کد خبر: ۱۸۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۶

علت خیال‌بافی پشت فرمان چیست؟

خیلی‌ها خودشان را در حال خیال‌بافی می‌یابند اما تحقیق جدیدی می‌گوید که این قضیه اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که افراد پشت فرمان خودرو هستند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محققان به آنالیز فعالیت مغزی داوطلبان در حین شبیه‌سازی رانندگی پرداختند تا تعیین‌ کنند که ذهن آنها چه‌قدر پرسه می‌زند. به علاوه محققان به دنبال الگوهای خاص مغزی بودند که زمان بروز خیال‌بافی را نشان دهد.

در حین شبیه‌سازی، شرکت‌کنندگان به پایشگری متصل شده بودند که فعالیت الکتریکی مغز آنها را اندازه می‌گرفت.

در حین شبیه‌سازی‌ها، یک بوق در فواصل اتفاقی به صدا درمی‌آمد. در این زمان از شرکت‌کننده خواسته می‌شد تا اعلام کند که مشغول خیال‌بافی بوده است یا نه. اگر ذهن فرد قبل از به صدا درآمدن بوق در حال پرسه بود، از راننده پرسیده می‌شد که از آن آگاه بوده یا نه.

کریل بالدوین، محقق راهبر مطالعه از دانشگاه جورج میسون، گفت: «ما دریافتیم که در حال شبیه‌سازی رانندگی، ذهن افراد بسیار زیاد پرسه می‌زد و گاهی اوقات به ۷۰ درصد کل زمان می‌رسد.»

به علاوه محققان توانستند با استفاده از الگوی فعالیت الکتریکی مغز بفهمند که ذهن راننده چه زمانی به خیال‌بافی مشغول بوده است.

به گزارش پایگاه خبری سلامانه و به نقل از MedLinePlus، این مطالعه به تازگی در ژورنال Frontiers in Human Neuroscience منتشر شد.