کد خبر: ۱۸۸۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۴

پاسخ مبهم رهبر کاتالونیا به مادرید

رهبر کاتالونیا به نخست‌وزیر اسپانیا درباره اعلام استقلال منطقه کاتالونیا جواب روشنی نداد، پاسخ روشن وی در تعیین استراتژی مادرید در قبال منطقه کاتالونیا سرنوشت ساز است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا به کارلس پوجدمون، رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا تا ساعت ۱۰ صبح امروز به وقت محلی فرصت داده بود موضع خود را برای اعلام استقلال در منطقه کاتالونیا اعلام کند و حداکثر تا روز پنج‌شنبه فرصت دارد نظر خود را تغییر دهد. در صورت اعلام استقلال مادرید می‌تواند براساس قانون اساسی کنترل منطقه کاتالونیا را بطور کامل در دست بگیرد.

پوجدمون در نامه‌ای برای راخوی که از سوی رسانه محلی کاتالان منتشر شد پاسخ مستقیمی به نخست وزیر اسپانیا نداده و تنها بر این نکته تاکید کرده است که هر دو باید در اسرع وقت با یکدیگر دیدار کنند تا راه برای مذاکرات بیشتر طی دو ماه آینده فراهم شود.

در نامه پوجدمون آمده است: اولویت دولت من یافتن راهی یرای مذاکره است. پیشنهاد ما مذاکره صادقانه درباره تمامی رخدادها است. هدف ما در این مذاکرات دو ماهه آن است که تمامی نهادهای بین‌المللی، اسپانیایی و شخصیت‌هایی که تمایل خود را برای گفتگو اعلام کرده‌اند بتوانند در آن مشارکت داشته باشند.

رافائل کاتالا، وزیر دادگستری اسپانیا در واکنش به این نامه گفت که نامه پوجدمون اعتباری ندارد، سوال کاملا روشن و واضح بود اما پاسخش نه.

از آنجا که دولت هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نکرده و همچنان سرگرم بررسی و تحلیل این نامه است احتمالا تا روز پنجشنبه صبر خواهد کرد.

کارلس پوجدمون، رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا اخیرا گفته بود که آماده است در پی رفراندوم استقلال در اول اکتبر که با وجود ممنوعیت دادگاه قانون اساسی برگزار شد، کاتالونیا را کشوری مستقل اعلام کند اما اعلام کرد که این مساله را به حالت تعلیق در می‌آورد تا زمان مذاکره را با دولت مادرید داشته باشد.

این اظهارنظر از سوی رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا باعث بروز نگرانی و نارضایتی در میان متحدانش شده و آنها به دنبال راهکاری جدید و حتی جدایی از جنبش پوجدمون هستند.

پوجدمون از مردم منطقه کاتالونیا خواسته تا آرامش خود را حفظ کنند.

در همین حال مقام‌های اتحادیه اروپا از نزدیک اوضاع اسپانیا را در بحبوحه نگرانی‌هایی که مربوط به استقلال کاتالونیا است و باعث بروز ناآرامی و نگرانی بیشتر در اتحادیه اروپا می‌شود، نظاره‌گر هستند.

تلویزیون منطقه‌ای کاتالونیا نیز گزارش داد که پوجدمون امروز پاسخ آری یا نه به استقلال نمی‌دهد و به جای آن منتظر این است که ببیند واکنش مادرید چیست.
*ایسنا