کد خبر: ۱۹۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴

نصب بیلبوردهای «فرزند بیشتر زندگی شادتر»

انجمن طراحان گرافیک انقلاب اسلامی که پیش از این با طراحی و اجرای پروژه‌های "صداقت آمریکایی" و "شمر زمانه‌ات را بشناس" در جامعه شناخته شده است با طراحی پوسترهای جدیدی در نقد تک‌فرزندی به بیلبوردهای شهر تهران بازگشت.

عباس صانعی، مدیر خانه طراحان گرافیک انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد پروژه جدید گروه طراحان زیرنظر خود گفت: "با یک گل بهار نمی‌شه" از نمونه آثاری‌ است که اولیت‌سنجی، تعریف و تولید آن از ابتدا تا مرحله چاپ در آتیله خانه طراحان انقلاب اسلامی صورت گرفت و ما بر اساس وظیفه خود درباره حساسیت‌های اجتماعی اقدام به طراحی و اجرای آن کردیم.

وی افزود: روند رو به رشد ایران اسلامی امروز و سبقتی که در مسائل علمی، صنایع موشکی، هوا فضا و... از بسیاری کشورها گرفته‌ایم مرهون جامعه جوان ماست. در عین حال کم توجهی به مساله جمعیت و حفظ این نیروی جوانی در جامعه هشدارهایی را پدید آورده است که همین مساله بارها در بیانات مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید بوده است.

مدیر خانه طراحان انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت حفظ جمعیت جوان و پویای کشور بیان کرد: هشدار در باره معضلات تربیتی ناشی از تک فرزندی، هشدار درباره کمبود نیروی جوان و آماده به کار و پیر شدن جامعه آینده، هشدار در باره معضلات اجتماعی، رفاهی و خانوادگی سالمندان در آینده کشورمان و... . از جمله این مواردی است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد و همین مساله ما را بر آن داشت که با ابزار هنر به این موضوع اجتماعی بپردازیم.

وی به بیانات مقام معظم رهبری در مورد روند پیر شدن جمعیت در ایران اشاره کرد و گفت: از باب تاکیدی که مقام معظم رهبری بر معضل تک فرزندی و پیر شدن جمعیت داشتند و دارند، پرداخت به این موضوع را در مقام هنرمند بر خویش فرض دانسته‌ایم.    به اعتقاد ما زبان هنر بهترین و تاثیرگذارترین زبان است که می‌تواند در خدمت مفاهیم اجتماعی کشور درآید و به همین منظور در مساله مهمی چون پیر شدن جمعیت از این ظرفیت استفاده کردیم.

صانعی با ذکر این جمله که "پیش‌تولید این آثار با بررسی نمونه های موجود در سطح بین‌اللمل در موضوع سبک زندگی و به صورت خاص جمعیت آغاز شد"، بیان کرد: این پروژه نیز با ایده‌پردازی گروهی آغاز شد و با جمع‌آوری ایده ها در یک بازه زمانی مشخص کار را آغاز کردیم. در مرحله بعد ایده‌ها با توجه به مخاطب (مخاطب عام)، امید بخش بودن، تاکید بر نکات مثبت فرزندآوری و ... پالایش شد و پس از آن با توجه به زمانبندی تعریف شده، ایده حاضر برای اجرا انتخاب و وارد مرحله تولید شد.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: در مرحله تولید ابتدا پیش طرح‌های اولیه به منظور دستیابی به ترکیب‌بندی مناسب و جانمایی عناصر موجود، صورت گرفت و پس از آن نوبت به پیش طرح پس زمینه‌ها و اجرای نهایی هر یک رسید.

وی در مورد چرایی و چگونگی روند استفاده از نام "با یک گل بهار نمی‌شه" برای این مجموعه توضیح داد: بعد از پالایش طراحی های اولیه به طراحی شخصیت و جزئیات مورد نظر رسیدیم و با جاگذاری نهایی هریک از عناصر تصویر، نوبت به پردازش نهایی و اصلاحات کیفی تصایر رسید که در این مرحله می‌بایست با توجه به تغییرات جزئی ایجاد شده در حین اجرا، عنوان‌بندی اثر، مناسب‌سازی می‌شد که عنوان "با یک گل بهار نمی‌شه" به همین منظور انتخاب شد.

صانعی در پایان سخنان خود در مورد نمایش این آثار در سطح شهرها گفت: بسترهایی که برای اکران آثار در نظر گرفته شده است تفاوت‌هایی در ابعاد و بعضا ملاحظات و محدودیت‌های اساسی دارند. برای مثال آماده‌سازی آثار برای نمایش بر روی بدنه اتوبوس ها، منوط به یک اجرای مجدد بود. برای عرشه پل‌هایی که ارتفاع کمی دارند نیز این نیاز احساس می‌شد که درباره برجستگی و تخت بودن قسمت‌های مختلف آن تصمیم گرفته شود که با تمام بررسی‌ها بالاخره کار اکران این آثار در شهر تهران از شب گذشته آغاز شد.