کد خبر: ۱۸۸۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۲۴

ارتش عراق کنترل بخش بزرگی از کرکوک را بدست گرفت / فرودگاه و چاههای نفت کرکوک تحت کنترل بغداد / ارتش در حال پیشروی است

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق دستور آغاز عملیات برای کنترل نیروهای عراقی بر کرکوک و بازپس گیری چاههای نفت این کشور از کنترل پیشمرگه را صادر کرد.
 شبکه الحدث مدعی شد که بعد از یک جلسه امنیتی به ریاست حیدرالعبادی نخست وزیر عراق، نیروهای عراقی عملیات کرکوک را برای بازپس گیری چاههای نفت که در کنترل نیروهای پیشمرگه است را آغاز کردند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ دقایقی بعد شبکه خبری رودا به نقل از تلویزیون عراق گزارش داد که حیدرالعبادی نخست وزیر این کشور دستور آغاز عملیات برای کنترل نیروهای امنیتی این کشور بر کرکوک و چاههای نفتی این منطقه را صادر کرد.

طبق دستور خیدرالعبادی، نیروهای امنیتی عراق وظیفه دارند کنترل و امنیت پایگاههای نظامی و تاسیسات متعلق به دولت فدرال را تضمین و تامین کنند.

نیروهای عراقی می‌گویند که به آنها دستور داده شده تا جای ممکن از بروز درگیری خودداری و با پیشمرگه همکاری و از جان همه شهروندان عراقی ساکن در کرکوک محافظت کنند.

حیدر العبادی در نطق تلویزیونی خود همچنین از همه ساکنان کرکوک خواست با نیروهای عراقی همکاری کنند.

براساس گزارشها، در ابتدای شروع حرکت نیروهای عراقی نیز مقاومتی از سوی پیشمرگه گزارش نشده است. با این حال شبکه روداو از شنیده شدن صدای تیراندازی در برخی مناطق خبر داده است.

براساس گزارشها، نیروهای عراقی از سمت منطقه تعزا در جنوب کرکوک حرکت خود را آغاز و وارد کرکوک شده‌اند.

شبکه العربیه نقل از تلویزیون عراق گزارش داد که نیروهای عراقی بر بخش بزرگی از کرکوک از جمله پایگاه خالد تسلط یافته‌ و در نزدیکی منطقه صنعتی کرکوک هستند.

منابع کردی همچنین گزارش دادند که نیروهای عراقی درحال حرکت به سمت پایگاه نظامی مهم K1 هستند که در کنترل نیروهای پیشمرگه است.

شبکه خبری آفاق گزارش داد که نیروهای عراقی بر فرودگاه کرکوک، برخی مناطق نفتی و پایگاه k1 تسلط یافته‌اند اما منابع کردستان می‌گویند که این مناطق هنوز در کنترل پیشمرگه است.

 این گزارش می‌گوید که تاکنون هیچ گلوله‌ای شلیک نشده و هیج تلفاتی نیز گزارش نشده است با این حال برخی منابع کردی از وجود درگیری و تبادل آتش توپخانه در جنوب کرکوک و منطقه اطراف صنعتی کرکوک خبر داده‌اند.

فرمانده پلیس فدرال عراق در کرکوک می‌گوید که ما وظیفه داریم از همه شهروندان عراقی محافظت کنیم.

نیروهای عراقی از چند روز پیش به دستور حیدر العبادی نخست وزیر عراق در اطراف کرکوک مستقر شده اند.

حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق پنجشنبه هفته گذشته برای ورود نیروهای پلیس فدرال به کرکوک ضرب الاجل 48 ساعته تعیین کرده بود که امروز نیز 24 ساعت تمدید شد.

مقامات کردستان عراق طی روزهای گذشته نیروهای پیشمرگه زیادی را از مناطق اطراف به داخل کرکوک منتقل کرده و در انجا مستقر کرده اند.

