کد خبر: ۱۸۸۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۳

علت ۸ درصد مرگ و میر کودکان زیر پنج سال

رییس اداره کودکان وزارت بهداشت با بیان اینکه سوانح و بیماری های ژنتیکی شایع ترین علت مرگ و میر کودکان زیر پنج سال است، گفت: ۸ درصد مرگ و میر کودکان زیر پنج سال به علت حوادث ترافیکی است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ دکتر سیدحامد برکاتی به مناسبت روز جهانی کودک درخصوص وضعیت سلامت کودکان در کشور گفت: در طی چندسال گذشته شاخص های کودکان در تمام ابعاد در کشور توفیقات خوبی داشته است، این توفیقات در دو بخش تاثیرگذار بوده است، بخشی مربوط به اقدامات نظام سلامت و بخش دیگر مربوط به توسعه و افزایش دسترسی ها مانند آب سالم و غیره است.

وی افزود: نسبت به دهه ۶۰، مرگ کودکان زیر پنج سال بین ۸۵ تا ۹۰ درصد کاهش داشته است، به طوریکه مرگ کودکان در آن دهه، ۱۴۰ به ازای هر ۱۰۰۰ تولد زنده بود و درحال حاضر طبق آخرین آمار، مرگ کودکان زیر پنج سال به ۱۵.۱ به ازای هر ۱۰۰۰ تولد زنده کاهش یافته است.

رییس اداره کودکان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در تمام دنیا مرگ کودکان زیر پنج سال و نوزادان متفاوت است، چراکه علت مرگ نوزادان معمولا به مراقبت های بارداری و مشکلات حین زایمان مربوط است، اما مرگ و میر کودکان بالای یک ماه تا پنج ساله، از طبق بررسی هایی که از سال ۸۶ تاکنون صورت گرفته است، به سوانح و حوادث و بیماری سرشتی و ژنتیکی برمی گردد. سوانح و بیماری های ژنتیکی هرکدام با ۲۰ درصد شایع ترین علت مرگ کودکان زیرپنج سال هستند و ۱۱ درصد کودکان نیز به دلیل مشکلات تنفسی فوت می کنند.

وی گفت: ۴۰ درصد مرگ و میر کودکان زیر پنج سال که عامل آن سوانح و حوادث بوده است، به علت حوادث ترافیکی بوده که ۸ درصد میزان کل مرگ و میرها را در برمی گیرد. غیراز حوادث، غرق شدگی، انسداد تنفسی به دلیل گیر کردن اجسام در راه هوایی، سقوط از بلندی و مسمومیت از جمله علل مرگ کودکان محسوب می شود که هرکدام بین ۶ تا ۹ درصد مرگ کودکان زیر پنج سال را شامل می شود. در مقوله حوادث و سوانح مداخلات جامعه محور و اصلاح قانون و نظارت بر اجرای آن در حین رانندگی تاثیر زیادی دارد.

وی با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر می تواند از مرگ نوزادی و بیماری های کودکان بکاهد، افزود: در بسته های ادغام یافته صفر تا پنج سالگی انواع مداخلات و آموزش های لازم برای مادران ارائه شده است.

وی درخصوص روز جهانی کودک گفت: کشورهای جهان روزهای مختلفی را به عنوان روز کودک اعلام کرده اند، شانزدهم مهرماه (۸ اکتبر) در برخی نقاط دنیا از جمله ایران روز جهانی کودک است.

رییس اداره کودکان ادامه داد: کودکان، آسیب پذیرترین گروه در هر جامعه هستند و از هیچ چیز آنان از جمله غذا، پوشاک و نیازهای دیگرشان نباید کاست. عدم توجه به وضعیت کودکان به علت مشکلات اقتصادی و کاستن بودجه‌هایی که شرایط زندگی و حیات کودکان را خدشه‌ دار می‌سازد، به امید اینکه اقتصاد آینده تامین باشد نه توجیه و بازده اقتصادی دارد و نه حرکتی انسانی محسوب می‌ شود، زیرا هم اکنون استخوان های او شکل می گیرند و حس های او تکامل پیدا می کند.

وی بیان کرد: کودکان، برکت زندگی و سرمایه های آینده جامعه به شمار می آیند. آنان برای رشد و بالندگی خود، نیازها و در مفهوم دقیق‌تر حقوقی دارند که باید به درستی به آن پرداخت. خانواده و جامعه باید این حقوق را به خوبی بشناسند و خود را مکلف به پاس داشت آن بدانند. کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی، محبت و تفاهم بزرگ شود. روز جهانی کودک بهانه‌ای برای ورود به جهان کودکان است و وظیفه سازمان‌های مرتبط با کودکان مراقبت از کودکان و برآوردن نیازهای اولیه آنها در سال‌های ابتدایی زندگی، ترغیب و تشویق والدین به تعلیم فرزندان، تلاش برای کاهش بیماری و مرگ و میر کودکان و حمایت از آنها هنگام جنگ و حوادث طبیعی و ... است.

بنابر اعلام وبدا، وی در پایان گفت: امسال نیز طبق روال سال‌های اخیر بزرگداشت هفته ملی کودک به منظور همگرایی و هم افزایی درون بخشی و برون بخشی و با بهره‌گیری از تجربیات پیشین از تاریخ ۱۵ تا ۲۱ مهر ماه با همکاری و هماهنگی سازمان‌های ذینفع برگزار می‌شود، امسال نمایشگاهی نیز در این خصوص با همکاری دانشگاه های اصفهان، ایران، تهران و شهید بهشتی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود، در غرفه وزارت بهداشت خدماتی در زمینه رشد و تکامل کودکان، پایش رشد کودکان، مشاوره شیردهی، مشاوره تغذیه، آموزش پیشگیری از سوانح و حوادث، مشاوره برای ارتقای تکامل کودک ارائه می شود.