کد خبر: ۱۸۸۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۲

ترامپ در پی بی‌محتوا کردن برجام است

پس از اعلام استراتژی ترامپ در قبال ایران، پایگاه شبکه خبری «الجزیره» طی یادداشتی تحلیلی به بررسی اهداف این استراتژی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ وبگاه شبکه قطری «الجزیره»، با اشاره به محورهای کلی استراتژی ترامپ نوشت: "نقش منطقه‌ای ایران در صدر این استراژی قرار گرفته و این بدان معناست که در آینده این نقش، اولویت سیاست خارجی آمریکا خواهد بود. علیرغم همه هیاهو درباره برجام، ذکر آن در ته لیست محورهای (این استراتژی) نشانه واضحی است مبنی بر اینکه پرونده هسته‌ای دیگر در صدر اولویت‌های آمریکا نیست."

"استراتژی جدید (بیانگر) این است که ما یک مسیر جدیدی از سیاست خارجی آمریکا در رابطه با تهران در مرحله آینده را شاهد خواهیم بود که به طور کلی با مسیری که دولت اوباما طی کرد و به توافق هسته‌ای منجر شد، متفاوت است."

در ادامه این یادداشت محدودیت‌ها و مشکلات ترامپ در مواجهه با ایران ذکر شده است. از جمله اینکه هم‌پیمانان عرب ترامپ دچار اختلاف و تفرقه هستند و نیز سیاست اعمال تحریم علیه ایران نیز نامحدود نیست. ترامپ جز با لغو برجام نمی‌تواند علیه ایران تحریم‌های فلج کننده اعمال کند.

نویسنده با بیان اینکه بیشترین هجمه‌ها در استراتژی جدید ترامپ نصیب سپاه پاسداران شد، این نیرو را "ستون فقران انقلاب توصیف کرد."

خطری که برخی توقع آن را داشتند، این بود که دولت آمریکا، سپاه را در لیست "سازمان‎‌های تروریستی خارجی" قرار دهد. اما این اتفاق رخ نداد، زیرا که "بسیار خطرناک" بود.

این شبکه در رابطه با انگیزه‌های آمریکا برای تمرکز بر سپاه پاسداران، سه انگیزه را مطرح کرد:

اول: دلیل تمرکز آمریکا بر سپاه ناشی از ناراحتی از این نیرو و پیروزی‌های آن در منطقه است.

دوم: هدف قرار دادن سپاه، دروازه اصلی مقابله با (سیاست های) منطقه‌ای ایران است. علاوه بر این، مقابله با سپاه در چارچوب اقدامات اخیر آمریکا علیه حزب الله لبنان نیز جای می‌گیرد.

سوم: خطرناک‌تر از همه، هدف قرار دادن سپاه - به احتمال زیاد- در چارچوب سیاست "تغییر نظام ایران" قرار دارد.

به هر حال، واضح است که دولت ترامپ به این نتیجه رسیده که موفقیت‌اش در مقابله با ایران به میزان قدرتش در فلج کردن این نیرو وابسته است.

فلج کردن برجام
برخلاف پیش بینی ناظران، ترامپ از توافق هسته‌ای خارج نشد. به نظر می‌رسد که عدم صدور تاییدیه توافق بدون لغو آن یک "گام هوشمندانه" است.

"آنچه که ترامپ انجام داد، علیرغم اینکه به لحاظ فنی برجام را سر پا نگه می‌دارد، اما آن را از محتوا خالی می‌کند و منافع اقتصادی تهران از آن را به صفر می‌رساند."

این اقدام ترامپ میزان ریسک سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را بالا می برد. سرمایه‌گذاران خارجی قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری در ایران باید هزار بار فکر کنند. به همین دلیل این موضع ترامپ یک "ضربه قوی" به اقتصاد ایران وارد می‌کند.

"به طور کلی، با وجود هیاهوی آمریکایی، یک تمایل در نهادهای آمریکا -قانون‌گذاری، نظامی و سیاسی- مبنی بر عدم خروج از برجام و نیز تلاش برای بی‌محتوا کردن در عین ابقای آن جهت هل دادن تهران به خروج از برجام وجود دارد."

این یادداشت در پایان هشدار داد که پس از شکست داعش، سیاست "اول ایران" در صدر راهبرد خاورمیانه‌ای آمریکا قرار دارد. این راهبرد ممکن مواجهه نظامی بین دو طرف را نزدیک کند.
*فرارو