کد خبر: ۱۹۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۴۲

پشت پرده یک ادعای جدید علیه ایران

از آن جا که بحران هسته‌ای ایران فروکش کرده است، کشورهای عربی، اسرائیل و غرب به رهبری آمریکا و با همراهی اتحادیه اروپا تلاش دارند، تا موضوعات جدیدی را در تقابل با جمهوری اسلامی ایران دنبال کند.
 
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در این شرایط برای کشورهای عربی، اروپا و آمریکا برنامه موشکی ایران فرصت مناسب را برای ایجاد مسائل مناقشه انگیز جدید بر علیه این کشور فراهم خواهد کرد.
 
هر چند که پیش از این نیز برنامه موشکی ایران همواره باعث نگرانی واهی کشورهای عربی شده بود و آمریکا نیز با استفاده از این نگرانی، حجم زیادی از سلاح را به خاورمیانه صادر کرد، اما فشارهای جدید به ایران برای محدود کردن برنامه موشکی اش وارد مرحله تازه ای شده است که ماهیت ادعاهای آن نیز متفاوت است.
 
تهاجمی جلوه دادن برنامه موشکی ایران
 
پیش از این، کشورهای عربی و ایالات متحده به همراه برخی از کشورهای اروپایی چندان روی تهاجمی بودن برنامه موشکی ایران نمی توانستند مانور دهند، اما اکنون این کشورها تلاش دارند برنامه موشکی ایران را تهاجمی و توسعه طلبانه جلوه دهند و فضای جدیدی را در راستای فشار بر ایران و برجام در منطقه به وجود آورند.
 
این مسئله به ویژه پس از حملات موشکی انصارالله یمن به ریاض قوت گرفت؛ حملاتی که ریاض آن را متوجه ایران دانست و ادعا کرد که موشک شلیک شده ایرانی بود و البته در این میان، برخی رسانه های داخلی نیز با زدن تیترهایی بهانه لازم را به دست عربستان و امارات داد تا آن ها فضاسازی ها علیه برنامه موشکی ایران را گسترش دهند!
 
در واقع عمده ترین هدف این فضاسازی ها، تهاجمی جلوه دادن برنامه موشکی ایران است. موضوعی مه می تواند فشار بر ایران و توافق هسته ای را دو چندان کند.
 
در همین راستا، «انور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجه امارات گفت که حمله موشکی انصارالله به ریاض، نشان می‌دهد که بررسی پرونده موشک‌های بالستیک ایران باید در اولویت قرار گیرند.
 
این وزیر اماراتی در ادامه ادعاهایش افزود: ما هرگز قبول نمی‌کنیم که با خطر برنامه موشک‌های بالستیک ایران و انصارالله مواجه باشیم.

همراهی فرانسه با کشورهای عربی

 در این میان، باید به فشار فرانسه برای مذاکره بر روی برنامه موشکی ایران پس از سفر به امارات و عربستان نیز اشاره کرد.
 
 امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که ایده «حفظ برجام به شرط محدودیت برنامه موشکی ایران» را نخستین‌بار او مطرح کرده بود، حالا بسیار صریح‌تر از گذشته این ایده را دنبال می‌کند. رئیس‌جمهور فرانسه در تازه‌ترین اظهارات خود علیه برنامه توان دفاع موشکی ایران، از تحریم‌های موشکی علیه ایران دفاع کرد و به گونه‌ای سخن گفت نشان می‌دهد او تحریم‌های موشکی کنگره آمریکا علیه ایران را پشتوانه خودش برای مذاکرات موشکی می‌داند.

مکرون این بار در امارات عربی متحده علیه برنامه دفاع موشکی ایران اظهارنظر کرد و گفت برجام کافی نبوده و باید مذاکرات موشکی با هدف محدود کردن توان دفاعی ایران آغاز شود. مکرون که به امارات عربی متحده و عربستان سعودی سفر کرده بود، گفت: بسیار مهم است با فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه‌های بالستیکی ایران با قاطعیت برخورد کرد.  وی گفت: ما بیش از هر زمان دیگری به منطقه‌ای باثبات و بازیگران منطقه‌ای مسؤول نیازمندیم که برای ثبات خاورمیانه کار می‌کنند. باز کردن جبهه‌ای دیگر، تنها تنش‌ها را افزایش می‌دهد و این منطقه را بی‌ثبات‌تر می‌کند.

