کد خبر: ۱۸۸۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۷۸

محمود صادقی: نمی‌شود هم داعش را تروریست خواند و هم سپاه را که با آن در حال مبارزه است/ نظام پارلمانی با ماهیت جمهوری اسلامی سازگاری ندارد؛ نظامی که رئیس‌جمهوری ندارد «جمهوری» نیست

«محمود صادقی» گفت: نمی شود هم داعش را تروریست خواند و هم سازمانی که با آن در حال مبارزه است.
 «محمود صادقی» نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یکی از نیروهای اصلی در مبارزه با گروه تروریستی داعش در منطقه دانست و گفت: نمی شود هم داعش را تروریست خواند و هم سازمانی که با آن در حال مبارزه است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ صادقی در گفت وگو با ایرنا در واکنش به احتمال قراردادن سپاه پاسداران در لیست گروه های تروریستی از سوی آمریکا گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش رسمی جمهوری اسلامی ایران است و دولت آمریکا نمی تواند ارتش رسمی یک کشور را به عنوان یک سازمان تروریستی تلقی کند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: سپاه پاسداران یکی از نیروهای اصلی در مبارزه با گروه تروریستی داعش -مظهر افراطی گری و تروریست در کل دنیا- بوده است، و یکی از بیشترین نقش ها را در این مسیر ایفا می کند.
 
این نماینده مجلس احتمال قراردادن سپاه پاسداران در لیست گروه های تروریستی را هم از دیگر تندروی های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا دانست و تصریح کرد: این تعارض دارد که هم داعش را گروه تروریستی اعلام کنند و هم سازمانی که با تروریست ها مبارزه کرده و در مقابل تحرکات وحشیانه و افراط گرایانه آنها در منطقه ایستاده است.

**نظام پارلمانی با ماهیت جمهوری اسلامی سازگاری ندارد / هررویکردی که به دنبال تضعیف جمهوریت نظام است با قانون اساسی در تعارض است
 
نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح موضوع نظام پارلمانی گفت: هر رویکردی که به نظام پارلمانی می اندیشد و به دنبال تضعیف جمهوریت نظام است، کاملا با قانون اساسی در تعارض است و امکان چنین بازنگری در نظام سیاسی ایران وجود ندارد.
 
صادقی افزود: در اصل 177 قانون اساسی تصریح شده است که بازنگری در قانون اساسی ممکن است، اما در دو اصل «اسلامیت» و «جمهوریت» نظام سیاسی ایران بازنگری ممکن نیست.
 
وی توضیح داد: نظامی که رئیس جمهوری ندارد را که نمی شود به آن جمهوری گفت و اصلا مصطلح نیست و اگر بخواهند پست ریاست جمهوری را در ساختار سیاسی کشور حذف کنند، با قانون اساسی تعارض دارد.
 
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به این که در بحث و موضوع نظام پارلمانی دو رویکرد وجود دارد، تصریح کرد: در رویکرد نخست، نظام پارلمانی از منظر انبساطی منجر به توسعه دموکراسی می شود، در صورتی که به همه لوازم آن ما از جمله احزاب مجهز و ملتزم باشیم که البته نقش آفرینی احزاب یکی از حلقه های مفقوده نظام سیاسی ایران است.
 
صادقی افزود: رویکرد دوم در موضوع نظام پارلمانی رویکرد انقباضی است که با توجه به ضرورت انسجام در حاکمیت با این نگاه به سمت تمرکز گرایی می خواهند بروند.
 
نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در هر دو رویکرد به خصوص در رویکرد دوم، نظام پارلمانی با ماهیت جمهوری اسلامی سازگاری ندارد.
 
وی گفت: اساسا طرح موضوع نظام پارلمانی در شرایط فعلی بحث بی فایده ای است و البته به نظر هم نمی آید که این موضوع جریان پشت پرده ای داشته باشد و معتقدم فقط یک بحث نظری و رسانه ای مطرح شده است.

**رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و استرالیا: بازداشت شهروند زن ایرانی در استرالیا را پی گیری می کنم/ استرالیا باید به عنوان دولت مستقل عمل کند
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین به بازداشت «نرگس قدس کنی» شهروند زن ایرانی در استرالیا اشاره کرد و گفت: دولت و مجلس پی گیر این موضوع هستند و ما هم از طریق گروه دوستی پارلمانی ایران و استرالیا و سفارت این کشور در تهران موضوع را پی گیری می کنیم.
 
صادقی افزود: حدود یک ماه پیش نیز در دیداری که با سفیر استرالیا در تهران داشتم، موضوع را مطرح کردم و خواستار ایجاد گشایش و برگشتن خانم نگار قدس کنی به ایران شدم.
 
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و استرالیا با اشاره به وضعیت وخیم جسمانی قدس کنی و باردار بودن وی، اظهار داشت: دولت استرالیا با توجه به ادعایی که در خصوص اقدامات بشردوستانه و حقوق بشری دارد، باید در چارچوب حقوق انسانی، اخلاقی و بشردوستانه اقدامات لازم برای آزادی این شهروندی ایرانی مقیم استرالیا انجام دهد.
 
این نماینده مجلس گفت: وزارت امور خارجه ایران هم تلاش ها و پی گیری های لازم را از مسیر دیپلماتیک در دست اقدام دارد، ما هم در مجلس شورای اسلامی و هم در قالب گروه دوستی پارلمانی دو کشور پیگیر موضوع هستیم.

*استرالیا باید به عنوان دولت مستقل عمل کند
صادقی با اشاره به قوانین حقوق بین الملل و شرایط حقوقی استرالیا توضیح داد: دولت آمریکا اتهاماتی به قدس کنی در خصوص انجام تجارت و خرید و فروش تجهیزاتی که کاربرد دوگانه دارد، وارد کرده و او در حالی که در استرالیا کشور محل اقامت خود است بازداشت شده و در زندان است.
 
رئیس گروه دوستی ایران و استرالیا با اشاره اینکه آمریکا خواستار تحویل نگار قدس کنی به ایالات متحده شده، تاکید کرد: استرالیا باید به عنوان دولت مستقل عمل کند و او را آزاد کند و به بازگشت قدس کنی به ایران کمک کند.
 
وی با انتقاد از رفتار دولت استرالیا با مهاجران و پناهجویانی که در اردوگاه های این کشور حضور دارند، به دیدار خود با سفیر این کشور اشاره کرد و افزود: در دیدار دوره های قبل هم تقاضا کردیم در این خصوص گزارش بدهند که در ملاقات دوم گزارشی از تعداد و پناهجویان و اقداماتی که در این زمینه شده است، گزارش دادند.