جعفر توفیقی : تحولات وزارت علوم خواست جامعه دانشگاهی بود
روزنامه ایران نوشت:
تنها کمی بیشتر از 100 روز از فعالیت وزارت علوم در دولت تدبیر و امید میگذرد، اما اقدامات و تحولات در وزارت علوم به اندازهای بوده که این وزارتخانه را بارها در رأس اخبار قرار داده است. اقدماتی که جان تازهای به دانشگاهها داده و امید به تغییر را زنده کرد. 71 روز از این 100 روز را دکتر جعفر توفیقی در وزارت علوم مسئولیت داشتند که با بازگشت دانشجویان و اساتید محروم از تحصیل و تدریس، بازگشت استقلالی نسبی به دانشگاهها و... همراه بود. در این زمینه با دکتر توفیقی به گفتوگو نشستیم که در زیر میخوانید:
با آغاز فعالیت جنابعالی در وزارت علوم چه اقداماتی در اولویت قرار گرفت؟
رسیدگی به کارها را در وزارت علوم براساس فوریت و اهمیت برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت اولویتبندی کردیم. یکی از مهمترین برنامههای کوتاه مدت ما در وزارت علوم رسیدگی به اعتراض دانشجویان محروم از تحصیل بود که به عنوان دانشجویان ستارهدار معروف شدهاند بر همین اساس کمیته در وزارت علوم برای رسیدگی به اعتراض دانشجویان ستارهدار تشکیل شد. اعضای این گروه براساس قوانین و ضوابط به وضعیت و شرایط آنها رسیدگی کردند. پس از بررسیها و تحقیقات حدود 450 تن از دانشجویان محروم از تحصیل که ضرورتی برای ممانعت از تحصیل آنها وجود نداشت، به دانشگاهها بازگشتند. همچنین 300 تن از استادان دانشگاه به نحوه بازنشستگی اجباری، اخراج و ممنوعیت از تدریس خود اعتراض داشتند که برای رسیدگی به خواست آنها نیز در وزارت علوم کمیتهای تشکیل شد. منتها بحثی که در زمینه اعتراض استادان مطرح بود، بازنشستگی برخی استادان براساس ضوابط قانونی و بازنشستگی کشوری بود که برای رفع آن نیاز به مصوبه قانونی است. اما آنجایی که با بعضی از استادان خارج از مقررات برخورد شده کمیته مذکور در حال رسیدگی به وضعیت آنها است.
در مدت 100 روز فعالیت وزارت علوم شاهد تغییراتی در سطح معاونان وزارت علوم و برخی روسای دانشگاهها بودهایم. این تغییرات با چه هدفی صورت گرفته است؟
با توجه به پیامی که مردم در انتخابات 24 خردادماه دادند، لازم بود که تغییر و تحولاتی در سطح معاونان وزارت علوم و برخی روسای دانشگاهها صورت بپذیرد.
بر همین اساس به صورت محدود میان چند تن از معاونان وزارت علوم تغییرات و جابهجاییهایی صورت گرفت و همچنین 4 تن از روسای دانشگاهها تغییر کردند.
برنامه بلند مدت وزارت علوم به کدام سمت و سو است؟
مهمترین برنامههای وزارت علوم، بلند مدت است. با توجه به اسناد بالادستی که در نظام علم و فناوری وجود دارد، نقشه جامع علمی کشور و برنامه پنجم توسعه به عنوان مستندات مورد استفاده قرار گرفت. و یک برنامه اجرایی و عملیاتی در همین زمینه تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد تا برای 4 سال آینده ملاک عمل قرار گیرد. مرکز پژوهشهای مجلس هم در بررسیهای خود اعلام کرد که 100 درصد این برنامه منطبق با اسناد بالادستی است. همچنین در بحث بورسیه و اعزام دانشجو به خارج، رسیدگی به وضعیت پذیرش دانشجو که در چند سال گذشته باعث خالی شدن صندلیهای دانشگاهها شده اقداماتی در حال انجام است. ضمن آنکه رسیدگی به نحوه برگزاری آزمون دکترا که مورد اعتراض بیشتر دانشگاهیان است، در حال رسیدگی و اقداماتی صورت گرفته است. بر این اساس، تصمیمگیری شد که از سال آینده آزمون دکترا با تفکیک سنجش انجام بگیرد. بهطوری که سازمان سنجش آزمون را برگزار میکند ولی پذیرش دانشجو کاملاً در اختیار دانشگاه باشد. این طرح در وزارت علوم تصویب شده و جزئیاتش هم از سال 94 اجرا میشود.
