کد خبر: ۱۹۲۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۶۲

رقابت عربستان و ایران به مرز انفجار رسیده/فایننشال‌تایمز: جنگ بزرگی در راه است؟ / به نفع سعودی ها نیست که وارد جنگ مستقیم با ایران شود

فایننشال تایمز در گزارشی اشاره می‌کند که رقابت عربستان سعودی و ایران به مرز انفجار رسیده است. است. این روزنامه می‌نویسد کشیده‌شدن پای لبنان به جنگ فرقه‌ای میان ایران و عربستان ناعادلانه است.
این روزنامه اشاره می‌کند که منافع پادشاهی عربستان سعودی ایجاب نمی‌کند که برای ایستادن مقابل ایران به رویارویی مستقیم با تهران بپردازد چرا که احتمالا در این جنگ بعید است که برنده شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ فایننشال تایمز همچنین اشاره می‌کند متاسفانه رویه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و تلاش او برای مقابله با نفوذ ایران و ایجاد لبنان به عنوان زمین بازی برای رقابت‌های فرقه‌ای سبب آشوب و بی‌نظمی بیشتر در منطقه خواهد شد. این روزنامه ادعا می‌کند که استفاده ایران از نیروهای شبه‌نظامی شیعه به خصوص حزب‌الله لبنان در منطقه بی‌ثباتی ایجاد کرده اما راه حل این نیست ‌که عربستان سعودی نیز شبیه ایران اقدامات متقابلی را انجام کند چرا ممکن است شاهد یک آتش‌‌افروزی گسترده منطقه‌ای باشیم.

این روزنامه اشاره می‌کند که نیروهای عربستان سعودی در درگیری فاجعه‌آمیز در یمن نتوانسته‌اند‌اند شورشیان انصارالله را شکست دهند و در سوریه نیز حمایت‌شان از گروه‌های معارض بی‌فایده بوده است. درعوض، ایران در سوریه و عراق با استفاده از نیروهای شبه‌نظامی شیعه توانسته کنترل سرزمین‌های داعش را از آن گروه بگیرد. از سوی دیگر محمد بن سلمان تلاش کرده تا با محاصره تجاری و تنگنای تحریمی علیه قطر آن کشور را مجبور به همراهی با عربستان سعودی کند اما تغییری در رفتار دوحه حاصل نشده است.

این روزنامه معتقد است که کشیدن پای لبنان به این منازعه میان قدرت‌های منطقه‌ای وضعیت را به مرحله انفجاری کشانده است و اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد استعفای سعد حریری نیز با درخواست عربستان صورت گرفته است.

فایننشال تایمز ضمن بیان این نکته که حزب‌الله تحت حمایت ایران بیش از حد قدرتمند شده و حتی با کمک امریکا و اسرائیل نیز امکان حذف آن وجود ندارد و می‌افزاید: «به طور غیر‌معمولی اکنون در لبنان این اجماع‌نظر حاصل شده که حریری در ریاض در حصر به سر می‌برد و به گروگان گرفته شده و لبنانی‌ها این اقدام را نقض حاکمیت لبنان از سوی ریاض قلمداد می‌کند. در واقع، اگر حریری بر خلاف میل باطنی‌اش در ریاض باقی مانده باشد این تصور لبنانی‌ها اشتباه نبوده است».

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند همان‌گونه که به نفع عربستان سعودی نیست که وارد جنگ مستقیم با ایران شود چرا که در آن نخواهد برد، تهران نیز علیرغم تقویت نفوذش در منطقه خواستار جنگ مستقیم نیست چرا که می‌خواهد با دقت و احتیاط توافق هسته‌ای باقی بماند؛ توافقی که ترامپ مخالف آن است. همچنین ایران مشتاقانه خواستار حفظ نتایج و دستاوردهای برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی و بهره‌مندی از آن است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، فایننشال تایمز اشاره می‌کند که متاسفانه ترامپ عربستان سعودی را تشویق کرده که نقشی جدی‌تر را ایفا کند و با تغییر سیاست کنترل منطقه توسط اوباما که بدنبال توافق هسته‌ای حاصل شد، ترامپ کاملا با سیاست دولت‌های سنی همراه است و موضع سرسختانه‌ای در قبال ایران دارد. فایننشال تایمز اما می‌نویسد: «با این حال، باید جلوی یک درگیری جدید را گرفت؛ چرا که خاورمیانه بیش از این توان تحمل جنگ را ندارد».