود بعنوان یک کشور مستقل قوی تر و قدیمی تر است، در سه قرن گذشته به هیچ کشور دیگری حمله نکرده است، ایران در امور داخلی همسایگانش دخالت نکرده و نخواهد کرد.

ظریف افزود: با این وجود، 'امور عربی' به ایران ربط دارد و از گفتن این ابایی نداریم که بگوییم 'مسایل غیرعربی' هم به آنها مربوط است. چطور می شود به هم مربوط نباشند؟ وقتی مرزها، آب ها و منابع مشترک داریم و وقتی از فضای هوایی یکدیگر پرواز می کنیم، نمی توانیم به این موضوع که همسایگان ما چگونه این بخش از جهان را که خانه ما در آن است متاثر می سازند، منافعی نداشته باشیم.

**منافع ایران در جهت ثبات منطقه است

وی با تاکید بر اینکه منافع ما در امور منطقه مان بدخواهانه نیست، تصریح کرد: برعکس، این منافع در جهت ثبات است، ما هیچ علاقه ای به سرنگونی هیج یک از رژیم های کشورهایی که اطرافمان هستند، نداریم و خواسته ما این است که همه ملت های منطقه از امنیت، صلح و ثبات برخوردار باشند.

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: متاسفانه برخی از همسایگان ما که رهبران کار ناآزموده آنها خود را با توهم تغییر حکومت در ایران تسلی می دهند، چنین خواسته ای ندارند و از گروهک‌های تروریستی حمایت می کنند که به دنبال براندازی یا ایجاد وحشت برای جریحه دار کردن عزم ملت هستند. این همسایگان تمام این کارها را در همان زمانی انجام می دهند که ادعا می کنند نفوذ ایران در حال گسترش است به ویژه از زمانی که توافق هسته ای در سال ٢٠١٥ نهایی شد.

ظریف بیان کرد: نفوذ ایران در منطقه با هدف تحمیل هزینه بر دیگران از سوی ما گسترش نیافته است بلکه نتیجه اقدامات، اشتباهات و انتخاب های غلط خود آنها و متحدان غربی شان است. بعد از سقوط طالبان در افغانستان و صدام حسین در عراق، این موضوع طبیعی بود که ایران که میزبان آوارگان این دو کشور بود و به چهره های سیاسی این دو کشور پناه داده بود، 'نفوذ' بیشتری بر دوستان تازه به قدرت رسیده نسبت به کسانی داشته باشد که طالبان و صدام حسین را تامین مالی و از جنایات آنها علیه ملتشان پشتیبانی کرده بودند.

 کسی نمی ‌تواند ایران را نادیده بگیرد

وی در بخش دیگری از این مقاله خاطرنشان کرد: ایران رسیدن به توافق جهت حل بحران ساختگی هسته‌ای را جزو اولویت هایش قرار داد، دقیقا بخاطر اینکه مانع ایجاد بی ثباتی بیشتر در منطقه و حل یک نقطه بحرانی شود، ما امیدوار بودیم و توقع هم این است که چنین رویه‌ای به نفع تمامی همسایگان است. همزمان بحران‌های دیگر که منطقه را دربرگرفته فراموش نکرده ‌ایم و برای حل این بحران‌ها طرح‌های متعدد برای آتش بس و انجام مذاکرات برای پایان نبرد و درگیری مطرح ساخته‌ایم.

وزیر امورخارجه گفت: گوش شنوایی در میان آمریکایی ها و کشورهای عربی برای پیشنهادهای ما نبوده است ولی کسی نمی‌تواند ایران را نادیده بگیرد، همانگونه که ما نه می خواهیم و نه می توانیم کشورهای مهم و عمده منطقه مثل عربستان سعودی را در ایجاد ثبات منطقه‌ای نادیده بگیریم؛ چرا که بی‌ثباتی در یک کشور بر ثبات همه تاثیر خواهد گذاشت.

همسایگان می توانستند پس از توافق هسته ای معاملات تجاری با ایران داشته باشند

ظریف افزود: پس از توافق هسته‌ای همسایگان ما می توانستند معاملات تجاری و سرمایه‌گذاری بیشتری با ما داشته باشند. آنها می توانستند پیشنهاد همیشگی و مستمر ما برای ترتیبات امنیت منطقه را بررسی کنند ولی کاملا به عکس عمل کردند.

وی ادامه داد: آن ها خصومت‌ها علیه ایران و ایرانیان را دوچندان کردند و هر کاری که توانستند انجام دادند تا این توهم را ایجاد کنند که ایران ریشه اصلی بی ثباتی است و باید قبل از آنکه تمامی جهان را تهدید کند با آن مقابله شود.

