کد خبر: ۱۸۸۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۶

وجاهت سیاسی ایران بیشتر از اورانیوم می‌ارزد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید بعد از سخنرانی ترامپ این نگرانی را داشته که اصولگرایان تندرو درخواست خروج از برجام را مطرح کنند اما خوشبختانه فضای سیاسی کشور مدیریت شده است و جز چند پارازیت جریانات سیاسی با عقلانیت برخورد می کنند.
 
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: برخلاف تصوری که به وجود آمده خیلی نباید تصور کنیم ترامپ در انزوا قرار گرفته و ایران پیروز شده است. اتفاقا کار برای ایران دشوار است. البته شرایط به طور نسبی خوب است و فضای داخلی هم علی رغم بعضی پارازیت ها از سوی عده ای خاص بین جناح ها وحدت خوبی را شاهد هستیم.
 
این فعال سیاسی ادامه می دهد: بزرگان جناح های اصولگرا و اصلاح‌طلب تقریبا هم صدا هستند. کمتر زمانی پیش آمده که چنین وحدت نظری بین جریانات سیاسی شاهد باشیم. ما باید این پیام وحدت را به آمریکا منعکس کنیم که وقتی با این ادبیات سخیف و توهین آمیز با ملت ایران صحبت می کنند هیچ کس با دسته گل به استقبال آنها نخواهد رفت، هرچند که ممکن است شیوه های جریانات سیاسی در داخل متفاوت باشد.
 
نماینده مجلس ششم با بیان اینکه ایران در فضای بین‌المللی به خاطر داشتن یک کارنامه وفای به عهد دو ساله  وضعیت مناسبی دارد می گوید: ایران در دو سال گذشته نشان داده که یک کشور مسئولیت پذیر است و پیمانی که امضا می کند را محترم می شمارد. بنابراین جامعه جهانی متوجه می شود که می تواند بر روی حرف ایران حساب کند. وجاهت سیاسی ایران بسیار بیشتر از چند کیلو اورانیوم غنی شده یا تعدادی سانتریفیوژ می ارزد. این خودش نوعی قدرت و پرستیژ سیاسی است. اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از انجام تعهدات ایران یاد می کند همه نشان دهنده نوعی قدرت و مانور سیاسی ایران است.  
 
شیرزاد معتقد است: باید در نظر داشته باشیم که اینگونه نیست که حساسیتی نسبت به ایران وجود نداشته باشد. ایران دشمنان سرسختی در منطقه دارد. عربستان با تمام قوا در برابر پیشرفت ایران سنگ اندازی می کند. 350 میلیارد دلار قرارداد عربستان با آمریکا نمی‌تواند برای روابط ایران بی‌تاثیر باشد. رژیم صهیونیستی هم که در مقابل ایران ایستاده لابی های خود را دارد. بنابراین اینگونه نیست که ترامپ به راحتی درمانده شده است.  
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ارسال پیام واحد به جهان برای ادامه فعالیت های دیپلماتیک موضوع بسیار مهی است می گوید: من بعد از سخنرانی ترامپ این نگرانی را داشتم که اصولگرایان تندرو به این بهانه که آمریکا در عمل به برجام لطمه می زند درخواست لغو برجام را مطرح کنند. اما خوشبختانه فضای سیاسی ایران مدیریت شده و کسی چنین موضعی نگرفته است. البته در این میان افرادی مثل حسن عباسی و حسین شریعتمداری سخنانی مطرح کرده اند که البته این افراد اصولا در فضای سیاسی کشور عددی نیستند.
 
شیرزاد با اشاره به درخواست استعفای وزیر خارجه را مطرح کرده ادامه می دهد: اگر قرار بود به حرف حسن عباسی وزیری کنار گذاشته شود اصولا باید کار را به او بسپارند تا ببینیم چگونه می خواهد کشور را اداره کند. روزنامه کیهان هم قبلا موضع‌گیری‌هایش را کرده است. اینکه بخواهد مثلا بگوید آمریکا جنایتکار است حرف جدید و مهمی نیست. مهم این است که همه این را فهمیده اند که نمی شود از خدشه دار کردن برجام حرفی زد.
 
این نماینده اسبق مجلس می گوید: خیلی جای خوشحالی دارد که در کشور عقلانیت وجود دارد و عده ای بیشتر از پارازیت انداختن کار دیگری انجام نمی دهند که پارازیت انداختن هم در فضای سیاسی کشور خیلی مهم نیست.  
 
به اعتقاد او، برجام فعلا بهترین سنگری است که می شود پشت آن ایستاد. اگر پشت این سنگر باشیم میتوانیم به وجاهتی که در جامعه جهانی داریم تکیه کنیم. 
*فرارو