 ارتش عراق کنترل بخش بزرگی از کرکوک را بدست گرفت/ فرودگاه و چاههای نفت کرکوک تحت کنترل بغداد

نیروهای مشترک عراق کنترل بخش بزرگی از کرکوک در شمال این کشور را بدست گرفتند.

همچنین خبر می رسد درگیری هایی در اطراف شهر تازه در جنوب کرکوک رخ داده است.

از جزئیات این تحولات اطلاعی در دست نیست.

آخرین اطلاعات دریافتی حاکی از بدست گرفتن کنترل فرودگاه، تعدادی از چاههای نفتی، پایگاه های نظامی کیوان و خالد بوسیله نیروی مشترک عراق است.

 آخرین تحولات کرکوک/ ارتش عراق در حال پیشروی است

فرماندهی عملیات مشترک نظامی عراق در بیانیه ای اعلام کرد که عملیات پیشروی نیروهای عراق به سمت اهداف پیش بینی شده همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، این فرماندهی امروز دوشنبه با انتشار بیانیه ای با اشاره به مناطق آزاد شده ظرف ساعات گذشته اعلام کرد که عملیات پیشروی نیروهای عراق به سمت اهداف پیش بینی شده همچنان ادامه دارد.

طبق این بیانیه، نیروهای عراق از دو محور جنوب غربی و جنوب کرکوک پیشروهای خود را آغاز کرده اند.

مسیر جاده منتهی به پل خالد، مسیر بخش الریاض به الخالد، راه مریم بیک و ایست بازرسی بخش الرشاد به منطقه مریم بیک تا میدان تکریت، محله الصناعی، ترکلان، بخش یایجی (نزدیک به چاه های نفت بای حسن) به علاوه تاسیسات گاز شمال و نیروگاه تولید برق کرکوک و پالایشگاه نزدیک به آن، طی پیشروی های دیشب نیروهای عراق آزاد شده اند.

از طرفی ستاد تبلیغات جنگ فرماندهی مشترک نیز در بیانیه ای جداگانه اعلام کرد که نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم پایگاه نظامی 'کی وان' را در شمال کرکوک تحت کنترل درآورده اند.

پایگاه نظامی کی وان در نزدیکی چاه های نفت 'بابا گرگر' یکی از مهمترین و قدیمی ترین چاه های نفت کرکوک واقع شده است.

همچنین فرماندهی مشترک نظامی عراق از تمامی کارکنان دولتی به ویژه کارکنان و نیروهای دستگاه های امنیتی از جمله پلیس محلی کرکوک خواسته است که به سر کار خود برگشته و فعالیت عادی خود را از سر گیرند.

در همین راستا، منابع محلی گفته اند که نیروهای عراق کنترل کامل شهر طوزخورماتو از توابع استان صلاح الدین در 70 کیلومتری جنوب کرکوک را به دست گرفتند.

همچنین خبر می رسد که جاده مواصلاتی بغداد – کرکوک از بامداد امروز دوشنبه بسته شده است.

همسو با تحولات جاری در کرکوک و حومه آن، ستاد ارتش ترکیه با انتشار بیانیه ای از بمباران مخفیگاه ها و مقرهای عناصر مسلح حزب کارگران کرد ترکیه در منطقه 'زاب' در شمال عراق خبرداد.

نیروهای مسلح عراق از اولین ساعات بامداد امروز عملیات پیشروی خود را برای بازپس گیری کنترل شهر کرکوک و چاه های نفت آن را آغاز کردند که گزارش ها حاکیست تاکنون بخش های زیادی از مناطق آزاد شده اند.

برخی از رسانه های کرد زبان شمال عراق امروز با انتشار صحنه هایی از وضعیت نیروهای پیشمرگه کرد، وضعیت یاس را در چهره های آنها به نمایش گذاشتند.

در یکی از این نوارهای ویدئویی یکی از نیروهای پیشمرگه کرد در گفت وگو با شبکه تلویزیونی 'کردستان 24' در حالی که گریه می کرد، می گوید که فرماندهان پیشمرگه آنها را به حال خود رها کرده و فرار کرده اند.