 هیچ کشوری نباید از توانمندی موشکی ایران هراس داشته باشد

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: به دلیل خصومتی که منطقه و غرب علیه ما از آغاز انقلاب نشان داده و به دلیل امتناع غرب از فروش حداقل سلاح دفاعی، ما توانمندی بومی دفاعی ایجاد کرده ایم تا در آینده صدام دیگری به فکر تجاوز به ایران نیفتد. این توانمندی شامل موشک‌ها نیز می‌شود که می‌بایست آزمایش شوند تا اطمینان حاصل کنیم که بر اساس طراحی انجام شده عمل می کنند که در حال حاضر با دقت هفت متری هدف را مورد اصابت قرار می‌دهند.

ظریف تصریح کرد: ما عمدا توانمندی نظامی خود را وارد بحث برجام نکردیم، چرا که ایران هرگز اجازه نخواهد داد که حق خود برای دفاع از شهروندانش خدشه دار شود و یا در اختیار طرف دیگری قرار گیرد.

وی تاکید کرد: این مساله قرار نیست موضوع هرگونه مذاکره دیگر و یا چانه‌زنی قرار گیرد. البته هیچ کشور و یا طرفی نباید از توانمندی موشکی و اصولا قدرت نظامی ما هراس داشته باشد، مگرآنکه خیال حمله به سرزمین ما و یا اقدام تروریستی علیه ما را در سرپرورانده باشد.

**توانمندی دفاعی ایران بازدارندگی دربرابر هرگونه حمله است

وزیر امورخارجه گفت: هدف ما این نیست که بزرگترین نیروی مسلح یا بیشترین تسلیحات را داشته باشیم و یا تریلیون‌ها دلار صرف خریدهای نظامی کنیم؛ بلکه هدف این است که توانمندی دفاعی داشته باشیم که چنانچه کشوری هوس کرد کشور ما را مورد حمله قرار دهد، بتوانیم از خود دفاع کنیم و در برابر هرگونه حمله بازدارندگی داشته باشیم.

ظریف افزود: بزرگترین سرمایه ما برای ثبات، امنیت و استقلال کشور مردم ما هستند، که بر خلاف شهروندان برخی از متحدان آمریکا در منطقه هر چهار سال یکبار، خود دولت شان را تعیین می کنند.

**سلطه و تجاوز ایران یک توهم است
رییس دیپلماسی در بخش دیگری از این مقاله بیان کرد: ایران هراسی که توسط برخی همسایگان ما دامن زده می شود و در دوران حکومت نااهلان عرصه سیاست به یک بیماری هیستریک تبدیل شده، امروز به سیاست آمریکا جهت می‌دهد. این جهت گیری در ارتباط با توافق هسته‌ای صادق است و نمونه بارز آن خصومت آشکار علیه ایران در سخنرانی رییس جمهور ترامپ در مجمع عمومی ملل متحد است.
ظریف ادامه داد: ولی مدارک «رفتار بد» ایران وجود خارجی ندارد، «سلطه و تجاوز» ایران یک توهم است که توسط کسانی منتشر می‌شود که دلارهای خود را صرف خریداری تسلیحات و شرکت‌های روابط عمومی آمریکایی می‌کنند و به آمریکا قول می دهند که بجای منافع مردم شان از منافع آمریکا دفاع کنند و در نهایت به هیچ‌یک کمکی نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: اجرای موفقیت‌ آمیز توافق هسته‌ای –لااقل توسط ایران— نشان دهنده حسن نیت و صلح‌خواهی ایران بوده است. با قصد هژمونی و برتری جویی، هیچ گاه توافق حاصل نمی‌شد. برجام فی الواقع الگویی مناسب برای حل و فصل اختلافات از مسیر دیپلماسی است و از چنین الگویی می توان برای حل اختلافات منطقه بطور مسالمت آمیز استفاده کرد.

وزیر امورخارجه تاکید کرد: بجای تمرکز بر کاستی‌های آن، مناسب است کشورها به منافع آن بنگرند، چرا که این توافق منافع فراوانی برای همگان و من جمله همسایگان ما دارد.

ظریف گفت: حتی اگر یک یا چند عضو توافق بدون دلیل تصمیم بر نقض و خروج از آن بگیرند یا از اجرای کامل آن سرباز زنند، روشی که انتخاب شد روش درستی بود. هر گونه ناکامی احتمالی در نهایت به دلیل ایراد ذاتی توافق نخواهد بود، بلکه نشان از سوءنیت داشته و به بی اعتباری جهانی طرفی که نقض عهد کرده خواهد انجامید.

**هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانیم با یکدیگر همکاری کنیم

ظریف در ادامه بیان کرد: بازگشت معنی دار صلح و ثبات به منطقه خلیج فارس نیازمند ترویج تفاهم متقابل و همکاری امنیتی منطقه‌ای است که تا کنون از سوی همسایگان ما پذیرفته نشده است. ولی هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانیم با یکدیگر همکاری کنیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید یک سازوکار کارآمد منطقه‌ای ایجاد کنیم و نه دیوار اختلاف را بلندتر کنیم، ما می توانیم با یک مجمع گفت و گوی منطقه‌ای شروع کنیم که ایران هموار به صورت خصوصی و علنی خواستار آن بوده است.