کد خبر: ۱۸۸۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۸

دردسرهای 5 سناتور ضد ایرانی؛ نسخه ساقدوش سیاسی ترامپ برای برجام / رقیب ترامپ که می خواهد برجام را پاره کند و جمهوری خواه محافظه کاری که مخالف برجام است

طی روزهای اخیر، بار دیگر شاهد افزایش فعالیت سناتورهای مطرح جمهوریخواه در مواجهه با برجام هستیم، هر چند که تعداد محدودی از سناتورهای جمهوریخواه ، همچنان در این خصوص تردید دارند.
طی روزهای اخیر، زمزمه هایی در ایالات متحده آمریکا مبنی بر احتمال بررسی مجدد توافق هسته ای در کنگره به گوش می رسد. بر این اساس، اگر ترامپ در گزارش امروز پایبندی ایران به توافق هسته ای را مورد تایید قرار ندهد و ادامه کار را به سنا و مجلس نمایندگان آمریکا بسپارد، در آن صورت کنگره به مدت 60 روز فرصت خواهد داشت تا نظر خود را در خصوص وضع دوباره تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ایران اعلام کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ طی روزهای اخیر، بار دیگر شاهد افزایش فعالیت سناتورهای مطرح جمهوریخواه در مواجهه با برجام هستیم، هر چند که تعداد محدودی از سناتورهای جمهوریخواه ، همچنان در این خصوص تردید دارند. در هر حال، بار دیگر شاهد تشدید صف آرایی مخالفان و موافقان برجام در سنای آمریکا هستیم.بدون شک طی روزهای آتی، نام 5 سناتور حزب جمهوریخواه بیش از پیش به گوش مخاطبان مسائل مربوط به توافق هسته ای خواهد رسید:

1- تام کاتن:جوان ترین سناتور مخالف برجام

تام کاتن را می توان جوان ترین و در عین حال اصلی ترین مخالف توافق هسته ای در سنای آمریکا نامید. این سناتور 40 ساله، اهل ایالت آرکانزاس آمریکاست . تام کاتن در یکی از تازه ترین مواضع خود، از مخالفان ابطال برجام در داخل دولت تامپ خواسته است تا از سمت خود استعفا دهند یا با استراتژی رئیس جمهور ایالات متحده در مخالفت با توافق هسته ای همگام شوند. این اظهارات کاتن جنجال زیادی در فضای رسانه ای ایالات متحده بر پا کرده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه و جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا اصلی ترین مخاطبان تام کاتن بوده اند. مواضع سلبی تام کاتن در خصوص برجام همواره مورد حمایت لابی آیپک قرار گرفته و مخالفان توافق هسته ای، حساب ویژه ای بر روی لابی گری های وی در سنا باز کرده اند.

2- جان مک کین: سناتوری غیر قابل پیش بینی!

جان مک کین ، سناتور 81 ساله ایالت آریزونا در عین اینکه از اصلی ترین مخالفان دونالد ترامپ محسوب می شود، اما در حوزه مخالفت با توافق هسته ای با وی اشتراک نظر دارد. مک کین در یکی از تازه ترین موضع گیری های خود در خصوص ایران اظهار نموده است :

"بر این باورم که باید ایران را به علت اقداماتش از طریق اعمال تحریم های جدید علیه برنامه موشک بالستیک این کشور، اعمال تحریم ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، اعمال تحریم علیه ایرانی های متهم به نقض حقوق بشر و تشدید اعمال تحریم های تسلیحاتی در تهران، پاسخگو نگه داشت!"

همچنین مک کین تاکید کرده است که کنگره حاضر است بر سر مذاکره مجدد در خصوص توافق هسته ای، با ترامپ همکاری کند. با این حال، وی هنوز به صورتی صریح اعلام نکرده است که نظر وی در خصوص نقض رسمی برجام و بازگرداندن تحریمهای هسته ای علیه ایران چیست. لازم به ذکر است که در جریان رای گیری سنا بر سر لغو اصلاحات درمانی اوباما ( موسوم به اوباما کر)، مک کین با رای منفی خود ، شوک سختی به کاخ سفید وارد کرد. پس از آن، برخی رسانه های آمریکایی از وی به عنوان سناتوری غیر قابل پیش بینی نام بردند.

