کد خبر: ۱۸۸۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۱۳

لاریجانی: سخنان ترامپ به اعتبار آمریکایی‌ها لطمه می‌زند / در تارعنکبوتی آمریکایی‌ها قرارنمی‌گیریم / ترامپ حرف های عجیب و غریب زیادی می زند

رئیس مجلس شورای اسلامی با عامی و مقطعی خواندن رفتارهای رجال سیاسی آمریکا گفت: جمهوری اسلامی با طمانینه همه موضوعات را رصد کرده و مطابق منافع ملت تصمیم‌گیری می‌کند.
 علی لاریجانی در بدو ورود به فرودگاه سن پترزبورگ در توضیح علت حضور در صد و سی و هفتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس، گفت: شرکت در دو کنفرانس از اهداف حضور در صد و سی و هفتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس است؛ کنفرانس فردا مربوط به همکاری‌های امنیتی است که روسای مجالس چند کشور در روسیه حضور دارند، این از بخش‌هایی است که همیشه مورد توجه ما بوده که کشورهای منطقه بتوانند روابط نزدیکتر برای ایجاد صلح و امنیت با هم داشته باشند البته ما به عنوان مهمان ویژه می‌آییم و عضو نیستیم.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرایط منطقه و اوضاع بین المللی دچار به هم ریختگی‌هایی در سطوح مختلف است رایزنی‌های سیاسی و گفت‌وگوهایی که بتواند شرایط امنی را برای دنیا به وجود بیاورد موضوع مهمی است که ذهن سیاستمداران را به خود جلب کرده است.

بر اساس این گزارش،  لاریجانی با یادآوری حضور در کنفرانس بین المجالس تاکید کرد: موضوع اصلی در کنفرانس بین المجالس که ذهن روسای مجالس را به خود جلب کرده مسئله تنوع فرهنگی و قومی است که می‌تواند زمینه‌ساز صلح و امنیت باشد. این از آن جهت موضوع مهمی است که گاه شما مشاهده می کنید مسائل قومی و دینی ابزاری برای به هم ریختگی امنیتی و به هم زدن شرایط منطقه‌ای و جهانی شده است، گاهی این جدایی‌ها و تجزیه طلبی‌ها چه در اروپا و چه در منطقه آسیا ریشه‌های قومی و دینی پیدا می‌کند یا برخی اقدامات تروریستی که امنیت را بر هم می‌زند سوار بر موضوع دینی می شود.

وی ادامه داد: بنابراین تنوع و تکثر قومی و دینی هم می‌تواند مقوم صلح باشد و امنیت را عمیق‌تر کند و هم می‌تواند ابزاری در اختیار قدرت‌های مختلف برای سوء استفاده باشد؛ لذا می‌تواند موضوع جذابی برای آینده جهان باشد از این جهت انتخاب خوبی است که در این کنفرانس مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تبعا به خاطر شرایط متفاوت در صحنه بین‌الملل مخصوصا در یک سال اخیر و برخی از تحولات منطقه‌ای این کنفرانس می‌تواند بسترساز رایزنی خوبی باشد.

لاریجانی تصریح کرد: گفت وگو با مسئولان روسیه و کشورهای دیگر که به این دو کنفرانس می‌آیند مجالی است که ایران می تواند در حوزه های مختلف از جمله همکاری‌های اقتصادی دو جانبه از آن بهره گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره طرح موضوع عدم تایید پایبندی ایران به برجام از سوی دونالد ترامپ گفت: طرح این موضوعات از سوی آقای ترامپ خیلی چیز عجیبی نیست چون در این مدتی که ایشان سر کار آمده حرف‌های عجیب و غریب کم نزده اما خیلی چیز مهمی نیست.

وی با بیان اینکه این اظهارات به اعتبار آمریکایی ها بسیار لطمه می زند، ادامه داد: دیدید که مسئولان اروپایی و کشورهای دیگر این رفتار را تقبیح کردند ضمنا فرصت خوبی برای ایران به وجود می آید که تحولات دیگر را رقم بزند. ضمن اینکه این مسئله همچنان یک موضوع مورد بحثی است که قصد از این کار چه می تواند باشد و چه هدفی را می خواهند دنبال کنند. سناریوهای مختلفی در این نوع برخورد مطرح است، مساله مهم این است که این موضوع در ایران با طمأنینه مورد  بررسی قرار گرفته، ما اینگونه رفتارهای عامی و مقطعی که متأسفانه رجال سیاسی آمریکا دچارش شده‌اند را در ایران نمی‌پسندیم و دلیلی نمی‌بینیم که در اینگونه رفتارها خودمان را در تار عنکبوتی آنها قرار دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در این جریان، موضوعات را با دقت رصد می کنیم و آنچه که منطبق بر منافع ملت باشد تصمیم می گیریم ولی فکر نمی کنیم اضطرابی که گاهی رسانه های مختلف دامن می‌زنند خیلی مبنای درستی داشته باشد چون اینگونه رفتارهای مقطعی و آنی که بعضی از مسئولین آمریکایی ترغیب شده‌اند به این رفتارها، پاسخ‌های بسیار روشنی می‌تواند داشته باشد و در فرصت های مناسب می شود راجع به آن صحبت کرد و خیلی حرف مهمی نیست.