تنها کمی بیشتر از 100 روز از فعالیت وزارت علوم در دولت تدبیر و امید میگذرد، اما اقدامات و تحولات در وزارت علوم به اندازهای بوده که این وزارتخانه را بارها در رأس اخبار قرار داده است. اقدماتی که جان تازهای به دانشگاهها داده و امید به تغییر را زنده کرد. 71 روز از این 100 روز را دکتر جعفر توفیقی در وزارت علوم مسئولیت داشتند که با بازگشت دانشجویان و اساتید محروم از تحصیل و تدریس، بازگشت استقلالی نسبی به دانشگاهها و... همراه بود. در این زمینه با دکتر توفیقی به گفتوگو نشستیم که در زیر میخوانید:
با آغاز فعالیت جنابعالی در وزارت علوم چه اقداماتی در اولویت قرار گرفت؟
رسیدگی به کارها را در وزارت علوم براساس فوریت و اهمیت برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت اولویتبندی کردیم. یکی از مهمترین برنامههای کوتاه مدت ما در وزارت علوم رسیدگی به اعتراض دانشجویان محروم از تحصیل بود که به عنوان دانشجویان ستارهدار معروف شدهاند بر همین اساس کمیته در وزارت علوم برای رسیدگی به اعتراض دانشجویان ستارهدار تشکیل شد. اعضای این گروه براساس قوانین و ضوابط به وضعیت و شرایط آنها رسیدگی کردند. پس از بررسیها و تحقیقات حدود 450 تن از دانشجویان محروم از تحصیل که ضرورتی برای ممانعت از تحصیل آنها وجود نداشت، به دانشگاهها بازگشتند. همچنین 300 تن از استادان دانشگاه به نحوه بازنشستگی اجباری، اخراج و ممنوعیت از تدریس خود اعتراض داشتند که برای رسیدگی به خواست آنها نیز در وزارت علوم کمیتهای تشکیل شد. منتها بحثی که در زمینه اعتراض استادان مطرح بود، بازنشستگی برخی استادان براساس ضوابط قانونی و بازنشستگی کشوری بود که برای رفع آن نیاز به مصوبه قانونی است. اما آنجایی که با بعضی از استادان خارج از مقررات برخورد شده کمیته مذکور در حال رسیدگی به وضعیت آنها است.
در مدت 100 روز فعالیت وزارت علوم شاهد تغییراتی در سطح معاونان وزارت علوم و برخی روسای دانشگاهها بودهایم. این تغییرات با چه هدفی صورت گرفته است؟
با توجه به پیامی که مردم در انتخابات 24 خردادماه دادند، لازم بود که تغییر و تحولاتی در سطح معاونان وزارت علوم و برخی روسای دانشگاهها صورت بپذیرد.
بر همین اساس به صورت محدود میان چند تن از معاونان وزارت علوم تغییرات و جابهجاییهایی صورت گرفت و همچنین 4 تن از روسای دانشگاهها تغییر کردند.
برنامه بلند مدت وزارت علوم به کدام سمت و سو است؟
مهمترین برنامههای وزارت علوم، بلند مدت است. با توجه به اسناد بالادستی که در نظام علم و فناوری وجود دارد، نقشه جامع علمی کشور و برنامه پنجم توسعه به عنوان مستندات مورد استفاده قرار گرفت. و یک برنامه اجرایی و عملیاتی در همین زمینه تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد تا برای 4 سال آینده ملاک عمل قرار گیرد. مرکز پژوهشهای مجلس هم در بررسیهای خود اعلام کرد که 100 درصد این برنامه منطبق با اسناد بالادستی است. همچنین در بحث بورسیه و اعزام دانشجو به خارج، رسیدگی به وضعیت پذیرش دانشجو که در چند سال گذشته باعث خالی شدن صندلیهای دانشگاهها شده اقداماتی در حال انجام است. ضمن آنکه رسیدگی به نحوه برگزاری آزمون دکترا که مورد اعتراض بیشتر دانشگاهیان است، در حال رسیدگی و اقداماتی صورت گرفته است. بر این اساس، تصمیمگیری شد که از سال آینده آزمون دکترا با تفکیک سنجش انجام بگیرد. بهطوری که سازمان سنجش آزمون را برگزار میکند ولی پذیرش دانشجو کاملاً در اختیار دانشگاه باشد. این طرح در وزارت علوم تصویب شده و جزئیاتش هم از سال 94 اجرا میشود.