کد خبر: ۱۸۸۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۹

اجرایی شدن قانون عصای سفید از ابتدای مهر ماه

 رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا با اشاره به اجرایی شدن قانون عصای سفید از ابتدای مهرماه گفت: این قانون به پیشنهاد راهنمایی و رانندگی در هیئت دولت تصویب شده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سرهنگ محمد ترحمی گفت: قبل از اجرایی شدن این قانون ویلچر یک وسیله نقلیه محسوب شده و در صورت تصادف در خیابان سرنشین آن مقصر شناخته می شد.همچنین با توجه به اینکه ویلچرها در بیشتر مواقع در کشور ما در پیاده روها قابل استفاده نیستند و مجبور به استفاده از خیابان هستند در صورت تصادف حق معلولان ویلچر سوار تضییع می شد. بنابراین بسته‌ای برای حمایت از این قشر آسیب پذیر در راهنمایی و رانندگی ناجا آماده شد که پس از تصویب در کمسییون اجتماعی هیئت دولت و با حمایت ربیعی وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی به هیئت دولت رفت و تصویب شد.

وی افزود: از زمان اجرایی شدن این قانون کلیه کسانی که از ویلچر استفاده می کنند عابر پیاده محسوب می شوند و رانندگان با نزدیک شدن به آنان ملزم به رعایت سرعت مطمئنه هستند و چنانچه راننده ای با عابر ویلچر سوار برخورد کند مقصر شناخته می شود.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا ادامه داد: برای حمایت از افراد نابینا و کسانی که عصای سفید استفاده می کنند بر اساس این قانون چنانچه فرد نابینا عصای خود را به رانندگان نشان دهد به منزله ایست برای راننده محسوب می شود و راننده ملزم به ایست کامل تا عبور فرد نابیناست. در غیر این صورت در هر شرایطی که راننده با فرد نابینا برخورد کند مقصر شناخته می شود.

وی با بیان اینکه این قانون در معابری که اولویت با عابر پیاده است یا اولویت عابر و سواره برابر است، لازم الاجراست گفت: در این زمینه باید آموزش های لازم به افراد نابینا داده شود که هماهنگی های آن با سازمان بهزیستی انجام شده است.

ترحمی که با شبکه خبر گفت‌وگو می‌کرد، در پایان تاکید کرد: در صورت تخلف رانندگان از تابلوی ایست عصای سفید یک میلیون ریال جریمه برای راننده در نظر گرفته شده است.
*ایسنا