کد خبر: ۱۸۸۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۳

تدابیر طب سنتی برای فصل پاییز

متخصص طب اسلامی در استان چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از مهمترین نکاتی که همراه با تغییر فصل در این روزها باید به آن توجه داشت تغییر در رژیم غذایی است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمد امین افرا اظهار کرد: پاییز فصلی است که از دیدگاه طب سنتی، طبیعتی سرد و خشک دارد و افرادی که مزاج سرد و خشک دارند در این فصل بیشتر اذیت می‌شوند و به همین دلیل بهتر است میوه و غذاهایی با طبع گرم مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه پوست اغلب افراد در این فصل خشک می‌شود، افزود: برای جلوگیری از خشکی پوست باید روغن بادام، زیتون و بنفشه استفاده شود.

افرا درخصوص پیشگیری از بروز بیماری‌های ویروسی و سرماخوردگی گفت: بهتر است برای افزایش مقاومت بدن در مقابل این بیماری‌های ویروسی مرکباتی مثل پرتقال،‌ لیموشیرین و گریپ‌فروت به مقدار زیادی مصرف شود، همچنین دریافت مقادیری امگا 3 می‌تواند در مقاومت بدن تأثیر به سزایی داشته باشد.

وی خوابیدن با شکم پر، خوابیدن در مجاورت هوای سرد، نوشیدن آب سرد و حمام یا نشستن در آب سرد، خشم و اندوه و اضطراب را در فصل پائیز نامناسب دانست و گفت: انجام این فعالیت‌ها باعث افزایش سودا و معذب شدن افراد با طبیعت سرد و خشک می‌شود.

این محقق طب اسلامی و مصرف گرده گل و ژل رویال و عسل به دلیل طبع گرم و سرشار از مواد مغذی در فصل پائیز را توصیه کرد و گفت: استفاده از عطرهای خوشبو و گرم مانند گلاب و نرگس و یاس نیز باعث حفظ سلامت روح و جسم در این فصل می‌شود.

وی دمنوش گل گاوزبان، بنفشه، نعنا، پونه، آویشن را از جمله دمنوش‌های مناسب فصل پاییز عنوان کرد و گفت: دمنوش مرزنجوش و پنیرک به همراه عسل به ترتیب برای درمان زکام و سرماخوردگی و درمان سرفه‌های خشک کارساز است.

این محقق طب اسلامی خاطرنشان کرد: بخور دادن با اکالیپتوس نیز یک درمان مؤثر طبیعی برای سرماخوردگی است زیرا نه‌ تنها مجاری تنفسی را ضدعفونی می‌کند، بلکه تکثیر ویروس‌های سرماخوردگی را هم مهار می‌کند.
*ایسنا