کد خبر: ۱۹۲۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۸

آمار سفید سواد در کشور افزایش یافت

بعد از انقلاب اسلامی یکی از نهادها و سازمان‏هایی که به دستور امام‌خمینی ؟ره؟ احداث شد، سازمان نهضت سوادآموزی است. سازمان در هفتم دی‌ماه سال 58 با هدف سواد دار کردن بی‏سوادان تشکیل شد. بسیاری از افرادی که سال‏ها امکان سوادآموزی نداشتند، با کمک این سازمان، سواد خواندن و نوشتن یاد گرفتند. بسیاری هم حتی با پله نهضت وارد دانشگاه شدند.
 
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بعد از گذر تقریبی چهل سال، از تأسیس، حال در عصر تکنولوژی و سال‏های نزدیک به 1400، وجود نهضت شاید دیگر احساس نشود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آقای «علی باقر زاده» رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در جمع اعضای شورای معاونین آموزش و پرورش استان تهران درباره عملکرد سازمان نهضت سوادآموزی توضیح داد: «طبق آمارها حدود 250 تا 270 میلیون بی‌سواد در گروه سنی کودکان یعنی زیر 17 سال در دنیا زندگی می‌کنند که به دلایل مختلف از چرخه آموزش و پرورش خارج می‎شوند که مهم‎ترین این دلایل اقتصادی است.
 
 53 درصد افراد به دلیل اقتصادی از این چرخه خارج می‎شوند اما عوامل دیگری همچون عوامل فردی، اجتماعی و عوامل مربوط به مدرسه نیز در این امر دخیل است. ما در آموزش و پرورش همه‌ساله تمام تلاش خود را به همان دلایل مربوط به مدرسه معطوف می‌سازیم. متأسفانه ما در عوامل دیگر نمی‎توانیم دخالت مستقیم داشته باشیم.» او درباره مدرسه توضیح داد: «مدرسه تجلی‌گاه احقاق حق سوادآموزی است و در شرایط امروز به رغم تمام تلاش‌های صورت‌گرفته برای اجباری سازی قانون آموزش باید شرایطی فراهم شود که این قانون از حالت اختیاری خارج شود.»
 
 باقر زاده سوادآموزی را کسب مهارت برای بهبود زندگی توصیف کرد و گفت: «فردی که بی‌سواد است هم آسیب‌پذیر است و هم آسیب‌رسان و درواقع نه مهارت و سواد کسب درآمد و سرمایه‎گذاری، نه سواد اجتماعی و نه سواد بهداشتی دارد و اصول خود مراقبتی را نمی‌داند.»
 
رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به چالش‎های پیش روی این سازمان گفت: «فرصت دوم یادگیری که از آن با عنوان آندراگوژی یاد می‎‎شود، علم و هنری متفاوت از پداگوژی است که در هیچ یک از کشورهای دنیا تعطیل نشده اما با توجه به طولانی شدن نهضت سوادآموزی در ایران این تصور می‎رود که این کمپین اجتماعی در مأموریت خود دچار اختلال بوده که این تصور دور از واقعیت است و اگر به نرخ جابه‌جا‌شده بی‎سوادی در کشورها توجه کنیم به موفقیت نهضت پی خواهیم برد.»
 
 معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: «نیروی انسانی اولین چالش ما در حوزه سوادآموزی است اما به شخصه مصداقی سراغ ندارم که دولتی در این حوزه مشارکت نداشته باشد و همچنین متکفل اصلی این کار باشد و لذا کار در این حوزه نباید لزوماً منجر به استخدام افراد شود.»
 
او توضیح داد: «مدیریت دولتی یکی دیگر از چالش‎های پیش روست که درواقع بسیاری از محدودیت‌های ما از همین مساله نشأت می‎گیرد البته در شرایط برون‌سپاری اگر چه در بخش عملیاتی نیروی مستقیم نداریم اما باید نظارت‌ها را قوی کنیم تا استانداردها تأمین و کیفیت تضمین شود و منابع نظارتی را به بهانه چابک سازی حذف نکنیم.»
 
روزنامه صبح نو: باقر زاده از رشد 2.85 درصدی نرخ رشد سوادآموزی در سال‎های 91 تا 95 خبر داد و گفت: «در حالی به این رشد دست یافته‌ایم که طی سال‎های 86 تا نود 2 درصد رشد سوادآموزی را داشته‎ایم و نرخ‌بی‎سوادی در 13 استان طی سال‎های 86 تا 90 افزایش پیدا کرده است که البته در حال حاضر نیز طبق سرشماری سال 95، 8‌میلیون‌و‌800 هزار بی‎سواد مطلق و 11 میلیون نفر کم سواد در سطح کشور داریم.»
 
او توضیح داد: «در حالی که رتبه پنجم المپیادها در دنیا و رتبه اول در این حوزه را در منطقه داریم و همچنین در سرعت رشد علمی در دنیا اول هستیم اما میانگین تحصیل شهروندان ما 8 سال است در حالی که شرایط 12 سال تحصیل رایگان برای همه فراهم شده است.»