3- لیندسی گراهام :ساقدوش سیاسی مک کین

لیندسی گراهام سناتور 62 ساله ایالت کارولینای جنوبی و نزدیک ترین سناتور کنگره به جان مک کین است. معمولا مک کین و گراهام، مواضع خود له یا علیه لوایح و طرح های موجود در سنا را با همراهی یکدیگر تنظیم می کنند. در طول سالهای اخیر شاهد انتشار بیانیه های مشترک زیادی از سوی مک کین و گراهام بوده ایم. لیندسی گراهام نیز از اصلی ترین طرفداران تحریم ایران و از مخالفان برجام محسوب می شود.

اظهارات اخیر لیندسی گراهام در خصوص توافق هسته ای نشان می دهد که او نیز به جای خروج از برجام، از گزینه اصلاح توافق هسته ای ( به سود منافع آمریکا) استقبال می کند. این در حالیست که توافق هسته ای میان ایران و اعضای1+5 دیگر قابل مذاکره نیست!

گراهام در این خصوص می گوید :

" که دولت آمریکا بهتر است در توافق اتمی با ایران بازنگری کرده و به جای خروج شروط سختی را در آن اعمال نماید. ایران شاید از نظر فنی از توافق پیروی می‌کند اما این کشور در حال نقض روح توافق از طریق ادامه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه است!فکر می‌کنم بزرگترین اشتباه در این توافق جداسازی رفتار‌های ایران و رفع تحریم‌ها بود. آن‌ها می‌توانند در انطباق فنی با برنامه هسته‌ای خود باشند، اما دادن مقدار زیادی پول به ایرانی‌ها و عدم مجبور ساختن آن‌ها در تغییر رفتار بی‌ثبات کننده، اشتباهی بزرگ است، اما من نمی‌خواهم از این توافق بیرون بیاییم، مگر اینکه دلیلی داشته باشیم. من می‌دانم که جهان در این توافق سرمایه گذاری کرده است.»

4- تد کروز: سناتوری که از برجام خشمگین است

تد کروز، نامزدرقیب ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان و سناتور 46 ساله ایالت تگزاس است. وی در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال قبل، بارها وعده داد که در صورت حضور در کاخ سفید توافق هسته ای را پاره خواهد کرد. او در سال 2015 و در جریان بررسی توافق هسته ای در سنای آمریکا، از اصلی ترین مخالفان برجام محسوب می شد.

تد کروز اخیرا در مصاحبه با "واشنگتن فری بیکن" خواستار خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و وضع دوباره تحریمها علیه ایران شده است. او معتقد است که ترامپ باید ضمن عدم تایید پایبندی ایران به برجام، به کنگره اجازه دهد که تحریمای سختی علیه کشورمان وضع کند. نکته جالب توجه اینکه تد کروز معتقد است وضع تحریمهای جدید علیه کنگره، منتج به دو نتیجه خواهد شد : خروج از برجام یا مذاکره مجدد بر سر توافق هسته ای!

5- جف فلیک: سناتوری که زیاد فکر می کند!

جف فلیک، سناتور 54 ساله ایالت آریزوناست که همچنان تصمیم خود را در خصوص وضع دوباره تحریمهای هسته ای علیه ایران اتخاذ نکرده است. البته در جریان بررسی توافق هسته ای در سنای آمریکا( در سال 2015 میلادی) نیز جف فلیک با تاخیری زیاد، مخالفت خود را با برجام اعلام کرد.

جف فلیک در این خصوص می گوید :

"من هنوز تصمیم نگرفته‌ام که آیا باید تحریم‌ها را دوباره علیه ایران اعمال کرد یا نه. باید صبر کنیم و ببینیم تصمیم پرزیدنت در مورد این توافق چیست. البته من فکر می‌کنم ما نباید بگذاریم ایران از تعهدات خودش شانه خالی کند. آنها متوجه منافع برداشتن این تحریم‌ها هستند و نباید دست به اعمالی بزنند که این امر را به خطر بیاندازد."

به گزارش نامه ، نیوز لازم به ذکر است که در حال حاضر، 48 سناتوردموکرات و 52 سناتور جمهوریخواه در سنای آمریکا حضور دارند. از سوزان کالینز،راند پال و رویس به عنوان دیگر سناتورهای جمهوریخواهی یاد می شود که با خروج از توافق هسته ای مخالف بوده و یا تصمیم خود را هنوز در این خصوص اتخاذ نکرده اند.