این نخستین سفر مکرون به غرب آسیا به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه بود. همچنین شبکه تلویزیونی الحدث به نقل از رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد ممکن است به دلیل فعالیت‌های موشکی ایران، تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال شود.
 
رئیس‌جمهور فرانسه مدعی شد با توجه به شرایط منطقه به نظر می‌رسد امضای توافقنامه هسته‌ای با ایران کافی نبود. امانوئل مکرون که در کنفرانسی مطبوعاتی در دوبی سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: البته این سخن به معنی بازنگری در این توافقنامه یا لغو آن نیست.باید درباره فعالیت‌های موشکی ایران، مذاکراتی آغاز شود، ضروری است درباره فعالیت‌های موشکی ایران، تعاملی وجود داشته باشد، ضمن اینکه اگر شرایط ایجاب کند، امکان تحمیل تحریم‌هایی علیه این کشور وجود دارد.
 
 این در حالی است که موسسه تحقیقاتی صلح بین الملل استکهلم در گزارشی با تاکید بر اینکه اروپا باید موضوع موشکی ایران را در متن و چهارچوب درستی مطرح کند، نوشت که برنامه موشکی ایران یک تهدید جهانی نیست.
 
این موسسه معتبر جهانی تاکید کرد: با توجه به اختلافات فرا آتلانتیک درباره توافق هسته ای، کشورهای اروپایی ممکن است خود را تحت فشاری فزاینده احساس کنند که به منظور یافتن نقطه مشترک با آمریکا ، بر موضوع موشک های بالستیک ایران متمرکز شوند؛ اما آیا برداشت اروپا از برنامه موشکی ایران بر اساس ارزیابی های عینی از تهدید است و آیا رویکرد تنبیهی در این خصوص کمکی می کند؟

این مرکز تحقیقاتی سوئدی با بیان جزئیاتی درباره برد موشکهای ایران آن را تهديدي براي صلح و امنيت جهاني نمي داند و ارزيابي مي کند : «برنامه موشکی ایران یک تهدید جهانی نیست بلکه بخشی از پویایی امنیتی منطقه است. ایران موشکهای خود را به عنوان ابزاری برای مقابله با توانایی های نظامی رقیبان منطقه ای می بیند و با وجود فشارها و تحریم های آمریکایی و بین المللی ، این کشور بطور فزاینده ای برای تولید موشکهای بالستیک خودکفا شده است».
 
  در همین زمینه، پایگاه خبری لوبلاگ نیز در مقاله ای ضمن تاکید بر دفاعی بودن برنامه موشکی ایران، نوشت: بر خلاف گزارشهای ماه سپتامبر، ایران در سال جاری موشکهای میان برد بیشتری آزمایش نکرده است. در واقع، ایران برنامه موشک بالستیک قاره پیما ICBM ندارد. ایران موشکهای خود را ابزار دفاعی در برابر قابلیتهای نظامی رقیبان منطقه ای می داند که غرب در اختیار آنها گذاشته است.

این رسانه آمریکایی در ادامه تاکید کرد: باید مراقب بود که در دام کسانی که نگرانی های ادعایی شان درباره موشکهای ایران نقابی برای از بین بردن توافق هسته ای برجام است، گرفتار نشد. نابودی برجام تنها موجب افزایش هراسهای مرتبط با موشکهای ایران خواهد شد.
 
به صورت کلی، به نظر می رسد تلاش برای تهاجمی جلوه دادن برنامه موشکی ایران راهبرد جدیدی است که از سوی کشورهای عربی و با همراهی آمریکا و فرانسه آغاز شده است که دو هدف عمده دارد: نخست فشار بر ایران در منطقه و دوم فشار بر برجام.
*تابناک