کد خبر: ۱۹۱۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۸۷

نسل جدید خاندان سعودی در حال تربیت برای کشورداری

محمد بن سلمان به خوبی می‌داند که به تنهایی نمی‌تواند حکومت کند به همین دلیل وی گروهی از شاهزادگان جوان را برای حضور در قدرت تربیت می‌کند.
 محمد بن سلمان به خوبی می‌داند که به تنهایی نمی‌تواند حکومت کند به همین دلیل وی گروهی از شاهزادگان جوان را برای حضور در قدرت تربیت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از دیلی میل، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تمام پیش فرض‌ها درباره چگونگی حکومت عربستان سعودی را از بین برد. وی با هدف تحکیم قدرت خود تکنیک‌های سنتی رهبری سعودی را کنار گذاشت و به جای آن با یک سرعت بالا و بدون توجه برای به دست آوردن حمایت عموها و پسرعموهایش، سیاست‌های خود را اعمال می‌کند.

بازداشت‌های اخیر به اتهام فساد نشان می‌دهد که خاندان حاکم سعودی دیگر در حاشیه امن قرار ندارند. تفسیرها درباره اقدامات اخیر محمد بن سلمان به دو طیف تقسیم می‌شود. اولین طیف معتقدند که او کشور را به سمت دیکتاتوری کشانده و دومین طیف این اقدامات را در راستای یک شورش خانوادگی می‌دانند.

اما بررسی موشکافانه و دقیق اقدامات و اظهارات محمد بن سلمان در طول سال گذشته نشان می‌دهد که وی تمام اقدامات خود را بیشتر از اینکه عجولانه انجام دهد، براساس محاسبات انجام داده است.

چند روز گذشته دادستان عمومی عربستان سعودی اعلام کرد: تحقیقات فساد در طول سه سال پیش انجام گرفته است و محمد بن سلمان درباره دستگیری‌های انجام شده برای مبارزه با فساد اعلام کرد "هیچ کس در پرونده فساد حتی وزیر و  شاهزاده‌ه در امان نخواهند بود و نمی‌توانند از این امر فرار کند."

در روندی موازی، محمد بن سلمان که اکنون 32 ساله است از ماه آوریل به طور کامل انتصاب طیفی از شاهزادگان جوان را در پست‌های کلیدی کشور مدیریت کرده است. این افراد به احتمال بسیار برای بازسازی سیستم پادشاهی عربستان نقش اساسی خواهند داشت. همه این افراد نوه‌ها و نتیجه‌های بنیانگذار پادشاهی عربستان هستند.

محمد بن سلمان کاملا محتاطانه  این جوان‌ها را بر سر کار گذاشته که وفاداری آنها تضمین شده است.

به طور کلی می‌توان گفت اقدامات اخیر محمد بن سلمان برای جلوگیری از یک شورش جمعی خانوادگی بوده است. همانند دیگر پادشاهی‌ها، برای محمد بن سلمان نیز پیوند خونی بسیار مهمتر از شایستگی و صلاحیت در انتخاب رهبران آینده در عربستان بوده است.

محمد بن سلمان به احتمال بسیار به دنبال توسعه استعدادهاست اما به این مساله نیز توجه می‌کند که چگونه نارضایتی‌های موجود را منحرف کرده و یا مخالف‌ها را به سکوت وادار کند. ممکن است انتخاب پسران تا حدودی درد پدران را که به حاشیه رانده شده‌اند، تسکین دهد.

پادشاهی عربستان در گذشته نیز دوران‌های گذار دشواری را شاهد بوده است این بار جوانان سعودی بدون تجربه بر سر کار آمدند و این خطری برای محمد بن سلمان است که به نظر می‌رسد می‌داند چگونه آن را مدیریت کند.

در ادامه به برخی از جوانان سعودی که تازه بر سر کار آمده می‌توان اشاره کرد.
عبدالعزیز بن فهد

وی نتیجه بنیانگذار عربستان و معاون فرماندار منطقه الجوف در مرز اردن است. پدر وی فرمانده نیروی زمینی عربستان سعودی در آوریل 2017 بوده است.
فیصل بن سطام

او در ماه ژوئن 2017 به عنوان سفیر عربستان در ایتالیا منصوب شد. وی از همان ابتدا علاقه خود را به محمد بن سلمان نشان داد و به عنوان عضوی از هیات بیعت عربستان علیه شاهزاده مقرن رای داده بود و همین مساله نشان دهنده حضور او در کمپ طرفداران سلمان بوده است.
عبدالعزیز بن سعود

30 ساله و وزیر کشور است که در ژوئن 2017 به این سمت انتخاب شده است. وی به جای عمویش بر سر کار آمده است. پدر عبدالعزیز بن سعود فرماندار یک استان شرقی نفت خیز در عربستان سعودی است.
عبدالعزیز بن ترکی

34 ساله معاون رئیس سازمان ورزش عربستان سعودی که در ژوئن 2017 انتخاب شده است. پدر وی ترکی بن فیصل است که سال‌ها به عنوان سفیر عربستان در واشنگتن و لندن فعالیت کرده و رئیس ساختار اطلاعات خارجی پادشاهی عربستان بوده است.
احمد بن فهد

نتیجه دیگر بنیانگذار آل سعود است که به عنوان معاون فرماندار یکی از استان‌های شرقی عربستان سعودی در آوریل 2017 انتخاب شد. پدر وی از سال 1986 تا سال 1993 معاون فرماندار این استان بوده و در سال 2001 درگذشت. / ایسنا