کد خبر: ۱۸۹۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۸

ترامپ چند واحد شیعه شناسی هم بخواند

وزير خارجه امريكا هماهنگ كرده است كه مقارن با سفر العبادي به رياض آنجا باشد تا به خيال خود بتوانند با همكاري سعودي و سوءاستفاده از نيازمندي‌ها و مشكلات عراق، بين دولت عراق و ايران فاصله ايجاد كند. سعودي‌ها هم در خفا حاضر به باج‌هاي بزرگي هستند. حتي سلمان به عبادي گفته: « وزراي من، وزراي شما هستند؛ هر دستوري داديد، اجرا مي‌كنند  ...»

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ اما آنچه امريكايي‌ها (خصوصاً جمهوريخواهان) نفهميده‌اند و نمي‌فهمند، اين است كه ‌ دولتمردان فعلي عراق و نظام جمهوري اسلامي را «عطوفت 1400 ساله» به هم پيوند داده است. آنچه اين دو را يد واحده كرده است تقابل با همين ايدئولوژي وهابيت است كه از كابل تا بيروت، از پاچنار تا صنعا و از نبل- الزهرا تا كربلا خون بهترين وارثان ثارالله را بر زمين ريخته است.

امريكايي‌ها وقتي صدام را حذف كردند نمي‌فهميدند كه چه كساني و چه جرياني به روي كرسي وي جلوس خواهند كرد. صدام را برداشتند و ياران انقلاب اسلامي به مثابه يك شوك در عراق ظاهر شدند.

امروز نيز تيلرسون احمق بر اين باور است كه با كليشه‌هاي عرف بين‌الملل و با نشان دادن يك لقمه چرب و در قبال تأمين منافع ملي مادي مي‌تواند دولت عراق را از پيكر يكپارچه فرزندان ثارالله جدا نمايد. بر اين باورند كه اگر امتيازاتي بيشتر از آنچه ايران مي‌دهد، بدهند معادلات و روابط جا به جا خواهد شد.

آنچه نمي‌فهمند اين است كه رابطه ايران و عراق از عرف بين‌الملل و بده و بستان مصطلح و نفع و ضرر مادي پيروي نمي‌كند. به نظر مي‌رسد در كنار توصيه روحاني به ترامپ مبني بر مطالعه تاريخ و جغرافيا، لازم است چند واحد شيعه‌شناسي و «حسين شناسي» نيز براي ترامپ-تيلرسون برگزار شود تا بدانند كه رابطه عراق و ايران از «صادرات و واردات»، «دلار و نفت» و «توسعه و عقب ماندگي» پيروي نمي‌كند.

روزنامه جوان :ايران خانه دوم عراقي هاست و عراق مأمن و مشهد ماست. اين رابطه را نه غرب مي‌فهمد و نه غرب خوانده‌ها و نه عقل‌گراهاي رئاليست و نه انديشكده‌هاي امريكايي. شايد موساد در كشاكش جنگ 35 ساله با حزب‌الله چيزهايي را متوجه شده باشد.